jry031 skrev:
Däremot har jag svårt att uppskatta resten och naturligtvis hur mycket man kan begära utan att, som påpekat, säljaren går till nästa budgivare.
Du skall inte fundera på hur mycket du kan gå ner utan att riskera att inte få köpa huset. Den angreppspunkten måste du släppa, även om ni förälskat er i huset (vilket är uppenbart) !

Det viktiga är att istället så nyktert det nu går fråga er vad ni är beredda att huset skall få ha kostat när ni känner att allt som behöver fixas är klart. Den summan kan vara lika som marknadsvärdet på liknande hus i bra skick, men även högre om ni absolut VILL ha detta hus. Det viktigaste är att ni inser och sätter en summa.

Sedan skall en rimlig renoveringskostnad räknas av från denna. Vad denna hamnar på är ju det svåra. Lejer ni bort jobbet blir det dyrare men går fortare. Om ni gör mycket själva blir det billigare men tar längre tid. Tänk också på att det kan vara ganska enerverande att bo i en renovering. Läs också vad andra redan skrivit om att uppskatta renoveringskostnaderna - man tar alltid i alldeles för lite (även min egna erfarenhet).

Gissningsvis hamnar ni nu på en så låg summa för huset att säljaren aldrig kommer gå med på att sälja. Men då skall ni heller inte köpa huset, för det är ju bara att lura sig själv. Att i detta skede börja tumma på vad man kommit fram till är samma misstag som de flesta gjort i samband med husaffär. Men varför skulle renoveringen plötsligt bli billigare än när du räknade på den nyss, och varför skulle skicket på det och det plötsligt inte vara så farligt när det alldeles nyss var det ?

Jag hade backat ur affären, i synnerhet när man är så förälskad i huset att man sätter rädslan att inte få köpa det först. Förlåt, men jag var bara tvungen att formulera mig så....

Tack Ingper, det är en väldigt bra formulering.

Hempularen: Väldigt svårt att uppskatta hur detta hus står sig i förhållande till andra, men jag skulle inte överväga området om det inte vore för objektet som är väldigt speciellt. Däremot har jag sett framför mig att hantverkare fixar de stora renoveringarna under ett par månader medan vi bor kvar i lägenheten.

Hamnade i motsvarande läge för ett tiotal år sedan, dock såg vi bristerna före budgivning och fick gå igenom huset med en entreprenör som sedan kom med en offert för att åtgärda skadorna. Kostnaden skulle bli ca 800000, eller ungefär 4 gånger så mycket som vi först räknat med. Vi visade detta för mäklaren som visade stor förståelse men ändå sade tack och hej. Ett halvår senare, när vi redan köpt ett annat hus, ringde han och frågade om vi fortfarande var intresserade med ett prisavdrag på 800000 (ca halva utgångspriset). Hus med denna typ av skador är mycket svårsålda och det kan löna sig att ha is i magen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.