Fotografen skrev:
Jo, gav 185 för 1100 kvm tomt, 82+40 kvm kåk och dubbelgarage med värmekulvert...de e kul å bo billigt...
Jag gav 130 för 100+90m2 hus med dubbelgarage. :)

Det kan ju också tänkas att huset är i hyfast skick och att man inte måste blåsa ut det fullständigt för att bebo det. Vi flyttade in ett hus från -74, allt original.
Efter att det fått nya golv, nytt kök och badrum samt nymålade väggar och innertak så var det klart för inflytt.

Visst är det så, men den normala livslängde för dränering, tak, avlopp mm är 30-35 år. Så köper man något som är 30-35 år gammalt, är det bättre att räkna med att det blir det kommer stora utgifter, för det gör det, för eller senare...

Nu har vi i alla fall varit på visning och huset kändes som att det var i bättre skick än vi från början väntat oss. Jag är extremt känslig för fuktlukt men kände ingenting; vi var uppe på vinden också (hysteriskt varmt den dagen!) och visserligen luktade det gammal tant, men ingen fukt. Vi såg ingenting på väggar eller i tak heller; inga sättningar, konstiga lutningar, inget som sviktade, inga fuktfläckar eller något sådant.
Vi har svärföräldrarnas jättehus ett par kvarter bort från det här, så vi hade fått lov att bo där ett tag och ett tag hade vi kunnat behålla vår nuvarande lägenhet också; ca 4 månader hade vi nog klarat oss utan att bo i skiten - och det är bara vi, inga kids - bara katterna som hade fått bo hos min mamma! ;)
Synd bara att budgivningen dragit iväg - det var någon som höjt utgångspriset med 50' redan innan visningen och idag har jag och sambon det - för närvarande - sista budet på 2125'... Vi kommer antagligen inte att gå mycket längre än så, så vi får nog anse oss körda. Fanns flera som hade för avsikt att riva hela stället och bygga nytt där; tomten är som sagt hur bra som helst - baksidan är helt insynsskyddad och gränsar till en gröning med lekplats och fotbollsmål... Kan man köpa en tomt för drygt 2 mille och sedan bygga ett hus på den så spelar de där 100' mindre roll - de där 100' som vi räknar på och som då inte kommer att räcka till renovering för oss...
Och så är jag lite avundsjuk på den som köper stället och får ta över tantens möbler (det var som om tanten rest sig och gått från köksbordet efter frukost och aldrig kommit tillbaka; kläder i garderoben, disk i stället, tidningar och brev framme... Tragiskt...) - det fanns en hel massa urhäftiga 50-talsgrejer kvar!
Nåväl, det kommer väl nya hus...

Nanny Fine
-Maria- skrev:
Well, jag tänker inte lämna Skåne och jag tänker inte flytta tillbaka till hålan jag kom ifrån, jag vill ha nära till familj, vänner, havet, jobben...
Så då återstår frågan; vad kan man vänta sig av ett hus byggt 1964...?
Förvänta dig ingenting! ;) Skämt åsido, men jag menar faktiskt det. Är inget gjort med huset sedan -64 så är i princip alla delar i huset förbrukade (dvs har passerat bäst-före-datum) för ett tag sedan. Detta innebär att det tex under taket (som i teorin slutade hålla tätt 1999 om man tänker sig att ett tak håller i 25 år), så kan där också finnas skador på råspont etc. Gammal dränering = fukt i källaren osv.

Nanny Fine skrev:
Detta innebär att det tex under taket (som i teorin slutade hålla tätt 1999 om man tänker sig att ett tak håller i 25 år), så kan där också finnas skador på råspont etc.
Eller 1989 om man räknar rätt. ;)

Nanny Fine skrev:
Förvänta dig ingenting! ;)
Sant, iofs, men fram till mitten av 60-talet byggde man oftast rejält.
Hellre 1964 än 1974...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.