Att pruta efter en besiktning som visat på stora fel är normalt.
Som säljare kan man ju göra en besiktning för att slippa otrevliga överraskningar.

Håller med till fullo med att en redan utförd besiktning är ett bra utgångsläge! Det är där jag menar att om en ytterligare besiktning som köparen utför visar att fler brister finns eller att viss information utelämnats så är det givetvis rimligt att köparen vill justera priset.

Men om köparen försöker pruta för att VV-beredaren är gammal så vet jag inte riktigt hur man ska lösa problemet...

Vi kan kanske sammanfatta den moraliska diskussionen som att det finns två olika approacher att välja mellan: Att begära så mycket avdrag som man kan eller att begära vad som verkar rimligt. Och eftersom du frågar om vad som är rimligt:
Eled skrev:
Jag förstår väl att begnade hus kan innebära och att det alltid finns småsaker att fixa men problem som inte syns på en visning kan man väl inte förutsätta att de finns. Jag måste väl ändå tro att huset är bra?
Nej, generellt bör du inte förutsätta att det är bättre än en konstruktion av den typen kan förväntas vara efter det antal år som har gått.
Eled skrev:
Jag hade ju tänkt att de skulle gå ner hela arbetskostnaden. Är det rimligt?
Nej, du bör räkna med ett åldersavdrag även på arbetskostnaden.

Det här med plasten på taket tycker jag dock är en liten knepig fråga. Å ena sidan kan man hävda att den faller inom er undersökningsplikt, att det är naturligt åldrande av materialet och att det således är ert problem. Men å andra sidan, om takkonstruktionen med den där plasten är ovanlig för hus av den här åldern och har kortare livslängd än normala konstruktioner från samma tid - då har vi ett tak som är sämre än man normalt kunde vänta sig från den tiden, alltså sämre än ni borde ha väntat er, såvida ingen upplyst om att det var så (skrivit det i prospektet t ex).

Springare skrev:
Att pruta efter en besiktning som visat på stora fel är normalt.
Som säljare kan man ju göra en besiktning för att slippa otrevliga överraskningar.
Väl talat.

Av de fel du räknar upp så tycker jag att syllen är det som är relevant för en prutning. Att taket börjar bli slut efter den tiden borde ni räknat med innan ni bjöd, samma med varmvattenberedaren.

Syllarna däremot är visserligen ofta angripna på hus från den tiden, men det är omöjligt att veta, utan en ordentlig undersökning. Och det beror inte på allmän åldring utan på byggfusk som var väldigt utbrett på den tiden (och idag ?). Dvs om du hittar ett hus från 70 talet där syllarna är OK, så kommer de troligen att funka i 100 år till.

Finns det nåt enkelt sätt att kolla syllen? Borra hål och fuktmäta?

Ååh tack för alla svar. Mycket revligt och lärorikt att läsa. Nä jag trodde väl inte att det var rimligt och pruta för vv men kanske alla hade sagt att ja för sjutton . Det gör alla då hade jag ju också gjort det ;) Taket ska jag faktiskt och fråga några takläggare om det så jag blir lite klok.

Iaf på våran besiktning så borrade besiktningsmannen i syllen och det visade 17,5% fukt. Gränsvärdet ligger på 17%. Därför ska nu en fördjupad besiktning göras. Besiktningsmannen trodde ju till 90% att den mikrobiella lukten berodde på det.
Tänkte bara säga det att vi har ju inte börjat pruta än då vill veta exakta fel innan dess.
Det var ju mögelfläck uppe på vinden på en smal planka som går igenom hela vinden. Vad den smala plankan nu gör för nytta? Några svarta fläckar på en takstol också som vi inte vet vad det berodde på.

Tack igen för alla svar.

Det är ju inget som hindrar dig från att försöka pruta.. Hade jag varit säljare så hade jag dock inte vikt mig en tumm innan jag hade kontakt de andra budgivarna.

Jag har varit från den andra sidan. så många budgivningar vi har varit med om där vi har haft lyxen att ha med svärfar som är snickare/arkitekt/byggnadsingenjör med på visningarna och haft stenkoll på renoveringskonstnader. sedan förlorat budgivningar för att ett par månader senare se på lagfarten att huset blivit sålt bra mycket lägre än vad vårat max bud..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.