Köpa & Sälja hus
volvo: Gå med och påpeka allt som ni ser eller undrar över. Ingen fråga är för dum.
Fröberg: Skulle vara intressant att få reda på hur det har gått.
Thomas59: För det första ska man inte hetsa upp sig :cool: så mycket över mäklarnas värderingar. Deras värderingskunskaper och värderingsmodeller är väldigt låga/enkla och kan bara ge en fingervisning om värdet. Kom ihåg att vi pratar om en yrkeskår som i såväl moral som kompetens står bilhandlarkåren nära. Om säljaren inte ABSOLUT måste sälja (dvs inte köpt annat eller måste
veronica76: Hej! Du kan kolla med din lokala stadsbyggnadsförvaltning hur planbestämmelserna ser ut för området. Man FÅR inte bygga ut hur som helst i vissa områden, t.ex. om det är ett område som är klassat som fritidsområde så finns tydliga regler för allt från hur stor boyta man får ha på tomten till hur husets utseende får förändras. Och du får, som tidigare nämnts i tråden, själv
Sökarn: Nu har det hänt igen, vi har hittat drömhuset och största felet är radon som vanligt. Att istället bygga nytt kan kosta 50% mer så sparbössan töms och vi måste låna. Radon kan åtgärdas, vi har markradon nu men bara under huset, det kan ventileras bort. I det andra huset har nästan alla väggar drygt dubbla bakgrundsstrålningen, inte så mkt men även innerväggar, så det har både
billy_baver: Ännu fler ivriga säljare återfinns på KFM:s auktionstorg - http://www.kronofogden.se/auktionstorget/fastigheterbostadsratter.4.14db52b102ed4e5fe380006680.html
bonkeman: De kan ju faktiskt vara så att säljaren inte vill vänta in fler visningar. Så har det varit i ett våra fall. Mäklaren sa att säljaren var så trött på att ha visningar på huset och bara ville komma till ett avslut.
Thomas59: Rätt tänkt av er att ta in en egen besiktningsman. Lita ALDRIG på (för-)besiktningar gjorda av säljare/mäklare. Er utgångspunkt bör ju vara att säljaren får ta en prisreducering motsvarande vad skadan kostar att åtgärda. Ert bud gavs ju med förutsättningen att skadan inte fanns. Rätteligen borde ju säljaren även ta kostnaden för vidare teknisk utredning. Beroende på hur lång
billy_baver: Konkret pekar huset skador på att något är fel husets regnvattenavledning och/eller dränering. Alternativt är det något fel på grundens ventilation. Akuta dolda skador i samband med "ditt" hus symptom hittar man ofta i skorstenen med fundament. Att byta trossbotten och golv är ett betydande ingrepp som man oftast bara gör i samband med total renonvering. Och total renonvering kan du
Thomas59: Ett besiktningsprotokoll är ju per definition en ögonblicksbild av fastighetens status vid tillfället för besiktningen. Färskvara med andra ord. Den besiktningsman som utfärdat protokollet kan givetvis inte ta ansvar för ev händelser, fel eller brister som inträffat efter besiktningstillfället. Var och en som tar del av protokollet måste sedan göra en egen bedömning av hur relevant
Göran.W: Hej säljaren är skyldig att ge er en energi deklaration. Det är inget ni ens ska behöva be om. Lag (2006:985) om energideklaration för byggnader 6 § När en byggnad eller en andel i en byggnad säljs, skall den som äger byggnaden se till att det för byggnaden finns en energideklaration som vid försäljningstidpunkten inte är äldre än tio år.
injonil: Stege för sotning måste vara kvar, inte andra stegar. Edit: och givetvis stegar som är fast monterade...
Foffo: Tack alla vänliga som hjälpt till att ta bort länkar mm. :-) larka742: Det passar oss perfekt. Ett vuxensovrum och sen 2 till för barn, alt kontor. Det finns dock hur mycket plats som helst för kontorsutrymme för övrigt...
Lindgrenski: Vad jag vet betalar de inte mer än vad fastigheten är värd och man kan inte göra så mycket åt det. Om en transformatorstation ska byggas antar jag att huset ska rivas och då ser jag ingen anledning till att en energideklaration ska göras.
Foffo: Ja, vi vet. Det känns bara som om det blir så stora summor när bostaden är såpass dyr...
hempularen: Som sagt den där takonstruktionen är en stor risk. Dels för att det är platt, dels för att det har invändigt stuprör. Det blir väldigt lätt stopp i sådana rör, med löv och annat skräp som kommer dit. På ett utanpåliggande är dte lätt att komma åt och rensa, betydligt svårare på ett invändigt. Även så kostar byte/underhåll av ett platt tak avsevärt mer än motsvarande
Göran.W: Hej för knappt 3 år sen sålde jag min lägenhet i bedrövligt skick. Det rör sig om en 2:a i malmö på 48 kvadrat Tapeterna hade ungarna ritat på Badrumet orginal från 1946 Orginal kökskåp 15 år gamal kyl-frys och en spis i samma ålder Samtliga golv i dåligt skick efter hundens klor. Det var typ hel renovering som gälde Jag fick för den 555 000 och då förhandlade jag bort
Szture: Håller helt med. 320 bq är ju inte särskilt mycket. Det kostar cirka 35 tusen att sätta in ett fläktsystem som suger ut lyften under bottenplattan, vilket bruakr räcka om man inte har blåbetong oxo. Väsentligt dyrare är att sätta in utsug med en värmeväxlare; vår kostade 110 tusen, men då kom vi ner från 1.100 bq till 220.
Nyfniken: [citat] Det finns exempel på folk som fått lånelöftet indraget efter att kontraktet är skrivet. Ett lånelöfte är (konstigt nog) inget löft om att man kommer få låna pengar. :rolleyes: Men det var kanske inte det du menade?
imported_AX: Jag gissar att det finns god sannolikhet att mäklaren har tagit fram lösenuppgifter på dina lån innan den 25e. Om han gjorde detta, samt med lite tur fått dessa uppgifter via mail/fax alternativt hunnit maila/faxa likvidavräkningen till köparensbank innan25e så kan man ju tycka att det är märkligt med en bank som binder lånen när din fullmaktstagare (mäklaren) har flaggat upp om att
klaskarlsson: Försäkringen gälelr väl om man måste ha dubbla boendekostnader alls, dvs om man inte hinner sälja innan man måste in i den nya bostanden och därmed erlägga köpepenning och få dubbla avgifter ?! http://www.svenskfast.se/Templates/Page____3379.aspx "Dubbel Boendekostnadsförsäkring, som kan tecknas både för villa och för bostadsrätt, träder i kraft om bostaden inte är såld efter
hempularen: Då uppstår frågan hur man bevisar att båda parter verkligen har fått avtalet inom utsatt tid. Jag tror inte att det fungerar, med rimliga insatser.
Angelven: ... och kommuner går att välja flera - samt en trevlig "kranskommuner" knapp också - kul om man väljer Stockholm + krans ;-) Men jag saknar verkligen som andra skrivit en möjlighet att skilja på villa och radhus - fast allra mest saknar jag möjligheten att kunna skilja på hus som existerar och hus som bara är fantasiprodukter i en säljk*t mäklares våta drömmar.... - Deras
BiFuel: Stegen hör till huset och får inte tas med vid flytt fick vi höra av vår sotare när vi inte hade hunnit skaffa en stege till hans besök.
Swetrot: Om jag nu skall formulera mig lite neutralt och enligt juridiken, så är det lämpligt att din bror ur det perspektiv som anförs, inte äger en lägenhet som är värd sådana pengar och därtill obelånad. Du har en säkerhet för eventuell misskötsamhet i form av lägenheten. Den som tar risken är din bror, för om du hamnar i ekonomiska trångmål så är den där lägenheten
Lilla jag: Usch då. Det lät som att det kan bli dyrt. Fast vi behöver nog inte göra något alls, för kontraktet går ut på söndag och de har inte fått sålt än.
FordPrefect: Tja... tänkte bara meddela att gården är inte längre till salu. Ägaren säljer alltså inte i nuäget. Ja,ja... vad är en bal på slottet...:) På att på nytt, som vi säger här i Blekinge. Ha det gott alla och tack igen för alla råd och åsikter. /Mia
slaskman: Känner igen det där. Tittade på en hel del avstyckade gårdar, var uthusen ok var man tvungen att tälta i vardagsrummet ..Byter man hus för hobbyns skull vill man inte få ett heltidsjobb med att renovera boningshuset. Nu löste det sig ändå, hittade ett gammalt åkeri mitt i byn med 70 m2 garage. Ett hus jag sneglat på i 20 år :-) Vid visningen och försäljningen ansågs garaget bara