Hej!
Jag är i desperat behov av "tänka-hjälp" kring mitt dilemma att välja mellan dyrare nytt bygge eller renovera gammalt hus...

Vi har reserverat tomt och planerar att bygga nytt under 09/10. Håller som bäst på att jämföra offerter från olika husföretag. Huset är på dryga 200 kvm.
Det lutar åt att vi köper stomrest och samordnar själva med byggfirmor i stan som gör färdigt huset. Slutnotan med tomt tror vi hamnar kring 3,5 - 5 miljoner.:o
Men då får vi ett hus anpassat efter våra behov, garantier på "allt", energisnålt etc.

Men nu har jag ändå tittat på ett hus som blivit till salu, byggt i mitten av 60-talet, och priset satt till 2,1 miljoner. Boytan är ca 280 kvm och där finns dubbelgarage med förråd. (Huset har ingen källare eller vind för förvaring).
Huset är besiktigat och i protokollet beskrivs en del saker som bör åtgärdas med ytskiktet, ex. nya takpannor och papp.
Golven på bottenvåningen är uppreglade på betongplattan (riskkonstruktion). Här berättade mäklaren att den tidigare ägaren gjorde en besiktning när de köpte och då konstaterades en fuktighet på ca 8 %. Vid den nya besiktningen som gjordes nu uppmättes ca 8 %. Enligt mäklaren så kunde det vara en indikation att eftersom värdet inte förändrats på 30 år så är nog grundläggningen ok trots att den är klassad som riskkonstruktion. Någon som vet om det låter troligt?

För att kunna bo i det äldre huset krävs alltså ganska mycket utvändig renovering, men framförallt en ganska omfattande inre renovering då husets golv, väggar och tak behöver fräschas upp. Två fönster är punkterade (innerfönstret alltså, det är 3-glas).
För att passa vår familj krävs också en viss omdisponering av rummen, jag tror att ett badrum bör göras om till kontor samt några väggar slås igen och några öppnas upp. Vi skulle behöva installera en toa med dusch på övervåningen. Nytt kök...
Huset värms upp med direktverkande el. :eek: Men jag tror det mildras av att där finns mekanisk FTX, T/F m återvinning (vet inte riktigt hur det funkar och om/på vilket sätt det är bra?)

Dilemmat är alltså nybygge eller renoveringsobjekt? Jag tänker att vi kan få alla funktioner vi önskar (i form av rum och ytor) i renoveringsobjektet men där borde väl slutnotan efter renovering hamna minst en miljon under det vi tror nybygget kommer att gå på. Men det känns ganska motigt att tänka om från det roliga "ny bygger vi nytt" till "hur ska vi renovera det här sunkiga huset".

Jag tar mycket tacksamt emot alla synpunkter på mitt dilemma!

Hälsningar AnnaJohanna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.