Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
BARA FLYTTAT DATUMET?............Advokaten måste omedelbart se till att köparen får fullständigt klart för sig att en besiktning är fullkomligt betydelselös och att det kostar flis för varje dag som han dröjer med tillträdet. Köparen ska självklart står för ALLA kostnader som uppstår med anledning av flytten (och lite till...) av tillträdesdagen, enligt vad jag skrev tidigare. Har köparen förstått det?yvelan skrev:Hej, Förstår att ni är nyfikna på vad som hänt?
Det visar sig ju att min svärmor har skrivit på ett avtal att flytta överlåtelsedagen tills efter en besiktning. Men min svärmor hade ingen aning om vad hon skrivit på efter chocken hon fick vid överlåtelsen.
Jag har tagit kontakt med en advokat som nu kommer att hjälpa till. Vad advokaten sa i första hand så har köparen bara flyttat datumet inte lagt till någon klausul som ger dem rätt att sänka priset eller häva köpet. Därför ändrar avtalet ju inte annat än datumet. Advokaten som bor i samma stad som svärmor kommer nu att vägleda och hjälpa till på ett bättre sätt än vad jag kan göra, så från och med nu kommer jag bara att följa fallet utan att behöva vara den ansvariga. Så det är vad som har hänt denna veckan så här långt
Ett kontraktsbrott vid köpaavtal är en DYR historia!
"Vägleda och hjälpa till"...............han måste slå näven i bordet. Advokaten behöver en advokat
Agerandet, från framför allt mäklarens sida, är ju fullständigt skandalöst. Hur kan han ens föreslå en sån sak som besiktning då¨det inte finns en besiktningsklausul
Har din svärmor frånsagt sig rätten till kompensation för flyttat tillträde måste advokaten försöka få det avtalet ogiltigförklarat. Helst hela avtalet om flytt av tillträdet.
DIn svärmor kan du inte räkna med utan du måste gå på advokaten om att agera.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Om vi nu antar att det handlar om en kortare förskjutning av tillträdesdagen, och svärmor har de facto skrivit på avtalet. Om än inte under tillfredsställande former. Så tycker jag nog att man bör koncentrera sig på att få affären klar på den nya avtalade tillträdesdagen. För som det sagts så ger ju tydligen inte det nya avtalet ngn rätt till hävning eller om-förhandling. Det är "bara" en försening.
Om vi spekulerar i att det handlar om en försening på 3 veckor. Det tar med all sannolikhet betydligt mer tid än så att häva det nya avtalet, om det alls går. Det har ju accepterats av svärmodern.
Nu gäller det ju att se till att det nya avtalet verkligen följs, så att det inte kommer in några ytterligare ändringar av ursprungsvillkoren.
Däremot så skulle jag nog föreslå att din svärmor omedelbart stoppar köparens framfart i huset. Ev. genom låsbyte.
I värsta fall så blir resultatet här att köparen utan saklig grund häver köpet, blir skadeståndskyldig för det. Men lämnar efter sig ett halvrivet hus. Renoveringen var tydligen påbörjad? Visserligen blir han då skadeståndskyldig för att han häver köpet, men skadegörelsen på huset kan bli betydligt svårare att få ersättning för. Den har ju gjorts med säljarens godkännande.
Om vi spekulerar i att det handlar om en försening på 3 veckor. Det tar med all sannolikhet betydligt mer tid än så att häva det nya avtalet, om det alls går. Det har ju accepterats av svärmodern.
Nu gäller det ju att se till att det nya avtalet verkligen följs, så att det inte kommer in några ytterligare ändringar av ursprungsvillkoren.
Däremot så skulle jag nog föreslå att din svärmor omedelbart stoppar köparens framfart i huset. Ev. genom låsbyte.
I värsta fall så blir resultatet här att köparen utan saklig grund häver köpet, blir skadeståndskyldig för det. Men lämnar efter sig ett halvrivet hus. Renoveringen var tydligen påbörjad? Visserligen blir han då skadeståndskyldig för att han häver köpet, men skadegörelsen på huset kan bli betydligt svårare att få ersättning för. Den har ju gjorts med säljarens godkännande.
Nytt: Advokaten vill att mäklaren står för de utgifter som svärmor har haft i onödan nu, så det tar advokaten hand om. Besiktningen har varit idag och besiktningsmannen sa att lutande golvet inget var att oroa sig för utan helt normalt i ett hus som är 35 år gammalt, inga andra fel att notera som påverkar. Köparen har inte ställt några krav på lägre pris eller hävning av köpet utan köpet avslutas på fredag,
Klicka här för att svara