Vi vann i veckan en budgivning på ett hus och samma dag fick vi godkänt och klart från banken.

I augusti 2008 gjordes en besiktning av huset och en försäkring "Varudeklarerat" tecknades. I villkoren för denna försäkring står att "tecknas inget köpekontrakt inom sex (6) månader från besiktningstillfället måste ny försäkringsbesiktning utföras".

Denna nya besiktning ska göras nu på tisdag. Samma kväll kommer vi, förutsatt att inget nytt dykt upp, att skriva kontrakt.

Men nu funderar vi lite på allt det där man alltid hör om att köparen är ansvarig för att en grundlig besiktning genomförs vid köp. Så jag frågade mäklaren om detta och hon svarade då: "man kan säga att säljaren åtagit sig att uppfylla köparens undersökningsplikt genom denna försäkring. Och den besiktning som gjorts/görs är mer omfattande än den besiktning som köparen normalt gör. Så för er är det en fördel att tagit denna försäkring".

Vill nu fråga proffsen (er ;)) ifall det då är så att vi inte behöver göra någonting? Vi övertar, om vi förstått det rätt, försäkringen vid försäljning och behöver inte betala för en egen besiktning? :confused:

Gör en egen besiktning. Det finns exempel i drivor på det är forumet om varför, och jag tror inte att någon kommer att avråda dig från det.

Man skall definitivt göra en egen besiktning, och INTE ha med i avtalet att alla eventuella rättsprocesser skall ske gentemot säljarens försäkringsbolag. Du har ingenting med säljarens försäkringar och liknande att göra, utan bör skapa en egen plattform att kunna agera ifrån.

Det finns rätt så många trådar om det i forumet sedan tidigare, sök lite så hittar du nog en del.

Ja absolut, gör en egen besiktning! Det är värt varenda krona. Dessutom är det spännande att lära känna sitt hus och har man en bra besiktningsman så berättar han/hon en massa om huskonstruktioner och så vidare, man lär sig mycket!

Tycker det låter lite märkligt det där som mäklaren sa, jag skulle nog passa mig extra mycket när mäklaren påstår att deras besiktning skulle vara bättre? Hur ska du veta det när du ju inte själv har fått anlita en opartisk besiktningsman som DU betalar?

Thomas59
Ja mycket ska man höra.

Besiktningen måste vara beställd av dig som köpare med det uttalade syftet att vara en överlåtelsebesikning enligt Jordabalken. Allt annat är helt utan värde för dig.

Mäklaren snackar i nattmössan!

CITAT MÄKLAREN: "man kan säga att säljaren åtagit sig att uppfylla köparens undersökningsplikt genom denna försäkring. DET KAN MAN INTE ALLS SÄGA! SÄLJAREN KAN INTE GÖRA EN ÖVERLÅTELSEBESIKTNING, DET ÄR JU ABSURT! Och den besiktning som gjorts/görs är mer omfattande än den besiktning som köparen normalt gör. Så för er är det en fördel att tagit denna försäkring".

Finns inga fördelar alls med denna försäkring, för köparen, och min åsikt är att ni ska tacka vänligt men bestämt NEJ till försäkringen. Villkora budet med att det endast gäller utan försäkringen.

Det är BARA ett sätt för mäklaren och försäkringsbolaget att tjäna lite extra pengar. AVSTÅ ALDRIG RÄTTEN ATT PROCESSA MOT SÄLJAREN. Finns hur många vittnesmål som helst om detta.

Avstår ni den rätten har ni förmodligen A/ En fet självrisk att betala om ni hävdar något fel och B/ Ett försäkringsbolag som har som affärsidé att inte betala ut några ersättningar genom att skrämma köparna att lägga ner ersättningsanspråk inför hoten om en segdragen, dyr och oviss rättsprocess.

Se till att få med en besiktningsklausul i köpekontraktet som innebär att ni villkorslöst kan hoppa av affären om det framkommer något vid (er egen) besiktningen som gör att ni inte vill fullfölja affären. Mäklaren behöver bara sätta ett kryss i det program han använder för att skriva ut avtalet för att få med denna klausul. DET ÄR EN STANDARDKLAUSUL. Det ska INTE vara någon beloppsgräns typ "ni kan inte göra gällande fel under ett basbelopp" eller annat trams.

De andra svaren i tråden ger dig ytterligare erfarna råd om värdet av en egen besiktning. Att överta någon annas besiktning är helt enkelt inte ett alternativ.

Hälsa gärna mäklaren från mig att han är en slemmig krängartyp och att borde hålla tyst när han inte vet vad han pratar om. Han är faktiskt skyldig att tillvarata BÅDE säljarens och köparens intressen, det verkar han ha glömt.

Ursäkta om jag blir upprörd!

Annars låter det kul att ni vann budgivnigen, spännade med ett nytt hus. LYCKA TILL:)

Nu tar vi det lugnt. :-)
1) Besiktningen ger dig information om huset som du kanske inte hade tänkt på innan. Det är bra. Läs igenom.
2) Beroende på hur väl du tror dig bedöma vad som är med eller ej, så kan du göra en egen besiktning. Detta kan eller kan inte ge dig mer information om huset. Beror helt på hur duktig besiktaren är.
3) Egna besiktning där du är beställare ger dig möjlighet att processa mot besiktningsmannen/kvinnan om utefall att det skulle uppdagas något fel som han/hon borde ha hittat. HUr lätt det är att få pengar från besiktningsmannens försäkringsbolag vet jag inte, antagligen inte lätt alls.
4) Det är säljarens försäkring, han får försäkra sig hur mycket han vill. Ni övertar ingenting.

Huruvida öppet köp är standard eller ej kan diskuteras, men visst. försöka duger. Hör av er om hur det gick, tack.

Tisdag är ju inte här än men vi har beslutat oss för att medverka på "ombesiktningen" som är då. Detta ses som en köpargenomgång på plats och kostar oss 1975 kronor. Den förra besiktningen som är gjord känner vi, och andra vi pratat med, är noggrant utförd och det finns egentligen ingenting som vi tror att besiktningsmannen missat. Men för att till en viss del försäkra oss om det kommer vi alltså att vara med på nästa besiktning.

Jag pratade med Anticimex som är de som genomför besiktningen och frågade även dem ifall vi borde beställa en egen. Han svarade då att den besiktning som en köpare normalt beställer är Nivå 1. Besiktningen som kommer att genomföras på tisdag är Nivå 2. Och när han lägger upp det så känns det ju bra, men vi kanske är naiva? Nivå 2 kostar normalt 6800 kronor om vi beställer den, nu betalar vi 1975 kronor...

När det kommer till försäkringen förstår jag absolut resonemanget om att vi genom att överta den avsäger oss rätten att driva en process mot säljaren vilket inte låter bra. Vi är, som synes, totala noviser på det här området och uppskattar verkligen alla råd vi får. "Problemet" är man matas med 1000 olika råd och blir bara mer förvirrad ju mer man hör och läser ;)

Jag står just nu i samma sits som du, förutom att vi redan har bestämt oss.... vi gör en egen besiktning. Trots att mäklaren påpekat för oss minst 10 ggr hur onödigt det är osv.. Vi använder dessutom INTE av samma firma som säljaren, eftersom vi anser dom slom partiska i frågan. Det kommer säkert inte vara ett problem, men vi vill vara helt säkra att vi är skyddade på alla möjliga sätt.

Förresten...tänk så här, hur mycket gör egentligen de där futtiga kronorna i denna jättelika affär....inte så mkt, 5000 amorterar man av snabbt. Har ni ett gamalt hus att sälja får ni dessutom dra av det på reavinsten...

5000 eller 3500, enl iten peng för god nattsömn

Thomas59
Det viktigaste är ju att ni, oavsett vem som genomför besiktningen och i vilken form, säkerställer att ni uppfyllt er undersökningsplikt OCH att ni får en så bra bild som möjligt av huset skick. Det är en mycket stor fördel att själv kunna deltaga vid besiktningen och på plats kunna ställa frågor och få tips direkt av besiktningsmannen.

Ta gärna referenser på besiktningsfirman och kolla att besiktningsmannen har rätt kompetens. Vissa besiktningsfirmor har kanske lite väl låga krav på erfarenhet och utbildning. Skadebekämpningsföretag har ibland hört till den kategorin:mad:

Tala gärna med något annat besiktningsföretag också. Anticimex talar ju i egen sak så man får väl se deras uppgifter som lite säljsnack.

En normal besiktning i Stockholmstrakten ligger på ca 5000 kr och uppåt nån tusenlapp. En fullständig besiktning som innefattar ALLT som ingår i er undersökningsplikt inklusive en bedömning av underhållsbehovet med kostnadsuppskattning kostar runt 15 000 kr.

Vad gäller försäkringen menar jag verkligen vad jag skrev tidigare. Den finns i lite olika former och har verkligen inte visat sig vara fördelaktig för köparen. Notera dock att det inte heller är enkelt att driva en dolt-fel process mot en privatperson/tidigare ägare heller.

Det gör besiktningen än viktigare. Det är nu problem och brister ska fram.

Gör en egen besikning! Vad kostar huset 2,3,4 eller 5 milijoner och att då spara ett par tusenlappar är bara dumt.

Tänk på att vvs eller el inte ingår i en vanlig besikning.

Tänk också på att alla ev påpekanden betyder inte se upp, här kan finnas fel. Det betyder kolla upp alla fel (sk utökad undersökningsplikt) även om det kräver förstörande åtgärder på huset. Gör ni inte detta och det är något allvarlig fel på huset är det mycket svårt att hävda dolt fel.

Det viktigaste med en besiktning tycker jag är att ni båda skall vara med och lyssna. Ta ledigt från jobbet stressa inte och ta gärna med lite fika. Det kommer bli ett par timmar rejäl utbildning om erat framtida hem! åk inte bara en av er man kan aldrig riktigt återge till sin partner vad som var sagt efterhand på samma sätt som att vara med på plats

Jag lärde mig jättemycket på mina besiktningar och de har varit guld värd för att lägga upp en plan hur jag skall ta hand om huset de närmaste åren.

ett annat tips är att inte välja anticemex, de har väldigt lösa krav på deras besiktningsmän vad gäller utbildning och yrkeserfarenhet. Det finns massa andra byggnadsingenjörer där ute med flerårig kompetens kolla upp deras referenser och utbildning istället. Finns säkert guldkorn hos anticimex oxå men är ett större lotteri att välja dem man vet inte riktigt vad man får. personligen ser jag anticimex som mcdonaldsversionen av besiktningsmän.

Redigerat:
Nu har besiktningen varit och papper skrevs i tisdags.

Vi var båda med på besiktningen, tog eftermiddagen ledigt för att kunna närvara. Besiktningsmannen var ett av dessa guldkorn du nämner, nyacks. :) Han var uppenbart kunnig och intresserad av att se till att vi förstod allting. Mycket av det han sa var gamla nyheter för oss men det är ändå bra att få det upprepat för sig. Han tog god tid på sig och förklarade och svarade på de frågor vi hade. Vi var helnöjda efter besiktningen och känner att vi inte behövde en egen besiktning! Vi hade kanske tur...

1 juli går flyttlasset från vår hyreslägenhet till huset, känns så otroligt spännande, det är så kort tid kvar!! :)

Gratulerar till ert husköp,
Tror inte det spelar så stor roll vem som betalar besiktningen om man,
A) Själv är med vid besiktningen och får möjlighet att ställa frågor och se med egna ögon.
B) Får en besiktningsman som är kunnig och engagerad och gärna svarar på alla frågor, "dumma" som kloka.

Hoppas ni kommer att trivas i ert nya hus många år framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.