Thomas59
hempularen skrev:
Det är säkert vanligt, men inte bra för säljaren, vem ansvarar för prylarna fram till tillträdet? vad gör man med prylarna om köparen av någon anledning inte fullföljer köpet osv. Man skall inte acceptera att köparen flyttar saker till huset i förväg.
Vi pratar alltså om att ställa in saker dagen innan flytt.....

Ja det var kanske lite obetänksamt skrivet. Jag tänke mig inte vitrinskåpet med kristallglasen osv utan kanske en eller två flyttkartonger med sådant som man behöver direkt efter flytten. Ibland kan det ju vara svårt att hitta bland alla flyttkartonger.

Givet att huset är tomt dagen innan inflyttning så tycker jag att det är ok men visst jag förstår om man säger nej.

Om köparen inte fullföljer köpet....ja då får han väl hämta sina prylar. Ser inte det som någon större risk. Prylarna står givetvis i huset på köparens risk.

Det kan väl eventuellt blivit fel också, även om jag nog tvivlar i detta fall.
I vintras köpte vi vårat hus, papper skrevs i november och tillträde 30 jan. Tänkte att jag skulle vara smidig med adressändringen så man inte missade det mitt i allt kartongpackande, så under mellandagarna gick jag in på adressandring.se och anmälde nya adressen samt fyllde i flyttdag 30 jan döm om min förvåning en vecka senare när det började dimpa ned post på nya adressen.
Vi blev alltså skrivna på nya adressen direkt trots att vi hade fyllt i rätt flyttdatum.
Eftersändningen som vi också beställde kom dock igång 30 jan som planerat.

Men som sagt, under hela januari hade vi 2 brevlådor att kolla, med 5 mils avstånd från varandra.

Var i kontakt med skatteverket som erkände att det blivit fel, men i samråd med gamla husägaren kom vi fram till att det var enklare att låte det bero.

Tycker du ska kontakta köparna och fråga. Vanlig rak kommunikation är oftast den bästa medicinen mot missförstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.