Kök
jessica: Inga problem... vi tog det på sommaren när man kunde grilla ute och så körde vi med papp som man bara slängde och så blev det en hel del pizza m.m ;D
petersson79: [citat] Jo, lite så är det väl kanske... :-/ Men man blir lite frustrerad när en ritning inte säger allt utan måste öppna nästa paket för att förstå hur det hänger ihop... Varför inte då referera till nästa eller nåt så man fattar. Ett bra exempel är deras skafferi med utdragsförvaring, jösses vilket huvudbry vi hade innan vi hittade en massa extraplåtar och grejer... >:(
Skogsbananen: http://gulasidorna.eniro.se/query?search_word=pl%E5tslagare&where=stockholm&what=yp&newSearch=1 bara att ringa runt å fråga...
Linska: Min mor med make köpte för ca två år sedan kyl och frys från Bosch som ser identiska ut som "dina". Två nackdelar med dessa är, för det första, att handtagen är smäckiga, plastiga och glappa. Det tog inte en månad innan det första gick sönder (kan ju tillägga att det bor tre vuxna där-inga oförsiktiga barn) Det blev naturligtvis utbytt på garntin, men dom är inte bra.. För det
smiler: Varför inte sätta ett 40 skåp på var sida om fläken då lixom... om du nu vill att luckorna ska va lika uppe å nere. Snyggt me lite space på sidan om fläkten. Då förlorar du bara ett 80 skåp. Om ja nu fattade dej rätt hehe...
smiler: Ja de e ett helvete å montera ett kök om inte väggarna e raka... blir ett jäkla schimsande >:( Sen en klassiker många gör är att inte montera ihop stommarna i vinkel. Dvs när baksidan/masoniten spikas fast. Man blir lagomt less när nån har "hjälpt" till hehe... hmm... :D
Nusse77: Jag har inte vågat räkna :) Nä, men så farligt var det inte. Det är ett Ikea-kök och jag har gjort allt själv. Sedan så var köket bra planerat från början så jag slapp och ändra på så mycket, men jag rev ändå ut rubbet och köpte nya skåp, vitvaror, golv och målade väggar etc. Jag gissar att det hamnade på runt 120.000:-.
hempularen: du kan flytta runt dem en hel del, det går att dra rören under bänkskåpen som har 15 cm sockel. räkna med att du drar fram 70mm rör (skall gå med 50mm också), och du behöver ca 1cm fall per meter. Det kan bli lite knepigare om du vill ha diskmaskinen långt från vasken, efterssom man oftast drar in avloppsslangen från maskinen till vattenlåset under vasken. Om slangen då inte når
Hansochhennes: Jag skulle rekommendera märket " Atlas " Finns att köpa från Rusta- Bra priser, och av den erfarenheten jag har av dessa , så har jag bara positivt att säja! :)
Hansochhennes: Vi har rivit väggen mellan kök och matplats , så det blev ett rum på kanske 50 kvadrat [smiley=thumbsup.gif]
Videonisse: Kul att höra att fler har liknande planer! :) Jag har förberett för att sätta 2 st dimmers (1 per arbetsbänk) vid ingången till arbetsköket. Tycker att det vore omständigt att behöva gå fram till respektive bänk för att tända upp och köket är för litet för att köra trappkoppling med 1 strömställare och 1 dimmer per bänk. Däremot har jag sett att det finns lite fräcka trafos
AKTIVERAMERA: Vad tråkigt att höra att så många har haft problem med Epoq, nu blir man verkligen osäker...! Eftersom vi har snål budget så blir det nog dem ändå, funderar annars på Ikeas Faktum Ädel som är snarlikt det vi kikat på på Epoq
Ms_Smirk: Höjden är inte så viktig, ty det är ingen arbetsbänk eller så, bara lite avlastning för post, telefonen och fruktskålen. Dessutom ska sockeln vara så låg (och stark) som möjligt. Får snickra själv. Tänker ersätta mitt nuvarande "alkoholskåp" med detta 2x80 breda skåp där även drickabackarna ska få plats. Har nu sett de nya grunda lådorna på Ikea också. Toppen. Visst har de
chess: Satte handtagen lodrätt på hörnskåpen,kändes mest rätt att ha dom så,varför vet jag inte,men så blev det iaf :-)
Dassman: Jag skulle fixat kex för att styra upp fogen och limmat med polyuretanlim. Kontrollera dock att limmet är vattenfast - finns varianter som endast tål fukt. Du kan prova spänna skivorna med spännremmar. Med hon centralt placerad är det kvar ca 100 mm marginal från framsidan till hon och baksida till hon. Jag hade satt ett platt metallbeslag på fram och baksida om hon undertill på skivorna
erikoesterberg: Följ länken för mer om glas http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2
Vortex: Lite kul, kollade just var de låg och det visade sig att jag jobbar 100m därifrån :D
dajaskazal: Hej! Jag har inte heller lusläst alla inlägg, men har tre tankar: 1. Väldigt viktigt att ha avställningsyta i direkt anslutning till spis och ugn. Jag är tillräckligt korkad för att inte kunna utläsa av ritningen om det finns sådan yta i anslutning till ugnen. 2. Bra om inbyggnadsugnen inte kommer för högt upp. Man ska ju bekvämt både kunna pilla ur en het plåt + kunna kika in för
mikkat: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9337 Enligt de guider jag tittat i så rekommenderar de flesta spikplugg för infästning av köksinreding och skåp i betongvägg. http://www.gunneboindustries.com/FASTPROD/Catalogue2005/Ovrig_infastning_2.pdf /M
mikkat: Hej Futurum har det mesta, är de modeller som bla Cylinda, Elektrolux med flera "lablar" http://www.futurum.se/faber-se/se/homePage/Produkter/Konsument-ny/Inbyggnadsprodukter.html Säljs på de flesta byggmarknader /M
carren: Tycker nog alltid att ugn i hörnskåp ger ett mer modernt och snyggare intryck än under hällen. Är ju dessutom mer arbetsvänllig höjd. Enda praktiska skälet att ha ugnen under hällen tycker jag är om bänkytan krymper för mycket av att ha ett högskåp för ugnen. Om man tycker det ser snyggare ut så är det ju bara att köra på det. Smaken är så olika och det är ju du som ska
Robert_Maria: I köksbyggartider har vi valt att omvärdera, det blir ingen hörnfläkt. Vi bygger istället en diagonal i hörnet och kommer använda oss av en traditionell fläkt. För oss var det inte en prisfråga utan snarare en konstruktionsfråga, vi får helt enkelt inte plats med en hörnfläkt på grund av fönster.
erikoesterberg: Jag har tidigare noterat att IKEAs alu mocro inte är i samma nyans som andra Whirlpool micros, IKEAs är lite vitare. Idag när jag ställde upp min micro över min ugn så upptäckte jag att inte ugnen och micron hade samma nyans. Jag hoppas nu att ugnen och Whirlpools övriga alu micros är i samma nyans. Då kan jag köpa en enklare på en annan butik, spara 3000:- och slippa fånigheter som
Dassman: Jag har en dämpare per lucka (IKEA) i kombination med så kallade fiskögon. Visst kan det höras litet men någon måtta får det vara när man stänger luckorna.
Erixon_81: jag sitter också och väntar på att Marbodal skall öppna igen så jag kan få allt som saknas, massor med s¨måsaker då de lyckades leverera ett skåp av fel modell och lite annat men vi har fått ihop det snyggt och kunnde dom bara få fram lite småsaker och betala mig för den tandembox jag saknar skulle jag bli nöjd!