Kök
Illunion: Färgmässigt är Teak lite som en krämigare Ek eller en ljusare Valnöt..
FlitigaLisa: Hej Har idag fått reda på en sak ang deras sockellådor: I höst kommer de lansera ny modell som hänger fast i undersidan på bänkskåpet. Detta gör att de kommer fungera bättre och gå att justera bättre. De ska oxå bli stabilare. /FlitigaLisa
jizzo: Här där jag bor kostar de hos en lackerare 170 kronor / lucka! Så de e ju billigare än nya!
jizzo: Tyvär har jag inga bilder på köket. Stugan ligger i fjällen å dit e de ett tag till man ska igen.
jizzo: [citat] En riktigt bra MDF skiva är minst lika tung den. Helst ska den vara minst 19 mm tjock med. Men de flästa som fanerar gör de ju på spån. Då blir de lätta luckor!
jflink: Någon som har detta kök som har lust att lägga upp lite bilder på hur det ser ut? De enda jag har hittat är de på HTH:s hemsida, och de visar inte så mycket.
gaia: Jag ser bara nackdelar med mosaik i köket .... så många fogar att rengöra efter ett par år med matlagning .... värst är att dom smutsas ner områdesvis, mest syns det vid vask och vid spis medan resten av väggen klarar sej bättre ... dom ljusa fogarna brukar "byta" färg snabbare ;). Mosaik med blandade färger kamuflerar fogmissfärgningar bättre ;). gaia
niclasella: Svarta självklart vi har luckor i ek och golv i ek med svarta vitvaror där vi bor nu och det är jättesnyggt. Fingeravtryck syns mycket mindre än på rostfritt. Vitt passar absolut inte med Ek Har sett en del. Men i huset vi bygger blir det rostfritt för att passa in med valnöten vi har där och den frihängande fläkten som vi bara hitta i rostfritt. Vi rekommenderar Svarta. Lycka till
Spix: Marmor är snyggt och Carrara-marmorn är kanske den absolut bästa. Ett tips är att köpa marmorn på plats om du har vägarna förbi och mycket lastutrymme. Jag har varit där ett par gånger och handlat marmor för struntsummor. Dock skulle jag aldrig köpa en bänkskiva av marmor. Som bänkskiva vill jag i alla fall ha något extremt tåligt som klarar vätska, metall, vassa föremål värme
Videonisse: Har själv köpt ifrån Calimar som ligger i Hammarbysjöstad, Stockholm. Kolla in http://www.culimar.com/bankskivor.html Dom har även lite intressant info om vad man bör tänka på när det gäller bänkskivor: http://www.culimar.com/travarans_kvalitet.html Från början hade jag planerat handla ifrån Bauhaus men då Culimar bara blev ca. 30% dyrare fast men lite tjockare skiva (30 vs. 27
gaia: fogar är porösa och därför känsliga. Det skulle ju vara perfekt om man slap ha dom överhuvudtaget ;). Kanske lägga stora kakel med minimal fog? Finns nuförtiden stora naturstenliknande kakel fex 60x30 som kan bli snyggt stående och med minimal fog. Eller en glasskiva isället för kakel? Har också sett rostfritt på väggar .... ja, allt beror ju på vad som passar i det nya köket. Det
MathiasS: Tack för tipset, jag ska kolla dom tillverkarna som var med i testet.
Paraglider: Hej! Har samma problem men har köpt ca 3 cm för lång diskbänk så att jag kan sätta dubbla täcksidor (IKEA Perfekt Nexus rostfritt stål) + ett rejält vinkeljärn som ben i slutet bredvid diskmaskinen. Eftersom det är i rostfritt som diskbänken tänkte jag att det blir lite starkar och att det blir ett snyggt avslut. Täcksidan är 13 mm tjock så totalt blir det 26 mm. Ett problem är
lottentott: Hejsan! Supertuff tapet men inte i ett kök alldeles ovanför spisen.... :-? Som någon annan skrev så hade det varit snyggare med mosaiken ända upp istället - tycker jag! För övrigt ett fräscht kök men lite i mörkaste laget för mig.... ;) Undrar vart tapeten kommer ifrån?
Ulf_RTCW: Fjäråskupan tillverkas i Göteborg, på Hisingen. Tror att de har en utställning, men ring och kolla först!
Toven: Hej! Min erfarenhet är att IKEAS luckor och stommar har specialmått, dvs inte standard, just därför att man ska bli "tvungen" att byta hela köket och betala mer. Men, det beror nog på hur gamla stommar ni har. Kan ju ha tur att det stämmer. Jag vågar inte säga varken det ena eller det andra. Kolla i katalogen eller på nätet så ser du snabbt om det fungerar.
allinrep: På http://www.smarthem.se/index.php?cPath=120_174 finns det kryddförvaring
gacki: Jag lämnade in en femveckors lottokupong i går och hoppas att turen har vänt! Åter till fogen så blev det precis som jag hade tänkt från början. Det är fortfarande kontrast mellan kakel och fog men inte så hysteriskt mycket kontrast som det var i början [bild] Nu är det bara kran, belysning och eluttag kvar sedan får det vara bra för den här gången. (Notera vad tjusigt vi har
17323: Bra tips. Firman är noterad för framtida behov. Även jag ser fram emot bilder. Aljan
hammarband: Har en ny Bosch kyl/frys som står uppställd lite provisoriskt medans vi renoverar köket. Den väser, bubblar, morrar och fnyser då kompressorn jobbar. Jag tror att detta beror på att golvet lutar lite där den står. Det är inte så där jättehög ljudnivå så det är irriternade, men den har lite oljud för sig.... Läser man instruktionsboken så står det att det är helt normalt med
vickis: Ja,vi vet. Minst 50 cm på varje sida om spis...Vi har dock begränsade utrymmen och måste få plats med kyl, spis, 30 cm skåp + 50 cm skåp. Väggen är bara två meter lång... :-/ Snyggast blir det nog med 30 skåpet emellan kylen och spisen men jag undrar just hur jobbigt det är??? Någon med erfarenhet? Mittemot kylen har vi en barlösning med diskbänk så jag tror det funkar med in och
vickis: Hörde just av någon att ren paraffinolja var det bästa att använda till ekbänkskivor. Undrar om det stämmer? Någon med erfarenhet?
Linska: Höganäs serie Harmoni har helt vita 0500-N avlånga plattor, men då är måtten 7,2x14,7 eller 6,4x19,7. http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2004/9/21/Harmony.pdf
Mustang06: Har porslinshoar i vart hus har i USA, och det ar kasst. Jag langtar efter en hederlig svensk diskbank i rostfritt. Hur an man putsar och gnider sa ser hoarna alltid skitiga ut.
Paraglider: Var hos Home och de rekomenderade ej vita högblanka luckor p g a att fingeravtryck och liknande syns väldigt bra som innebär mer putsande än vad ett vanligt vit kök skulle göra. Har någon erfarenhet av detta, är det ett problem eller? Är inne på Ikea Abstrakt för vårt kök. Peter
Lecce: [citat] Hej angelikaj det vore jättekul att se en bild från erat kök!!! :D MVH Lecke o Helena
jizzo: www.orsholmslackeringar.se eller www.sormlandskok.se Mycket bra företag med stora utbud!!
kaysthlm: Hej hej, Vad hette firman i Danmark som du fått pris från??? Jag har handlat där tidigare men hittar dom inte längre :( Finns bara scanstone.com nu och dom gör ju tydligen inte köksskivor längre. Hör av dig så jag får veta namnet på friman i Danmark. Mvh Kay