kan inte uttala mig om underliggande ho, men när vi planerade vårt kök (ikea) tänkte vi ha underlimmad ho för det är ju snyggt! men planerna ändrades och vi tog en "vanlig" ho (mest pga lev. tiden som var minst 6 v) och nu så här i efterhand kan jag inte säga att jag saknar en underlimmad ho det minsta, vår duger utmärkt och man tänker inte alls på kanten! :)

Byggaren skrev:
Oavsett om det är under eller överlimmad ho i bänkskivan är övergången en grogrund för bakterier. Det är bättre att ha ett helt rostfritt diskbänkbeslag. Alternativt ha skild ho/beslag för matberedning och diskbänk för disk.

8-)
Tack.. men en sådan blir det inte.. :)
Vi vill ha raka linjer i köket utan en massa skarvar..
Bänken kommer bli i 2 st bitar..

Fördelen med att underlimma en diskho är ju att man slipper "tröskeln" mellan diskhon och bänkskivan, vilket kan vara en liten fukt och smutssamlare. Framförallt om man inte har avrinningsyta, för då ställer man ju av blöt disk på bänken vid sidan av diskhon och därmed mycket vattenansamling där. Har man en underlimmad diskho är det lättare att sedan ösa ner vattnet i hon med en trasa utan att tröskeln är i vägen. Har man dock avrinningsyta tycker jag att man redan lite kommit över det problemet för den blöta disken ställs av på avrinningsytan och är därmed redan i nivå med diskhon (vad invecklat det plötsligt blev när man skall beskriva det i text)!. Kort sagt, underlimmad ho med avrinningsyta kan bli lite kaka på kaka. Samtidigt är det ju också en estetisk fråga, de flesta brukar tycka att underlimmat är snyggast. Det är aldrig fel att underlimma en diskho i laminat anser jag. Men behovet är större om man inte har avrinningsyta.

Om ni ändå tänkt måttbeställa era bänkskivor kan jag ju iofs tycka att ni lika gärna kan passa på att underlimma diskhon. Det är en sak om man har bestämt sig för fasta längder och att själv kapa dessa och fälla ner hon. Då blir det ju en helt annan prisfråga (och leveranstidsfråga) om man skall byta upp sig till måttbeställt bänkskiva med underlimmad ho. Men priset för att få en dubbelho underlimmad i måttbeställd skiva är på IKEA (om ni skall köpa skivorna där också) ett tillägg på ca 3000 kr, och det kanske kan vara värt det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.