Kök
miis: Vi kände också samma oro för detta.....Vi fick mycket bra hjälp på Fredells och de plockade fram: 6x80mm för väggskåp 6x60mm för bänkskåp. Väggen är halva sträckan hårdbetong o andra halvan lättbetong. Samma skruvar men olika pluggar. Vi var också på Bauhaus först men det kändes som de inte visste riktigt själva så jag vågade inte köpa det de visade. Nåja, väggskåpen
mikkat: 4.30 har vi också, fungerar men fler än två samtidigt NEJ, helst ensam Hos oss är skåen inte problemt, får plats med allt, däremot mer bänkyta vill man ju ha /M
Micke_Sthlm: Golvet är i ekparkett och det är ett fönster till höger som inte syns på bilden, mot spisen kan man säga. Ritning finns här http://peab.capitex.se/data/CFil/38ICM7AB/0K2HQI7G_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.pdf Första sidan är "min" lägenhet. Fast jag förstår inte riktigt hur du menar med luckorna, dom luckorna jag tänkt välja är i ekfaner, om man vill ha massivt trä så sprang priset
Illunion: Vi köpte nya Ikea-luckor för några år sedan och monterade i 20år gamla stommar. Gick prima.
koksluckan: Har sett när dom lägger på laminat på en fabrik.. 1. MDF board är det i luckor samt lådfronterna 2. Förlimmar MDF:en låter ligga typ 1 timme och härda 3. Lägger på laminatet 4. Lägger in skivan med laminatet i en Vakumsug som har även värme för att mjuka upp limmet 5. Kommer ut från maskinen efter några minuter 6. Klart snyggt och tåligt.. Ingen av er som vet var man kan
snurran: Hej hej ! Undrar om någon har ett Marbodal Wasa Ek ? Vi funderar på ett sådant & vill höra både ris & ros....Har Ni bilder på just ERT kök av ovanstående modell ?? Tack på förhand !
zaxter: Hur blev det med ångspärren? Har själv precis flyttat till ett egnahemshus i Stockholms södra förorter, och funderar på att dra in elen i väggarna, och samtidigt ångspärra kåken. Har inte hittat några klara besked på om man ska ångspärra eller inte. Själv misstänker jag att idag så kan det vara bra med ångspärr när man har varmare i husen vintertid än på 50-talet, då huset
lillajuni: titta på www.mookapan.se för lite inspiration...
Hemmakatten: [citat] Men, en micro är väl knappast till för hela släkten? Möjligtvis hel kyckling eller dylikt. Just dessa snabba tillagningar för några hungriga personer (barn, tonåringar eller vuxna) är kanonbra. Jessicaodanne: hoppas ni har rätt!! :) :) Kollar i morgon.
Soffin: Vi valde att skräddarsy vår från Västbo genom Marbodal. Den har två stora hoar, diskmedelspump och en rostfri bakkant. Detta blev några tusen billigare än Intras alternativ och nu blir den precis som vi vill! :)
mikkat: Den kostar 585 Euro inkl frakt på www.megabad.de /M
Douglas: Tack för synpunkterna. Ja det kanske blir en ho i ön ändå.............. mt2005 Bra tänkt det där med ugnen och att luften sugs upp i fläktkåpan. Ja vi har funderat på att ha ugnen under hällen i köksön men det skulle innebära att man förlorar 2 stora lådsektioner som vi ska ha nu för alla kastruller m.m. Det där med att sidan på kylen värms upp är helt riktigt, men enligt
erikoesterberg: Kolla här. http://maxit.manager.nu/pid/data_sheet/pdf/1/1193_1.pdf
¤ akila ¤: Ja det är ju det som är fördelen med IKEA. När man tröttnat kan man byta, för det har ändå inte kostat skjortan att köpa det. Därför har jag inte ens tittat åt Traditionella Lantkök som jag egentligen vill ha... Men det stog i inlägget att deras kök endast suttit uppe 1 år och såg för gräsligt ut! Hade nog tänkt att luckorna ska sitta lite längre än så :-/
Illunion: För att bygga ett kök behöver du en kexmaskin och en TS55'a. En tumstock och en snickarpenna har var man inopererat i höften. Stommarna bygger du av vita melaminskivor (samma som ikea) eller limträskivor om det ska bli dyrt. Luckorna fräser du ut ur mdf för att därefter skicka in dem på sprutlackering. För massiva luckor blir det lite svårare för tunnare limmträskivor i ädelträ som
Modig: Hej, Jag har sett att många rekommenderar Sketchup programmet är gratis och tydligen lättanvänt, så testa: http://sketchup.google.com/download.html Lycka till med planerandet! (Förresten brukar Ikea och andra köks-säljare ge gratis hjälp med att planera och rita kök. Om ni nu ska köpa ny köksinredning så kanske det är intressant?)
lillajuni: Ja jag vet inte om det är så "gott om plats" i vårt kök. det är på 17 kvadrat typ. Tar inte större plats än ett vanligt kylskåp heller, men det blir inte samma sak om man "bygger in det" mellan två skåp typ, så vårat står för sig själv jämte högskåpen så att säga...så man behöver väl ett bra ställe att ha det på. vi har kylen med liten frys å en frysbox i källaren
Modig: Jag tycker att det "rostrutiga" golvet låter jättesnyggt! Ni kan säkert låna hem plattor från butiken för att testa vad ni ska kombinera med helvitt eller någonting med lite ton i (ljusgrått kanske, om ni nu målar pärlsponten i den kulören?).
sandhall: [citat] Har en Fjäråskupa med den mindre takfläkten monterad vinkelrätt mot taket. http://hallgren.skraddargardshojd.se/wp-gallery2.php?g2_itemId=877 Är du rädd för att motorn inte skall sitta kvar, eller tycker du det ser konstigt ut?
Henriettae: Låter bra! Då slipper vi gå upp i pris från IKEA för att få det. Tack allihop!
lillajuni: vi hade samma "problem" med element i vägen... vi la in golvvärme istället helt enkelt... själv hade jag inte satt en diskho framför ett fönster... även om man är försiktig så skvätter det alltid lite ändå när man sköljer och diskar, inte så roligt att behöva torka av fönstrena hela tiden. en annan sak att kolla upp är höjden på fönstret. i vårt hus (byggt -46) är
Robster: [citat] Tackar för det! :D Då blir det så vi bygger, även om jag håller med om att det är listigt att inte ha så. Tyvärr "kräver" vår kökslayout att vi har så för att det ska bli så bra som möjligt och att vår köks ö kan vara rörlig. Mvh R
skane67: Om du vill ha en Miele kåpa blir du nog tvungen att ha en Miele motor. Kontrollerna från kåpan och upp måste ju stämma med varandra.
miis: Vi bor också i Sthlm så med leverans är det ju jätteintressant. Jag har inte börjat undersöka glas/priser så men det var dyrare än jag trodde..... (och ändå skriver du att det var halva priset än Sthlm!) En bekant till mig i Holland hade glas bubblat baktill (ca 1mm storabubblor tätt tätt, regelbundet) . Jag ska inte ha det själv men det var faktiskt snyggt det också!
niclasella: www.jk-specialsnickeri.com kan göra skåpen i vilken höjd som helst. Till oss har de tillverkat både lådor och skåp i specialmått. /Niclas
Johan Gunverth: [citat] Späder man första omgången olja med 30-40% balsamterpentin, tränger det ner ordentligt. I våra obehandlade italienska bokskivor trängde denna blandning ner c:a 5mm. Resterande behandlingar kör vi med ren paraffinolja. Tips från ett möbelsnickeri.
gitolars: Hej! Vi fick våran takkupa monterad förra veckan, ca: 4 timmar tog det, och då var det som varmast. I jobbet ingick det håltagning i yttertak, montering av takkupa, spirorör ner till vindsfläkten, flexrör från fläktkåpan och spirorör upp till vindsfläkten. Allt isolerades mot kondens/brand. // Git o Lars