Jag står i begrepp att köpa hus och köket ser inte riktigt ut som jag och sambon tänkt, vi vill ha öppen planlösning mellan kök/matdel/v-rum, men vi har även några "krav".
- Man ska inte kunna se "matlagningsdelen" från vardagsrumsdelen
- Sittplats för 2-3 personer i köket, frukost och snabba måltider
- Ett bord som ska kunna hysa 12-15 personer om det behövs
- Fullbredd kyl/frys
- Ugn + Micro i bra arbetshöjd
- Köksö
- Extra ho
Det övre är som det ser ut idag, det undre är mitt första utkast. Anledningen till att vända från höger till vänster är att få utrymmet att kännas mer välkomnande och mer som en enhet. Väggen mellan rummen är bärande, så där kommer man behöva en balk.
Nu är jag intresserad av erfarenheter och input, skulle det här funka tror ni?
- Man ska inte kunna se "matlagningsdelen" från vardagsrumsdelen
- Sittplats för 2-3 personer i köket, frukost och snabba måltider
- Ett bord som ska kunna hysa 12-15 personer om det behövs
- Fullbredd kyl/frys
- Ugn + Micro i bra arbetshöjd
- Köksö
- Extra ho
Det övre är som det ser ut idag, det undre är mitt första utkast. Anledningen till att vända från höger till vänster är att få utrymmet att kännas mer välkomnande och mer som en enhet. Väggen mellan rummen är bärande, så där kommer man behöva en balk.
Nu är jag intresserad av erfarenheter och input, skulle det här funka tror ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Min första spontana tanke är att det ser ganska bra ut. Men ni byter ut ett kök med ganska mycket skåpsutrymmen mot ett med väldigt lite utrymmen i skåp och lådor.
En annan fundering är placeringen av spisen, det kan vara svårt att få till en vettig lösning för ventillationsröret till fläkten när man flyttar den så långt. Det skall helst gå rakt upp genom taket och vidare rakt upp till yttertak. Om det inte går så gäller det att ha så få krökar som möjligt.
En annan fundering är placeringen av spisen, det kan vara svårt att få till en vettig lösning för ventillationsröret till fläkten när man flyttar den så långt. Det skall helst gå rakt upp genom taket och vidare rakt upp till yttertak. Om det inte går så gäller det att ha så få krökar som möjligt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker den övre bilden är markant mycket bättre,
dels för att det blir för lite utrymme bredvid köksön, du har 3,30 totalt av det tas 60 cm av kyl och frys sen ser det ut som köksön är 1,20m bred, då har du 1,50 kvar. Helst ska man ha 1,20 på varje sida om köksön. Har du inte det så måste du iaf ha 1,20 mellan kyl och köksö, det innebär att du bara har 30 cm kvar på andra sidan vilket blir dödutrymme.
Sen tror jag att det blir väldgit trångt i hörnan till höger om ugn/micro.
Dessutom så har ni väldigt lite bänkutrymme på alt 2.
Det som är bra med alt 2 är att ni fått ut kyl o frys så det inte är inträngt i köket.
Kan inte komma på någon bra lösning på en gång, får tänka lite. Men jag tycker ni ska försöka få mer bänkyta samt sätta fast köksön i väggen.
dels för att det blir för lite utrymme bredvid köksön, du har 3,30 totalt av det tas 60 cm av kyl och frys sen ser det ut som köksön är 1,20m bred, då har du 1,50 kvar. Helst ska man ha 1,20 på varje sida om köksön. Har du inte det så måste du iaf ha 1,20 mellan kyl och köksö, det innebär att du bara har 30 cm kvar på andra sidan vilket blir dödutrymme.
Sen tror jag att det blir väldgit trångt i hörnan till höger om ugn/micro.
Dessutom så har ni väldigt lite bänkutrymme på alt 2.
Det som är bra med alt 2 är att ni fått ut kyl o frys så det inte är inträngt i köket.
Kan inte komma på någon bra lösning på en gång, får tänka lite. Men jag tycker ni ska försöka få mer bänkyta samt sätta fast köksön i väggen.
Att fästa köksön i väggen är kanske ingen dum idé, då blir det 330-60 (djup på kyl/fry) -120 (bredd på köksö) = 150 från Kyl - köksö. Dessutom kanske man måste ha en liten passbit längst in om man ska ha den mot vägg, så säg att det blir 140 kvar, det är ju gott om plats.
När det gäller skåpsmängden så har jag gjort en liten kalkyl för köksskåp. Jag har länge retat mig på att det är så svårt att jämföra köks totala skåpsvolym. Bänkyta är enklare, det är bara att räkna. Skåp däremot är lurigare. Prova gärna att fylla i era egna kök i kalkylen.
Köket som sitter idag hade ett köksvärde på 971, medan det nya skulle få 721. Skillnaden ligger framförallt i färre överskåp samt att kyl/frys skulle ta mycket mer plats.
Jag gör för övrigt en ny tråd för köksvärdet oxå, tänkte det kunde vara spännande att se vad folk har.
När det gäller skåpsmängden så har jag gjort en liten kalkyl för köksskåp. Jag har länge retat mig på att det är så svårt att jämföra köks totala skåpsvolym. Bänkyta är enklare, det är bara att räkna. Skåp däremot är lurigare. Prova gärna att fylla i era egna kök i kalkylen.
Köket som sitter idag hade ett köksvärde på 971, medan det nya skulle få 721. Skillnaden ligger framförallt i färre överskåp samt att kyl/frys skulle ta mycket mer plats.
Jag gör för övrigt en ny tråd för köksvärdet oxå, tänkte det kunde vara spännande att se vad folk har.
Haha, jag vet inte vad det är, det är något jag hittat på. Jag tänkte att vi skulle hitta på en standard här på forumet. Vad sägs om att ett familjekök bör vara minst 700, en sommarstuga 350 och en lägenhetstrea ska ha 550?
Hur mycket fick du då?
Jag bor i en liten trea med ett pluttkök, vi har ett köksvärde på 311.
Hur mycket fick du då?
Jag bor i en liten trea med ett pluttkök, vi har ett köksvärde på 311.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

