R
Behöver hjälp. 70-talshus. Smalt o trångt kök. Ska renovera det. Riva ut allt och ta bort väggar mm. Kviks Bianco eller Mano, tjocka ekbänkskivor, samt en rostfri bänkskiva m. infällda hoar och häll. Downlights i taket. Gummigolv i arbetsdelen. Rostfria vitvaror. Vill komma bort från korridorkänslan som finns i nuvarande kök. Vill ha en modern touch. Stänkskydd i glas eller rostfritt. Vita väggar. Vill ha en köksö, men det får bli en halvö m barstolar. Ska öppna väggen till hallen och ha en låg vägg. Runt metern med en ekskiva on top. Har funderat o skissat i månader och tycker att jag hittat rätt. De enda funderingar som finns är:
Är det vettigt att sitta vid ”baren” med ryggen mot fönstret?
Känns hela kökshalvön krystad?
Är gummigolv opraktiska?
Kommer det att vara störande med öppen planlösning? 3 barn.

Kom med synpunkter på allt. Måste få boll lite.

• kvik1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
...och planlösningen

• planlsning_kopiera.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ja, jag tycker att bardisken känns lite krystad. Jag skulle hellre välja att få en trevlig arbetsbänk framför fönstren tror jag.
Dessutom verkar kylen långt ifrån allt annat. Är verkligen inbyggnadsugn, som jag gissar att du ska ha i högskåpet bredvid kylen, så viktig?
Det känns också lite knöligt och trångt i hörnet bredvid diskbänken.

Har du provat at rita på ett L-format kök längs fönsterväggen och väggen med spisen? Då kan du sätta bardisken där du har kylskåpet nu. Då tror inte jag att den skulle kännas så krystad som nu och då kan du lätt använda den som serveringsbord vid stora middagar också.

Om du väljer att ha bardisken kvar i denna form, så skulle jag i alla fall vända hörnskåpet bredvid spisen till ett vanligt skåp med lucka ut under bardisken istället. Det blir förmodligen mycket enklare att använda det då.

/pinebar

Det är svårt att föreställa sig hur det ser ut i verkligheten men jag har några reflektioner.
Om du har öppet mot hallen ovanför bänkskåpen tror jag det finns en risk att barnens mössor, vantar, läxböcker etc hamnar på bänken. Det första man ser då man kommer hem till ert hem kanske blir disken i köket?

Varför vill ni ha en bardisk? Har ni ofta gäster? Lagar ni mycket mat så ni tillbringar stor tid i köket?
Vad gäller bardisken så tycker jag att den stjäl för mycket yta av köket. Det blir ca 4 m2 som blir "död" yta och skulle kunna användas bättre. Kanske ska den vridas ett kvarts varv och stå fritt så att man sitter med ryggen mot matplatsen istället? Kanske behöver den inte vara bredare än 1.60m?

Gummigolv är praktiska och tål hårt slitage.

Öppen planlösning ställer höga krav på ordning och reda. För mycket synliga köksprylar och annat kan ge ett rörigt intryck. Fördelen är att man får större gemenskap i familjen. Man kan laga mat samtidigt som man umgås, tittar på tv, föhör läxor etc.

Vi har öppen planlösning och fristående bardel. Jag har börjat vänja mig vid att se röran...det är ett annat sätt att leva helt enkelt!

pinebar skrev:
Är verkligen inbyggnadsugn, som jag gissar att du ska ha i högskåpet bredvid kylen, så viktig?
Dessutom är det väl så att man inte ska ha inbyggnadsugn intill kyl/frys? Det brukar stå det i ugnarnas monteringsanvisningar...åtminstone har jag sett exempel på det...

R
Tack för en hel knippe synpunkter. Ugn bredvid kyl kan nog stämma. Hm?! Får gå tillbaka till ritbordet.

Hallen är mer korridorliknande och man ser inte in i köket från ytterdörren som vätter norrut om man kollar enligt planlösningen. Korridorhallen skulle nog vinna på en halvvägg.

Barstuket vill vi ha av alla de anledningar du skriver. Lagar mat. Umgås med vänner och familj. Önskar att jag hade ett stort kvadratiskt kök med "samtalskök" a'la Kvik.

Gummigolv låter ju helt ok alltså. Gick genom censuren utan anmärkning ;)

Problemet med L-kök längs fönstervägg är att jag får klaustrofobi av korridorer och med ett sånt kök med bar vid kylen så skulle korridorkänslan smyga sej på. HUGA!

Tack åter igen. Ska skissa lite mer...

R
Ang. skåp så kommer det att vara skåp "infällda" i väggen mellan TV-n och fönsterväggen. För i själva verket går väggen in runt 400 mm vid barskivans kant mot barstolssidan. Gick inte att få till den rumsformen dock. Där är det tänkt att det ska sitta en skåpsvägg med lite vitrinskåp med belysning i.
Vill undvika överskåp i det längsta. Vill ha rymden bibehållen...

Lådor finns på "insidan" av baren bredd 120 samt under hällen bredd 120, men där ska nog spisen in i version 1.1

Halvväggen är nog klubbad tror jag. Ger rymd åt både kök o hall.

Tack för synpunkterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.