Tacksam för åsikter om min ritning. Är inte bombis på valet av luckor ännu, väljer mellan IKEAs Abstrakt och Ädel, golvet blir ekparkett.  Men just nu är det främst själva planlösningen jag behöver feedback på...  ("Dörren" är inte en dörr utan bara en öppning till hallen)

kk.jpg

Om det går att flytta på diskhon så skulle jag placera den längre ifrån spisen. Bänkytan mellan diskho och spis är den viktigaste för att kunna laga mat på ett vettigt sätt.

Om du är högerhänt så är det bekvämare att ha diskmaskinen till höger men å andra sidan blir då en öppen lucka ivägen när man ska till spisen så den kanske ändå står bäst där den står.

Jag förstår din tanke med att inte har diskhon under fönstret. Men jag skulle som ändå vilja flytta vasken dit för att få diskmaskinen på den högra sidan.

I övrigt så ser det funktionellt ut, och det finns säkert andra saker att påpeka på. Alla e vi ju olika och vill ha det på ett speciellt sätt. Men jag tycker att det ser helt okey ut förutom diskmaskinen som e på fel plats. ;)

Tack för era åsikter, det är så nyttigt med "nya ögon"! I befintlig lösning är diskhon och diskmaskinen placerade som på ritningen, och efter att ha haft det så i 20 år är vi tydligen så inkörda med det att vi inte ser det som något problem. Kanske vi ändå skulle byta plats med spisen och 30-skåpet till höger för att få mer arbetsyta.

Nej, nej, jag skulle inte ta bort en avställningsyta till höger om spisen! Bra med yta för placering av kärl på båda sidorna om spisen. Har du möjlighet att flytta diskbänken och byta plats med diskmaskinen, eller helt enkel flytta dm/diskbänk ett snäpp åt vänster?

Ser ut som att lådskåpet med 5 lådor är 60 cm. Vill du inte hellre ha ett 3-lådorsskåp till? Jag har, efter att ha ett antal kök med 5-lådorsskåp, kommit fram till att det inte är till någon nytta. Vad gäller sådan förvaring (bestik, slevar, etc som man brukar ha) får du ju gott om det i dina 3-lådorsbänkskåp. Dessutom är det mer estetiskt tilltalande.

/alacs

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.