Kök
tallmilan: Min sotare sa idag: Plåten/Minerit skivan ska vara 0,5m åt vardera håll och 1m ovan mynningen vid brännbar fasad, 3cm nätmatta rullad runt spiro röret. Så om man använder 125mm rör (standard) så skulle man ta 180mm hål i diameter så att allt ligger lite i spänn(125+30+30=185), vidare vore det bra (eller ska ?) röret vara vinklat 30-45 grader neråt när den kommer utanför
Sunetta: Någon som kan tipsa om ett inköpställe? Ska lägga ca 70 m2 (kök & v-rum i öppen planlösning) i ett 1planshus. Stort ljusninsläpp, därav den mörka luckan. Gillar teracotta och ser gäran att den öppna planlösnignen biehålls i golvytan. Jag bor i sv skåne!
Per_A: Jag är fortfarande förvirrad trots Mats Ahlgrens utförliga och ödmjuka svar. Han skriver ju att 1206 ska ha 19 mm inbyggnadsdjup, och jag skrev tidigare att det stod 22 mm på förpackningen. Eftersom jag ibland (!) virrar till det med siffrorna så kollade jag igen när jag besökt samma försäljningsställe som förut. Det står fortfarande 22 mm på förpackningen... Åtminstone tolkar
erikoesterberg: Har du några väggskår ovanför bänken? I så fall kanske klart härdat glas med en tapet bakom vara något. Ett annat kul alternativ för ca: 1500kr/kvm är http://www.centera.se/wrigtondistance.asp kan fås i alla olika nyanser.
AKTIVERAMERA: Funderar på att köpa ugn o häll till sk "paketpris " på någon av de stora kedjorna, typ elgiganten. Det finns en del riktigt billigt, men okända märken. Någon som har erfarenhet av dessa?
Videonisse: Ca. 60 kr styck för låsen. Kommer inte ihåg vad själva magnetnyckeln kostade men kanske runt 100 kr (skall nog köpa en till som reserv, blir lite jobbigt om den kommer bort...).
Dahlino: TACK FÖR SVAR! vi får välja kakel o klinker fr konradsson i vårt huspaket o därför ville jag veta lite... har nämligen ingen aning om konradssons o deras sortiment. mvh dahlino
AKTIVERAMERA: Hej! Jämförde produktinfon mellan Ikea o Epoq. Vad är skillnaden? Vilken har bästa kvalitet? EPOQ: Produktinformation: 70 mm bred ram i vitlackerad MDF. Vitrindörr med klarglas. IKEA: Front: Folie, Träfiberskiva Baksida: Melaminfolie
Per_A: Det verkar finnas fler galningar som bygger egna kök med tanke på antalet böcker, i alla fall i USA. Jag fick låna: Renovating a kitchen, From the editors of Fine Homebuilding Building tradional kitchen cabinets, Jim Tolpin (1994) Köpte: Building kitchen cabinets, Udo Schmidt The complete kitchen cabinetmaker, Robert W. Lang Renovating
är en samling artiklar som
Flammy: Vi håller på att renovera köket och vi har bestämt att vi skall göra en egen fläktkåpa. Så jag undrar om det är någon därute som har erfarenhet av detta.. Bilder ritning eller bara en förklaring vore super 8-) Vi skall sätta den i ett hörn och troligen blir det en snedvägg bakom fläkten först så man kommer ut från hörnet. Sen så är det mera öppet :) Tacksam för svar
skyten: Beskrivningen på Finjas hemsida funkar, en bekant gjorde en skiva, det är inte särskillt svårt, men jobbigare än man kanske kan tro, och det är petigt med at få hålen til diskhoen perfekt. Det är ett förbaskat slipande om terrazon ska bli fin.
Misse_o_Mojje: När barnen börjar använda micron är de inte särskilt långa (kanske runt 110 cm?), då är allt över 90 cm ( på bänken) för högt. Våra barn är nu ca 140 cm långa (11 år) och de når upp över inbyggnadsugnen till micron utan problem. Tidigare hade vi micron stående i ett bänkskåp, det tyckte vi var perfekt barnhöjd. (Själva använder vi den inte särskilt ofta) /Ulle
miis: Hej Vi fick också monteringen av vårt ikea-kök uppskattat till på nånstans kring 13000 kr. Vi tänkte ta det men problemet var dock att det var SÅ lång väntetid. Nu kontaktade vi bara de som IKEA föreslog men det var 1.5 mån till uppemot 4 månader. Nu var detta visseligen i maj före semestertiderna. Vi började själva och tänkte att hantverkarna får ta över om det blir för
Medoxa: [citat] Det finns en fläktkonvektor (Kickspace) som går att montera i sockeln. Har ingen erfarenhet om det fungerar bra eller inte. Jag hörde någon som sa att det var en föråldrad teknik. Idén verkar annars bra. Följ länken till Lidköpings Handelshus: http://www.kickspace.nu/
Medoxa: Innan man tar och köper stommar från IKEA och luckor från någon annnan leverantör måste man kontrollera måtten noga så att luckan sitter som den ska. IKEA har inte samma mått som andra kökstillverkare. Deras höjd på bänkskåpen är 700 mm medan andra kökstillverkare vanligtvis har 720 mm. Om man dessutom av någon anledning vill ha en speciell inredning som inte IKEA har (t ex en
Medoxa: Jag är nyfiken på hur ni har tänkt lösa belysningen över vasken. Sitter själv i kökstankar och har tänkt något liknande som ni har gjort där vasken placeras under fönstret. Man kommer ju inte ifrån att det behövs bra belysning även där. Vilken belysning har ni mer valt (bänk-, tak- och punktbelysning)? Någon annan som har tips, idéer och erfarenheter?
Medoxa: Jag hittade följande på Bosch hemsida: "Bygg helst inte in ett kyl- eller frysskåp bredvid en inbyggnadsugn/-spis. Energiförbrukningen stiger och isoleringen tar med tiden skada. Om det inte går att undvika bör tilläggsvärmeisolering monteras, t.ex. en värmeisoleringsplatta med aluminiumfolie som reflekterar värmen."
tank77: Är det någon som har en diskbänk i materialet silgranit? Jag undrar om det blir lätt skitigt eller är det resistant mot smuts? Är intresserad av den svarta varianten!
Mikael_S: [citat] Det finns ett spjäll som jag själv vrider av eller på så det är inget problem. Fläkten skall bara fungera som en kåpa för att samla upp oset. Gunne: Bilden jag har är från elgigantens hemsida och det är en UPO men den kostar enligt hemsidan 3500:- var det rea eller något på den du såg?
tank77: Japp, Ikea är sena att haka på kökstrenderna. Först nu kommer dom med köksöar och lådor utan handtag. Ser också att dom har börjat med diskbänkar i silgranit eller något liknande material. Pris 2290 kr för en ho, det är väl prisvärt? [bild]
PeterF: Det är inga problem att måla på melamin, jag har anlitat en målare 10-tal gånger. Lika bra varje gång. Iofs så har han tillgång till ugn och hela rasket..
Marcus_rl: Lysande! :) Kanontips! Hittade en hel del konsoler som borde funka mer än väl. Tack så mycket! Snart ett problem mindre!
Skogsbananen: Denna fläkt från Appliace är oxå lik: [bild] Men man kanske ska lägga 5400 för en Gorenje istället för en liknande Appliance för 2800. Jag antar att billiga fläktar låter betydligt mer. Vad har ni för erfarenhetar av billiga köksfläktar?
HusFru: Jag föredrar i allafall aluminium istället för rostfritt tycker att den ger ljusare nyans. :)
Skogsbananen: Jag hade mitt förra kök i tre år utan att ha några handtagöver huvud taget. Man tog bara tag i underkant på luckan och öppnade. Upplevde inte attdet var jobbigt...
Illunion: Mina päron har inbyggnadsfläkt från Miele. Vet ej priset, men fräck är den! Motor på taket, så det blir lite tystare än vanligt.
ElinF: Hej! Vi har funderat på att åka till Polen för att handla div byggmaterial såsom klinker mm och kom då att tänka på att vi kanske skulle kunna införliva vår dröm om riktigt fina vitvaror om vi köper även dem där. Är det någon som vet hur priset är på Gaggenau eller Miele produkter i Polen? Och vart kan man köpa dem? Eller är det möjligtvis billigare i Tyskland? Mycket tacksam
Robert_Maria: Jag kan meddela att jag efter kontakt med IKEA själva fått reda på att de håller på att jobba med en uppdatering på inredningsverktyget. Den borde rimligtvis komma i samband med kökskatalogen om några veckor!
Anders_Nilsson: Jag är både teknik- och framstegsfientlig ;D Har aldrig fattat vad som är bra med induktion, den där älskade teflonpannan från Coop Forum för 89 kr kan ju inte längre användas :) Skämt åsido, moderna glaskeramikhällar är så bra att jag inte anser dom behöver förbättras. 1998 köpte jag en integrerad spis från Siemens, har glömt modellnamnet men det var deras mest avancerade