Hej allihop! Efter att bara varit här och snokat ett tag, tänkte vi ge oss till känna och fråga lite råd ::)! Vi håller på och bygger nytt och har nu ritat upp ett kök i IKEAs verktyg. Känner oss ganska nöjda, men skulle gärna få synpunkter från fler par ögon :-?.
koksvy1.JPG
koksvy2.JPG

Den separata delen skall fungera som bakbord och kommer att ha en täljstensspis med bakugn mitt emot sig till höger när man kommer in genom dörren. Dörren blir dessutom bara en öppning i verkligheten. Spisen och fläktkåpan är bara "markörer".
Micron planerar vi att sätta på en mer eller mindre öppen hylla på sidan mellan kyl/frys skåpen och fläktkåpan. SKulle gärna ha den inbyggd, men var?? Alla tips, ris och ros emottages med tacksamhet! [smiley=vrolijk_26.gif]
 
Alldeles för lite utrymme mellan spis och diskbänk.
Flytta diskmaskinen ett snäpp till häger och flytta diskbänken efter. 80-120 cm mellan spis och diskbänk är det ideala. I ett kök där spisen är vinklad är det ÄNNU viktigare med rejält utrymme eftersom den som står vid spisen annars tar upp plats ävn framför diskbänken. Så prioritera arbetsytan mellan spis och diskbänk framför att ha diskbänken framför fönstret är väl den viktigaste aspekten på erat kök.
 
Det ser lite trångt ut mellan bord och bänkrad med bl a diskmaskin.

Får ni plats med allt? Det ser ut att vara relativt få bänk- och överskåp för all förvaring.
 
T
Ser väldigt trångt ut med det stora köksbordet. Går inte det att flytta till andra sidan "bakbordet"?
 
Måste få hålla med Halloy om flytten av diskbänken - av fler orsaker. Primärt som Halloy säger så är det för lite bänkyta mellan spis och diskbänk, sekundärt så är det bättre med en arbetsbänk framför fönstret än en diskbänk. Varför? Man spenderar normalt sett mer tid vid arbetsbänken än vid diskbänken, och då är det ju roligare att ha utsikt när man jobbar!

/alacs
 
Håller med om att avståndet mellan ho och häll är i kortaste laget.

Håller också med om köksbordet. Kommer ni att ha någon typ av matrum för fler personer förutom i köket? Annars kommer ni att få tokfnatt av att sitta inträngda mellan köksbänkarna och äta när ni har besök. Eftersom ni bygger nytt och kan bestämma från grunden: Kanske komprimera köket till ett rent arbetskök och ha en större matplats på andra sidan bakbänken?
 
TACK för era svar :)! Maken är ute på bygget, så jag svarar istället!

Halloy: Utrymmet mln spis och diskbänk är i kortaste laget, men vi är vana med ännu kortare *så det här blir lyx* :-). Tyvärr kan vi inte flytta på diskbänken längre.

Qinnfílt: Det ser nog trångare ut än i verkligheten. Stolarna är dessutom utdragna där på bilden ;)... Ja, förvaringen är ett problem! Fönstren tar bort många överskåp. Vi skulle gärna haft mer förvaring...

Tank77: Vi har funderat på det. Men då blir ju kök och vardagsrum ett enda stort kök... som sagt vi har funderat mycket på det och funderar fortfarande ;-).
*Lite OT* Rummet brevid är tänkt som ett rum att umgås i utan TV. Tv-rum har vi på övre våningen sen.

Alacs: Håller med om att avståndet mln spis och diskbänk. Därför tänkte vi ha en sån där skiva som man sätter över diskhon, på det sättet har man ju ändå mer arbetsyta än som är tänkt...

Carren: Nej, inget annat matrum tyvärr.. så det är där vi kommer att umgås med vänner och familj.. vi har två barn dessutom  :)

Mycket att tänka på! Än har vi inte riktigt bestämt oss, många sömnlösa nätter mao :-/.
Har ni några konkreta tips hur vi ska gå tillväga med möbleringen av bl.a. köksbordet, tar vi tacksamt emot! Nu är ju elen mer eller mindre dragen tyvärr (så kyl och frys skåpen + spis + diskbänk går ej att flytta på), men än kan man ju ändra på vissa saker..

Vi var till Ikea och snackade med dem för drygt 2 veckor sen och de hade inget att tillföra ritningen, så därför trodde vi väl att den dög ;-)... men tack igen, nu blir det att försöka komma till något beslut hur vi ska göra! Vill ju ha köket så bra som möjligt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.