Hej, vilket ska man lägga först?
Det nya parkettgolvet eller köket? Har förstått att det finns fördelar med båda.

Det beror ju lite på hur stor belastning det blir på golvet (beroende på hur du bygger köket) samt hur stor belastning golvet kan ta (om det bör kunna röra sig osv).

Hej!

När vi gjorde om vårt kök så gjorde vi tak, väggar och golv först! Vi lade golvet även under bänkskåpen, så då var det självklart val att lägga golvet innan vi monterade köket, sen lade vi bara över byggplast som skyddade när vi bar in stommarna som monterades i ett annat rum. om man däremot bara ska lägga golvet fram till bänkskåpen så kan man ju göra köket först.
Själv så förstår jag faktiskt inte varför man väljer att bara lägga golvet fram till bänkskåpen...

Vi ska lägga klinker i köket och vi kommer inte att lägga under bänkskåpen, av två skäl...

Dels av kostnadsskäl, det spar förstås pengar, vilket dock är det mindre skälet. Den främsta anledningen beror på att vi har ett avloppsrör som går med halva röret genom golvbalkarna (lättbetong) så det blir ändå inte möjligt att lägga golvet överallt under bänkskåpen utan att pussla ihjäl sig runt detta rör. Slutligen så var putsen på betongbalkarna så skadad så det skulle innebära en massa (onödigt) merjobb.

Summan av detta blir att klinkersen läggs in en bit under sockeln och sedan fullt in under kyl/frys samt diskmaskin vilka också får stå på läckageskydd.

Eventuellt blir det något fuskgolv under bänkskåpen för att på bästa sätt skydda mot en eventuell köksöversvämning...

Det finns ett par trådar som har disskuterat detta ingående, sök så finner du dem säkert.
Minns att det var två skolor/läger med sina argumment.

Själv la jag parkettgolvet först över hella golvytan, men jag har IKEA kök som inte vilar så tungt på golvet.(List i bakkant och ben fram)

/M

La oxå golvet före jag satte in köket. Kanske blir bökigt om man vill/måste lägga nytt golv nån gång men då får man väl såga med cirkelsåg runt benen så får det stå kvar på det gamla i såna fall...

Tar och citerar migsjälv litegrann, om det är okay:

Illunion skrev:
Denna fråga tas upp nästan varje vecka.
Kanske dags att klistra en tråd som hanterar ämnet så vi slipper ha tio olika?

Anyways, lägg golvet sist.
-Flytgolv tycker inte om att ha tunga köksskåp på sig.
-Ekonomiskt.
-Om du lägger golvet först så kommer det springa en mängd skitiga byggjobbarskor kors och tvärs över det nya golvet innan köket är klart.
-Som du själv sa, golvet kommer garanterat bytas ut innan köket ska rivas.
Illunion skrev:
Jag skulle Inte rekomendera att ställa skåpen på det flytande golvet, mest därför att skåpens tyngd på det flytande golvet skulle hämma just golvets flytande funktion.
Byta skåpen utan att byta golvet? Nej, den dagen det är dags att byta skåpen så är nog golvet redan bytt ett antal gånger.
Tänk också på vilket helsike att byta golvet om skåpen nu står rakt på det.
Slutligen det ekonomiska; det är ju en viss summa pengar i extra kvadrat som döljer sig under köksskåpen. Vettigt att lägga pengar på gold du Aldrig ser?

Nej, lägg golvet Sist och lämna spel mellan golvet och benen som skåpen står på.

Skall du har sockellådor?

Jag har för mig att det finns varianter som rullar på golvet ... ?
Trist att inte kunna rulla ut dem.

Jag la inget golv under bänkskåpen, endast under diskmaskinen. Så gjorde jag för att man helt enkelt ska kunna byta golvet innan man byter köket om det nu skulle bli aktuellt.

Illunion skrev:
Jag skulle Inte rekomendera att ställa skåpen på det flytande golvet, mest därför att skåpens tyngd på det flytande golvet skulle hämma just golvets flytande funktion.
Lägger du inte golv under bokhyllor, garderober och andra tunga möbler heller?  ;)

Nej, inte om de är fastbyggda i väggarna. Inte jag i alla fall.

/pinebar

Samma här, platsbyggda garderober finns det ju ingen anledning att riva bort socklar från för att trycka under laminatet... :)

En bokhylla eller ett kylskåp må trycka ner golvet minst lika mycket som ett köksskåp, men bokhyllan och kylen har allt som oftast en rörelesmån på någon milimeter, något som köksskåpen inte har.
Exemplet en bokhylla står ju dessutom nästan uteslutande på sockel vilket sprider ut vikten rejält.
Men visst ligger det något i det ni säger..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.