Vi var inne i vårt blivande hus i fredags och tyckte att kakelsättaren kapat "kaklet" väldigt snett i köket. Vad vi förstår är detta så det kommer att se ut och vi känner oss inte helt nöjda... Är det "ok" att det ser ut så här eller är detta något vi bör påtala under besiktningen?
kantpkakel.jpg

Bör tillägga att kaklet i övrigt var väldigt fint uppsatt- det vara bara kanten som vi störde oss på...

Varför inte?! Har iofs inte sett helheten men eftersom det är ett relativt oregelbundet kakel så varför inte ha en oregelbunden kant? Men är ert första intryck "Usch va fult!" ska ni nog påpeka det. Första känslan brukar va rätt. Om ni inte vänjer er vid detta och tycker det är ok, kommer kanten reta gallfeber på er! Eller hur ;)

Jag tycker att det ser fel ut!
Kakelsättaren måste ha tagit för givet att uppsättningen skulle avslutas med en trälist och därför inte brytt sig om hur det såg ut på slutet.

Jag hade påpekat felet och begärt att det ska rättas till på något lämpligt sätt så att slutresultatet blir som ni önskar.

Har bara en sak att säga: Gör om - gör rätt!

Det där är inte som det ska vara!

Kanten på andra sidan ser betydligt bättre ut (har ingen bild på det). Vi tycker att det ser så slarvigt ut och det känns supertråkigt då vi betalat mycket pengar i tillvalskostnad.

Tack för era svar :)

T
Tyckte det var snyggt med den kanten med tanke på den övriga oregelbundna sättningen 8-)

Såg värre ut att strömbrytaren satt dikt emot fodret hehe...
Snyggast är när dom ibland kapat ur fodret hahaha... :-/ :)

Det man har gjort nu är att pressa in en smal list mellan strömbrytaren och kaklet. Det ser ju mer "rakt" ut, MEN listen sitter ju utanför själva bänkskivan eftersom man i princip bara tryckt dit den... Tyvärr har jag ingen bild (ännu), men är det vanligt att man avslutar kaklet med en list på det viset? Vad jag kan se så finns det inga andra hus i vårt område som varken har snett kakel eller en list...

Jag tycker det ser förskräckligt ut! :-[

Blir det inte så när man kapar plattorna? Att man fortsätter med den lilla biten som blev kvar från den förra så att säga? Ungefär som när man lägger golv, typ parkett?

linda73berglund skrev:
Blir det inte så när man kapar plattorna? Att man fortsätter med den lilla biten som blev kvar från den förra så att säga? Ungefär som när man lägger golv, typ parkett?
Fast vi har pratat med en kakelsättare vi känner och han säger att man alltid börjar utifrån och in just för att få en snygg kant... Kakelsättaren i vårt hus verkar ha gjort precis tvärtom och jag tycker att det ser ut som om det gått lite för fort. Jag kan tänka mig en list som avslut (hellre det än en ojämn ful kant), men är det inte lite märkligt att den går utanför bänkskivan?!

Jag brukar besikta av byggentreprenörer. Detta avslut hade inte gått igenom. En klar besiktnings anmärkning. Det ser ju för jävligt ut.

Kakelsättaren behöver inte göra om allt. Han behöver i princip bara byta ut de sista plattorna. Ett extra jobb, men det man inte har i huvudet......

Eller så kommer ni överens om att priset för arbetet ska sänkas, och så sätter Ni själva dit en avslutningslist.

Det sitter en list där nu, men i och med att den sitter utanför själva bänkskivan så tycker jag att det ser ännu mer konstigt ut...

Kaklet kostade 1.198 SEK/m2 (tror jag) och vi fick betala 1.410 SEK/m2 i "tillvalspris" (det ingick ju standardkakal- vitt 10*10 cm). Vi fick betala för 4 m2 och det är en yta som är 3,6 m2.

Hade plattsättningen vart mer symmetrisk och anpassad till plattorna storlek hade det vart ganska coolt faktiskt... Men som det är nu ser det ut som gammalt hederligt byggfusk,...

Jag tycker inte att ni skall behöva acceptera en sned kakelsättning eller en "work-around" med en eklist. Bestäm hur ni vill ha det och stå på er tills dom har fixat till problemet.
Påpeka att det går fortare för plattsättare att komma dit och fixa till det direkt; eftersom ni *aldrig* kommer att godkänna det arbetet vid besiktningen och att ni kommer att hålla på att tjata om det tills det är fixat....
Krånglar dom riktigt mycket tycker jag att ni skall påtala felet skriftligen, sätta en tidsgräns när det skall vara åtgärdat - annars tar ni dit en egen hantverkare som åtgärdar felet. Kostnaden dras av från priset. Sätt även en tidsgräns för när ni skall ha ett klart besked från dem hur dom tänker göra.

Ni betalar dyra pengar för något som ni kommer att leva med i många år.

Jag tycker att det ser förfärligt ut. Jag anser att antingen så ska kanten vara rak eller så ska kanten vara riktigt ojämn, typ att varje bit är okapad och sticker ut så mycket som det blir då.

Trälist skulle inte vara ett alternativ för mig. Kakelsättaren skulle få komam tillbaka och göra om sitt fuskjobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.