Kök
tank77: [citat] Om man köper möbler hos andra affärer brukar dom också komma i platta paket, det är ju i så fall om man ber dom montera möbeln men då kostar det en extra slant. Då tar jag hellre Ikea då man får ett vettigt pris samt att jag tycker det är kul att montera. Angående luckan så är det väl bara Abstraktluckan som måste härdas med tvållösning och det är väl inte så
fresve: nimhed, liten rättning, det är luckan som är problemet med IKEA, det är den som gör att enbart IKEA-micro passar i skåpet.
jbr: Absolut Blanco. Kolla här om priset är en faktor... Henke Multimedia Startseite /jbr
Matarese: Jag gjorde misstaget att köpa överskåp utan tänka till först. Vi har 211 cm höjd på köket och köpte 35 cm överskåp. När vi sedan skulle skjuta in kyl och frys som är 180 cm höga så fattades det 4 cm (211-35=176cm). Tyckte det var väldigt DÅLIGT av IKEA att inte nämna att 35 cm överskåp inte pass till standard höjd för kyl/frys. Så jag tog bort överskåpen och köpte
Knecke: [citat] Hej, tack för svaret! Det som försvårar det förslaget (men förenklar våra egna) är att pannrummet med utgående avlopp och även inkommande vatten ligger precis under nuvarande kök så där blir inte insatsen så överdrivet stor. Men du har helt klart en poäng i din idé =)
linnalinna: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy08/produktguider/kok/FAKTUM.pdf kolla sidan 6 under bänkskåp...
Radiateur: Jag har samma häll (Electrolux EHD60020P) och jag hör ett högfrekvent ljud vi hög effekt med vissa kastruller. Jag har märkt att det beror på valet av kastrull, vissa låter mer än andra och somliga inte alls. Vi köpte en fin gjutjärnskastrull på Verner & Verner och den låter inte det minsta på nån platta, inte ens på högsta effekt. Däremot surrar Ikeas 365 kastruller men vi har
dfallman: Ett snåljåpsalternativ är att köpa en billig ekskiva på krauta eller liknande och betsa den själv, sen vaxa (eller olja?)
Tessok: [citat] Det skall inte vara silikon för tätning utan ett polymerbaserat konstruktionslim Orsaken är den att vissa silikontyper kan tränga in i stenen (vissa granitsorter suger mer än andra) och orsaka en mörkning av stenen ca 2-5 mm in i stenen vid fogen Hur mycket skarven syns beror på tillverkaren och hur tunn han kan göra fasningen upptill Vassa verktyg och en skicklig yrkesman skall
jon_h: Ah, nu när du säger det så kan det ju vara så. Jag tog för givet att det gällde vägg.
hägerhäll: Jag håller med Linska och hade också valt ljusare luckor än ek till ett mörkt golv. Själv hade jag nog tagit vita luckor till både över- och underskåp eller ev vita överskåp med rostfria underskåp. Om du gärna vill ha ek kanske rostfria underskåp till överskåp i ek kan funka. I vilket fall som helst behöver nog sockeln vara en annan färg än ek. /Anette
mins: hägerhäll: Tycker det är väldigt snyggt med bredare häll. Det ser lite ovanligt och modern ut. Dom bredare hällarna vi har tittat på har varit så mycket dyrare tyvärr, men har man plats och pengar så kör på :) Sen så är ju inte nödvändigtvis mycket plats en fördel. Mitt kök som jag har trivits bäst i (innan vi renoverar vårat nuvarande, förstås) var ett litet lägenhetskök.
hadah: angående dina frågor vad baumatic kolla påwww. ekner.se dom är importör av baumatik där får du även alla mått. priset på hällen jag ska ha b68tc gbl är 5050 kr
Åttioettan: Har handlat från Culimar ... köket är halvfärdigt eftersom vi fått flera felleveranser ex lådor i fel storlek. Det är IKEA-kvalité till bra pris, med lite bättre utbud, skulle jag säga. Det råd jag kan ge är att se till att få skriftligt på hela beställningen in i minsta detalj. Det är inget tjafs när det blivit fel, men lite surt när man måste vänta på att de kommer tillbaka
pappskallen: Kan inte dom som sålde skåpet hjälpa dig??
fresve: Hej Linusm! Om du har möjlighet att länka till lite större filer vore det ju inte fel. De är ju aningen små.. :S Lycka till, ser ut som du har en del kul framför dig!
ginnfilt: Epoq ger samma frihet att bestämma själv utan påstridiga säljare som tycker ditt och datt. Man skickar in sin ritning och en kökssäljare/konsult/whatever från Epoq ger sina synpunkter på den som man kan välja att ta till sig eller avfärda. Mycket bra om man är osäker och man kan ju missa något. Kök bygger man inte varje dag och dessa säljare ser en hel del kök och vet säkert en
hempularen: Det fanns åtminstonde förr en variant på blandare med uttag för bänkdiskmaskin på översidan av diskbänken. Den hade den snabbkoppling som du efterlyser. Snabbkopplingen ifråga var utformad så att om man kopplade bort slangen så stängde kopplingen av vattnet samtidigt. Men det fanns ändå en sorts kran för manuell avstägning. Fast den jag tänker på var inte en engreppsblandare.
FlitigaLisa: Fördelen med vanliga väggskåp är nog att du kan flytta hyllorna och anpassa dem efter vad du ska ställa där. Helt klart är nog att du får plats med mindre i liggan de skåp. Gör en rejäl rensning på vad ni har så löser ni nog det, man har för det mesta mer saker än vad man behöver! En lösning kan ju vara att ha ett sideboard (stavas det så??!!) i anslutning till kök/matplats om
mikkat: [citat] Tja, jag hade inte skruvat upp mina köksskåp med molly. Hade plockat ner skivorna (Gips?) , och satt upp tvärreglar att skruva upp skåpen i. /M
Illunion: [citat] Fel. Det som FlitigaLisa beskriver är exakt vad Underlimmad är. Det du (och alla andra) felaktigt kallar för Underlimmad heter egentligen Undermonterad. Planlimmad är när plåten i diskbänken går i exakt samma höjd som bänkskivans yta. Franke Förklarar bättre med bilder
dasjo: Vi har vår kombinerade micro/varmluftsugn ovanpå vår vanliga ugn i ett högskåp med mano-luckor.
Åttioettan: [citat] Smart! Det kan ju inte vara så svårt ens för en kontorsnisse :) Tack för det!
Televinken: Tack för era kommenarer:). Då verkar det som om jag har tänkt rätt.
jbr: Håller absolut med pappskallen. (det lät ju det... *s*) Vi har en modul från Blanco i Silgranit. Fantastiskt material - är 80% pulveriserad granit blandat med nå'n sorts akryl. Tål enligt spec. 280° C tror jag det var och vi har ännu ej sett några tendenser eller märken. Jag anser utifrån det lilla jag sett av Corian, att Silgranit är betydligt bättre... Så om nu Frankes material
Åttioettan: Lite för sent att svara ... men DFI, som har flera ÅF runtom i Sverige, har en helsvart laminatskiva (tror den heter 261) som vi är intresserade av. Den enda helsvarta som vi hittat efter idogt letande.