Kök
Styrch: Klart det går, men du kan inte förväntadig ett perfekt resultat. Det blir lätt "apelsinskals" yta. Men klarar man av det så är det inga större problem. Just för att piffa till det lite för en billig penning så är det helt ok, jag gjorde det själv i min gamla lägenhet. / Mikael
fialottabus: hej Det har blivit ett jack i vår nya laminatbänkskiva, jacket sitter mitt på skivan. Går det att laga???
Pysslarn: Helt rätt. Parafinolja till trä som kommer i kontakt med livsmedel. D v s skärbrädor. Har för tillfället bänkskivor av sten (Labrador) och de kommer aldrig och ska aldrig komma i kontakt med livsmedel annat än sådant som skalas e dyl. Enkel kökshygien. Tillverkaren/leverantören av dina bänkskivor SKA ge rekommendationer när det gäller underhåll. Jaga säljaren tills du vet
O: [citat] Skulle oxo vilja ha svar på just den ursprungliga fråga. Dvs om det finns maskiner med TVÅ ANSLUTNINGAR. Isåfall, VILKA maskiner?
awe77: Väldigt snygg bänkskiva. Kan tänka mig att underlimmad diskho är att föredra, fast det är ju inget man kan göra på egen hand så det lär ju bli lite dyrare
Illunion: Är inte kakellim hiskeligt mycket dyrare än fix? Hursomhelst, om det inte är en allt för stor yta som ska sättas; kör med PL400!
dankholm: Vattenfiltret är nog mest till för ställen med osäker vattenkvailtet ( brunnar m.m.) Det var i alla fall vad jag hört från yrkesfolk i branchen. Har man sjysst komunalt vatten skulle man inte alls behöva byta filter så ofta som maskinen indikerade.
Cessa: Vi har en Intra Quadro som ser exakt likadan ut som den på bilden. Inga problem att hålla rent i hörnen hittills, men den har iofs en liten "svetsning" i hörnen för att underlätta det (vet inte om det också gäller Cube). Däremot är den väldigt plan, så avrinningen är sådär... Lite jobbigt, och hon blir ju smutsigare då eftersom matrester etc inte rinner undan lika bra. "Hyllan" i
awe77: Hmm, ja kanske ska vi alla fall titta på ett Vedum, förutfattade meningar stämmer ju inte alltid... Vi kommer bygga en 163:a med förhöjt väggliv i norra Kungsbacka.
hejje: Från materialleverans för emil villan står det att prisgrupp 5 är: Solid fanerat, Style, Studio målad, Metro, Line målad.
Lindgrenski: Någon som byggt en egen inbyggnadsram till en vanlig micro? Har tröttnat på att ha micron stående i skåpet som är för inbyggnadsmicro.
irenebyggare: Det håller garanterat, idén kommer ursprungligen från USA där jag vistas i ett sådant kök till och från, dom har lite andra materialtjocklekar men grundidén är likartad.
jon_h: Okej. Hade det varit mitt eget kök hade jag ruggat upp ytan och satt med klass 3-fix. I värsta fall får man kakla om efter några år. Hade det varit någon annans kök så hade jag satt en gipsskiva först, jag vill inte chansa med någon annans grejer.
ZOE: [citat] Tack så mycket för hjälpen!!! Visste väl att någon på detta underbara forumet skulle kunna hjälpa mig :)
sssss: Har en budget på 25-30 kkr för spis och fläkt, så med 20% rabatt börjar det bli intressant. Det är viktigt att det är rejäla saker, både för formens och funktionens skull. Tyvärr syns dessa kvaliteter (eller snarare avsaknaden av dem) inte alltid på bild. Bra därför med input ang. detta. Tack!
Glebster: [citat] Vad har du provat att dela graniten med? Vinkelslip med diamantklinga eller en vattensåg med dito brukar funka fint...
yens: när man läser inlägget ovan inser man att det är för enkelt att kopiera in samma inlägg i flera trådar ;) är det inte så att den mesta "överdesignade skiten" har sitt ursprung i en bra idé, men den inte passar överallt och till vad som helst...
yens: men nu pratades det om 460 för att förtydliga... den enklare alltså
Hejduk..tig: [citat] Aktualiserar fråga lite. Vet ej svaret på det sista, men en ny fylld kolsyrepatron kostar 198:- Sparklingwater BUTIK
Ublegend: [citat] Va! Nej.. gångjärnen sitter nu inne i skåpen.. man får ev borra nya hål små hål.. köpte också en jättebra skruvdragare från Beckers.. (jätteliten så den funkar inte så bra att borra trall med) Vi hittade jättebra, snygga och billiga skåphandtag på Biltema. Gör en liten pappmall för att slippa mäta hela tiden.
haggman20: Åh, TACK ! Skönt att höra, vart lite orolig då vi vart tvungen att isolera, och då försvinner det ju lite granna.. Handtaget är inte allt för "utstående" så det borde nog gå bra..
andersmc: Det är ett ganska omfattande projekt du undrar på. Det är enklare att råda dig om du ställer mer specifika frågor. Annars finns det mycket som redan är avhandlat i olika trådar.
jonas_b: Märkligt med att bara vissa märken erbjuder europa garanti, kan bara vara en tidsfråga innan det är ett måste från alla tillverkare, tack för svaren.
ZOE: Är det någon som har erfarenhet av zodiaq som bänkskiva i kök? Då Ikea skulle ha ca 24 000:- för stenmjölsskiva till vårt kök funderar vi på en skiva av zodiaq. Zodiaq består av kvartsbaserat kompositmaterial och enligt återförsäljare är materialets basegenskaper att jämföras med natursten, men är överlägsen pga en hårdare,porfri yta. Den skivan vi har sett är högpolerad
Fredrik.engdahl: 1200 är rätt lång mellan reglarna även om man hade tagit en bredare regel typ 120x45