Vi har bestämt oss för att kasta ut det gamla köket istället för att renovera det. Vi satsar på ett nytt. Det skall byggas i vår vindslägenhet med snedtak, se bilder.

Vi tänker inte flytta på vatten eller rör, inte heller försöka snedsåga väggskåpet vid snedtaket. Sammantaget kommer vi få mer utrymme tack vare högre väggskåp och två högskåp bredvid kyl/frys. Framför köket står en bardisk med skåp, denna tänker vi ha kvar och bara byta bänkskivan på. Snedtaket går inte att rita in så det får ni föreställa er.

Köket går på ca 16.000:- enligt IKEAs planeringsverktyg om vi använder befintliga vitvaror. Vad tror ni om denna lösning? Vad kan det kosta att få det monterat respektive att göra det mesta själv?

Ny förstabild på gamla köket.
bild0.jpg

bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg
 
A
Jag skulle absolut ta bort det liggande skåpet brevid fläkten ser bara inklämt ut. Möjligtvis sätta nått hyllplan där istället. Sen att dörrarna sitter åt fel håll på bl.a högskåpen antar jag att ni har tänkt på? :) Om man tittar på fotot och på ritningen så ser det ut som att det är mera plats i hörnet vid spisen på fotot??
 
T
Hade tagit bort alla överskåp och kanske kört med någon enstaka hylla, kommer att se konstigt ut med överskåp med det snedtaket. nja, hade nog behållt skåp 9 och satt ett likadant på 10:ans plats.

Edit: Det nuvarande köket var inte alls fult, lite nytt kakel bara........
 
T
Vilket Ikea-kök hade ni tänkt er? Bänkskiva, kakel.....m.m.....?
 
Anna_Robban skrev:
Jag skulle absolut ta bort det liggande skåpet brevid fläkten ser bara inklämt ut. Möjligtvis sätta nått hyllplan där istället. Sen att dörrarna sitter åt fel håll på bl.a högskåpen antar jag att ni har tänkt på? :) Om man tittar på fotot och på ritningen så ser det ut som att det är mera plats i hörnet vid spisen på fotot??
Tack för återkoppling, jag håller med om att det liggande skåpet ser konstigt ut på ritningen, men man får tänka på att det är snedtak där. Vi var först inne på att ha en hylla men tror det blir för plåttrigt med en massa saker som står framme. Vi får fundera vidare på detta tror jag:confused:.

Angående högskåpen så placerade programmet handtagen automatiskt, ska kolla om man kan flytta dem.

Vi har tänkt flytta spisen lite till vänster för att få plats med riktiga 60cm skåp till höger. Under diskbänken sitter idag ett 100cm skåp, därför ser det konstigt ut. Bredden 310cm på köket är uppmätt och dubbelkollad.
 
tank77 skrev:
Hade tagit bort alla överskåp och kanske kört med någon enstaka hylla, kommer att se konstigt ut med överskåp med det snedtaket. nja, hade nog behållt skåp 9 och satt ett likadant på 10:ans plats.

Edit: Det nuvarande köket var inte alls fult, lite nytt kakel bara........
Tack för uppmuntran om vårt nuvarande 'vackra' kök :D:D:D En sak jag inte nämnt är att gångjärnen syns, är inte det fult så säg?
Här är en bild på insidan av ett skåp, ganska slitet:

bild4.jpg

Vi känner oss ganska säkra på högskåp 9 och 10 till vänster om kåpan, har sett ganska många vindslägenheter med denna lösning så det bör funka.
 
Lars_M skrev:
Tack för uppmuntran om vårt nuvarande 'vackra' kök :D:D:D En sak jag inte nämnt är att gångjärnen syns, är inte det fult så säg?
Här är en bild på insidan av ett skåp, ganska slitet:

[bild]

Vi känner oss ganska säkra på högskåp 9 och 10 till vänster om kåpan, har sett ganska många vindslägenheter med denna lösning så det bör funka.
Skulle väl kunna gå o måla? Ser inget fel på gångjärnen heller. Bänkskivorna ser fräscha ut. Slipa o olja så blir dom som nya. Tycker köket är jättefint som det är. T.o.m. kaklena.
 
A
det jag tycker är mäst konstigt med det liggande skåpet är att det är intryckt mot spiskåpan medans hörnskåpet (vilket jag förövrigt hade bytt mot ett vanligt) har en större glugg. Sen hade jag bytt till en smalare diskmaskin och vunnit lite bänkyta mellan spis och diskho.
 
Anna_Robban skrev:
det jag tycker är mäst konstigt med det liggande skåpet är att det är intryckt mot spiskåpan medans hörnskåpet (vilket jag förövrigt hade bytt mot ett vanligt) har en större glugg. Sen hade jag bytt till en smalare diskmaskin och vunnit lite bänkyta mellan spis och diskho.
Det går inte att placera det liggande skåpet med distans i IKEAs planeringsverktyg, det 'hoppar' mot fläktkåpan. Tanken är att ha en glugg mellan skåp och fläktkåpa.
 
A
Jo då, det går! Å det går att välja vilket håll man vill att dörrarna ska gå också! :)
 
Anna_Robban skrev:
Jo då, det går! Å det går att välja vilket håll man vill att dörrarna ska gå också! :)
:eek::eek::eek: blir till att grotta ner sig rejält i programmet ikväll!!!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.