Vi har valt kakel till köket - 10 x 30 cm matt vitt. Igår åkte maken och köpte och kom hem med lådor där kakelplattorna sitter ihop tre och tre - varje platta är alltå 30 x 30 cm med en smal fog (som ska "fyllas" i med lite fogmassa för syns skull). Jag har aldrig sett det här förut (utom med mosaik som ju sitter ihop på större plattor) - är det vanligt? Vilka fördelar /nackdelar finns det? Hantverkaren såg lite förvånad ut och menade att det blir lite smala fogar mellan varje stor platta. Tacksam för lite input.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Är det inte meningen att de ska knäckas isär då?? Kolla med butiken ni köpt dem i!
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag hade samma problem/fundering när jag fick hem kaklet.
http://forum.byggahus.se/koek/69156-hjaelp-hur-ska-kaklet-sitta.html
Det kaklet jag hade skulle sättas med en litet avstand och sedan fogas över alla spår.
http://forum.byggahus.se/koek/69156-hjaelp-hur-ska-kaklet-sitta.html
Det kaklet jag hade skulle sättas med en litet avstand och sedan fogas över alla spår.
Sådana plattor är bland det dummaste som har tillverkats sedan universums början. Det går i regel inte att få det att se ut som en sammanhängande yta, man kommer att kunna urskilja de stora plattorna i mönstret. Dessutom är spåren ofta så grunda att fogen släpper. Det är möjligt att det finns undantag, men jag har aldrig sett några sådana som skulle fungera bra.
Lämna tillbaka (och titta surt på säljaren medan ni gör det), och köp lösa 10x10 eller sådana som sitter på nät.
Lämna tillbaka (och titta surt på säljaren medan ni gör det), och köp lösa 10x10 eller sådana som sitter på nät.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Vi köpte ett kakel där plattorna var 20x20cm men såg ut som mosaik, alltså små plattor på den stora (hoppas du förstår). Enligt Höganäs så skulle dessa plattor sättas kant i kant och sedan fogade man över alltihopa. Det blev kanonbra
Jag tror att du har en liknande "designtanke" på ditt kakel, så jag skulle låta snickaren kakla i morgon!
it-snubben: ditt kök blev jättesnyggt, men du har helt klart mkt bredare fogar än vad jag hade på mina plattor, då funkar det nog bättre.
jon_h: Min snickare kommenterade kaklet med "ja, om du vill ha terracottafärgad fog är det ju inga problem", dvs han trodde inte heller att det skulle gå att få fogmassa att fastna i de färdigskurna "skårorna". Så du har nog inte helt fel ändå. Jag åkte och bytte kaklet mot lösa 10 x 30 plattor och känner mig nöjd med det.
jon_h: Min snickare kommenterade kaklet med "ja, om du vill ha terracottafärgad fog är det ju inga problem", dvs han trodde inte heller att det skulle gå att få fogmassa att fastna i de färdigskurna "skårorna". Så du har nog inte helt fel ändå. Jag åkte och bytte kaklet mot lösa 10 x 30 plattor och känner mig nöjd med det.
Klicka här för att svara
