Kök
pojoel: Hej på er! Jag ska renovera köket, och när jag satt med min "köksarkitekt" och tittade i kataloger och listor, så fick jag syn på en fläkt från Thermex med lite ovanligare form. Jag tycker inte alls om de här rektangulära vassa flaken som tydligen är högsta mode numera, men den här föll jag som ett ton tegel för. Det var en "Thermex Decor 460" jag föll för. Givetvis hade Thermex
MatforsLars: Ja det är definitivt torrvaror som jag har i åtanke, sylten står i matkällaren.
sixun: matolja fungerar oxå bra bara att smörja och torka med en trasa.. eller torka med vatten med disk medel och sen putsa med tidningspapper,
SH: T.ex Thermex och Fjäråskupan kan leverera extra höga trummor för såna takhöjder.
LasseVesnaB: Vi bygger nytt, ett Korsnäbben från LB hus: http://lassevesna.blogspot.com/ Nu ska det sista "tillbehörs" inköpet göras och det är en vägghängd köksfläkt. Men, vi har ett problem. Det är HÖGT i tak! 3.3 meter exakt! Kollat runt på fläktar och många finns med skortsensförlängning...men bara upp till 3,1 meter. Så..hjälp oss att hitta en snygg och bra fläkt med förlängning som
CarlSthlm: Hej! Vi kör två integrerade kylar och två integrerade frysar från IKEA i kök från IKEAbredvid varandra. Isen blir frusen och mjölken blir kall. Nemas problemas. Säkert viktigt med ventilation från skåpen osv... Jag sparade väl rätt många tusen på det och smällde pengarna på en rostfri mosaik som kostade skjortan istället. Rätt val för mig i alla fall. Självklart får man vad
CarlSthlm: Det finns förresten taklister i trä man kan bygga krönlister av om man inte är ute efter så många mönster.
sigpl: Just det ! Jag borrade nya hål upptill för att kunna sätta gångjärn till den överhängda luckan.
lukaper: Har kollat upp färgen nu. Vi hade tänkt måla med Alcro Sober, en matt avtorkningsbar innefärg. Men efter tipsen i tråden tror jag att vi köper Alcro Tålig. Samma typ av färg fast lite tåligare ( kanske namnet kommer därav.. hmmm? ) som är anpassad för kök, tvättstugor, hallar med mera där man behöver lite bättre möjligheter att torka av färgen. Denna färg är dock halvmatt
Hemmakatten: En sak man skall tänka på är att det kan bli väldigt plottrigt med en massa saker monterade i köksbänken. Det stjäl utrymme från bänkytan, det blir svårare att hålla ren bänken och när saken går sönder eller man ledsnar så står man där med ett hål i bänkskivan. Dessutom kostar det (ofta ganska mycket) pengar att få hål sågat och tillbehör monterade, framförallt om man har
jon_h: Om man ska göra ett doshål mitt i en platta så kan man med kakelsåg eller vinkelslip med stenskiva såga sig upp med fyra spår underifrån, så att man får ut en liten fyrkant i mitten av ytan. Därefter nypa sig fram med papegojtång. Detta fungerar utmärkt även i den hårdaste granitkeramik, och det är lätt att jämföra mot väggen då och då så man får ett perfekt hål. Fast det
Amy: Har letat bland tapetleverantörernas hemsidor för att hitta en lämplig tapet att ha ovanför diskbänken men det har visat sig vara svårt. Vi vill ha en tapet med mönster men de flesta har ju mönstren på fel ledd (dvs rätt ledd när de hänger på väggen som de ska). Eftersom tapetvåden blir liggande blir mönstren också åt fel håll. Har någon sett någon passande tapet, helst mot
pokergirl: jmw: oj, vilket superpris, ska kolla in länken omedelbart, tusen tack!
Erikpar: Dra ut ett rör genom väggen. Gärna en bit upp på väggen så det blir lite självdrag. Röret ska gå ut ca 20 cm från väggen. Kolla den här tråden [http://www.byggahus.se/forum/ventilation/48935-imkanal-genom-yttervaegg.html
7310070025302: Förutom den Gaggenau-lösning som JG dissade (med spjäll bakom häll eller på var sida) finns det en annan Gagganau-fläkt som man fäller upp ur bänken och sedan in över hällen. Problemen med den är väl bara att den tar upp rejält med utrymme i bänkskåpet och kostar 3-4 ggr mer än allting annat. http://www.gaggenau.com/image/archiforum/vario-geraete/VL_051_Phasen_D.jpg
Hemmakatten: Blek den. Använde tex TileGuards produkter Kakelfogrent eller Mögelbort, eller ta Klorin och badda på och låt stå ett tag innan du sköljer bort. Det finns också Fogfinish som är en färg (finns i olika färger) som man målar om fogar med.
ginnfilt: 62an här på forumet hade liknande planer, minns inte exakt hur det var men det blev inte riktigt bra... Epoq har även skenorna från Mepla. Jag tycker du ska köpa allt från Epoq, Meplas grejer är grymma! Mycket bättre än Ikeas hybrid av egen lågprisdämpare på Blum-skena... Har precis byggt ett Epoq Edge Ek och vi är helnöjda! Krångla inte till det med två leverantörer (eller
MangePB: Det är "Herdins Köksbänksolja" jag använt. Står inte på burken vad den innehåller förutom nånting om "torkande oljor". Jag är väldigt nöjd med hur resultatet verkar bli av den... men det var just den där lilla silikonranden jag funderade på :)
Thomas_Stina: Hej ejo8210! Jag tror att det blir SUPERFINT... Personligen älskar jag den mosaiken som Du visar och jag har sett den på en ganska stor yta i verkligheten och det är verkligen jätteläckert... Ingen tvekan om att jag tycker Du ska köra på det! //Stina
J.A: Någon som har testat dessa? Epoq har visst gått över till dem, men i utställningsköken sitter fortfarande mest Blum. Skulle gärna ha testat Mepla irl innan ev beställning, men eftersom det nog inte går kanske jag får lita till ert goda omdöme? ;) Behöver man smälla igen dem med kraft för att luckan ska orka helt igen och inte bli stående lite på glänt? Vet ni förresten om Epoq
dfallman: Det är nog ändå en bra idé och vänta med att mäta tills allt är på plats. Inget kök blir exakt som det ser ut på ritningen, eftersom varken golv eller vägg är 100% rakt. Mäter man efteråt kan man ju justera för sånt.
mins: Hej alla glada, Vi står inför en kommande köksrenovering. En av de viktigaste punkterna i planeringen är att separera på spis och diskbänk. Idagsläget står de på brevid varandra (med spisen snett placerat i ett hörn). Detta är som ni förstår inte alls särskilt praktiskt. Vi skulle behöva råd om hur gå tillväga när vi flyttar diskbänken (ca 1 m) med diskmaskin. Avloppstammen
halloy: Men hur hade du tänkt att fästa tapeten annars, om du inte limmar fast den på väggen menar jag?
hempularen: Om du låter det gå ned så fundera lite på hur det passar ihop runt köket: bänkskivan kommer ju att sticka ut 6mm mer över stommen än "normalt". Troligen inga problem om den bara gör det överallt i köket, men kolla framförallt hur det funkar om du ex. har en diskbänk osv.
wiknil: Har en fråga om vad som gäller vid hällmontering. Vad är det rekomenderade avståndet till underliggande material. Vi ska sätta ugn och häll i köksön som består av 3 st 60cm breda skåp (Ikea). Vi kommer att sätta det i mittensektionen. När vi tittade på hällar så fastnade vi för en 80cm bred Bosch induktionshäll. Säljarna på varuhuset kunde inte svara på om det är ok att
pokergirl: Vi är också inne på att köpa ett skab selv-kök, verkar vara bra skåp och rejäla lådor.
danieljarl: Tender från Franke är samma fläkt som trinda bara cylinda som satt sitt namn på den. den är cirka 700:- billigare dock. Franke har även en mod som heter Flex där man kompletterar med en instats fläkt Typ FIF 440-16 då har du ett pris runt 5900:-. Dom har även en mod som heter kartano finns även som frihängd som man oxå kör med FIF modellerna. H// Daniel