I mitt kök fortsätter kaklet över diskbänken en liten bit in bakom kylskåpet som står bredvid diskbänken. Nu ska jag flytta kylskåpet och sätta ett högskåp där istället, men för att högskåpet ska komma lika långt in som de gamla skåpen så måste jag ta bort den bit av kaklet som fortsätter in bakom. Går det att såga av den del av kaklet som ska bort med en vinkelslip utan att skada plattorna intill och den del av kakelplattorna som ska sitta kvar? Eller har något ett bättre förslag på hur jag kan göra?

Om du kommer åt kan det fungera, men man riskerar ju att slinta lite och skada plattorna. Annars kan man använda en Dremel med särskild kapskiva för keramik. Ett alternativ är förstås också att lyfta ner plattorna, kapa dem och sedan sätta tillbaks dem.

Nä, man får ju se till att inte slinta. Att plocka ner dem, kapa och sätta upp dem igen tror jag kan vara svårt om det ska se bra ut. Dremel idén minskar ju risken för att man ska slinta över flera plattor, men det kanske tar väldigt lång tid med en så liten maskin?

Om plattorna är vanligt kakel och inte klinkers så ska det nog gå hyfsat snabbt med dremeln.

Går det inte med en kakeltrissa till Fein´s multimaster eller supercuten....en sån löser de flesta kap problemen när man inte tänkt till före....mao...använder jag den ofta :-)

S.

Nu är det gjort! Lånade en vinkelslip och köpte en kapskiva för kakel och det funkade utmärkt. Blev ett finare snitt än jag hade förväntat mig, så om någon har liknande problem så kan jag absolut rekommendera denna metod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.