hejsan! Är ny här på forumet o skulle bli tacksam för er åsikt om Kolfilterfläkt. Haralltid hört att dom inte är bra, MEN hur mkt sämre är dom?
Vi ska bygga om köket o ska då flytta spisen till ett annat ställe, för att då slippa dra ett lång rör så vore det mkt enklare att sätta en kolfilterfläkt.
Tacksam för svar snart o gärna vart ni köpt eran om ni äger en som ni är nöjd med :-)

A
Den enkla förklaringen vore väl att i en kolfilterfläkt åker luften ut igen.

För läääänge sedan bodde jag i en lägenhet med kolfilterfläkt
Anledningen där var att frånluften gick ut i en vanlig ventilationstrumma
Vad jag minns är att den förde väsen
Filtret var lätt att byta och i övrigt var det inga bekymmer
Man märkte när det var dags att byta filtret när matoset "luktade" då var filtret förbrukat

Hur mycket sämre än vad? En mekanisk fläkt med timer som är kopplat till ett gemensamt ventilationssystem (flerbostadshus) eller en fläkt med extern motor (villa)?

Vi bor i villa... nuvarande oset går nu upp i rökkanalen på taket. Ok, till Tessok:-) en av sakerna jag ska tänka på är ljudet om jag köper en kolfilter...

Min erfarenhet är att kolfilterfläkt är mycket sämre än en fläkt som suger ut oset ur köket.
När filtret är helt nytt fastnar det mesta i det men när man har stekt bacon ett par gånger så verkar det inte vara särskilt effektivt. Dessutom luktar det bacon varje gång man drar igång fläkten. Urk!

Om man kan tänka sig att byta filter en gång i månaden eller så, så kan det säkert funka ganska bra.
Om du bestämmer dig för en kolfilterfläkt så skaffa hem ett lager med filter så att du kan byta när det behövs. Om man behöver åka iväg för att köpa ett filter innan byte är det lätt hänt att det inte blir av.

Den fläkt vi hade lät också väldigt mycket.

Tack för tips o råd. vi har bestämt oss för kolfilter iom att det blir mkt mindre jobb då... jag hör av mig när det är installerat o säger om jag blev nöjd el inte..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.