6 415 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Hur skruva benen till skåpen?
Har fått hem Kvikköket nu men hittar inga skruvar till benen.
Kan tanken vara att man inte ska behöva skruva dit benen, utan bara skruva skåpen i varann och sedan sättla benen under?
Kanske Kvik som glömt att lägga i påsen med alla skruvar iofs...
Köket blir fint, men Kvik som leverantör? Nää....
Kan tanken vara att man inte ska behöva skruva dit benen, utan bara skruva skåpen i varann och sedan sättla benen under?
Kanske Kvik som glömt att lägga i påsen med alla skruvar iofs...
Köket blir fint, men Kvik som leverantör? Nää....
Är det samma modell som IKEA har på sina ben så ska de inte skruvas. Det är bara ett par pluggar på benen som trycks in i motsvarande hål i stommen. Benen sitter naturligtvis jättedåligt fast och tål bara belastning rakt uppifrån.
Man kan naturligtvis dra i ett par skruv själv så benen åtminstone sitter kvar medan man bär skåpet dit det ska vara.
Man kan naturligtvis dra i ett par skruv själv så benen åtminstone sitter kvar medan man bär skåpet dit det ska vara.
Jo naturligtvis har jag skruvar (rätt korkad kommentar).
Eftersom jag ska ha en sparklist framför som ska sättas fast med något "snäppe" i benen, så är det ju lite kinkigt var någonstans man sätter benen.
Jag letade på nätet efter instruktioner men jag hittade bara instruktioner hur man installerar köket på en sockel.
Eftersom jag ska ha en sparklist framför som ska sättas fast med något "snäppe" i benen, så är det ju lite kinkigt var någonstans man sätter benen.
Jag letade på nätet efter instruktioner men jag hittade bara instruktioner hur man installerar köket på en sockel.
Hmm... Jag har inga hål i stommen där benen kan tryckas fast.andersmc skrev:Är det samma modell som IKEA har på sina ben så ska de inte skruvas. Det är bara ett par pluggar på benen som trycks in i motsvarande hål i stommen. Benen sitter naturligtvis jättedåligt fast och tål bara belastning rakt uppifrån.
Man kan naturligtvis dra i ett par skruv själv så benen åtminstone sitter kvar medan man bär skåpet dit det ska vara.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Nja, på de IKEA-skåpen (standard Faktum) som jag installerade i tvättstugan fanns inga förborrade hål heller. Fick skruva fast benen på vanligt sätt. Däremot var det förborrade hål och motsvarande pluggfäste i Marbodalköket jag nyligen installerade.
Kanske Kvik har liknande ben som Ikea? I så fall kan du ju titta efter instruktioner där. Dock så vill jag minnas att det inte stod någonstans hur långt in benen ska placeras. Kanske för att det är valfritt.
Kanske Kvik har liknande ben som Ikea? I så fall kan du ju titta efter instruktioner där. Dock så vill jag minnas att det inte stod någonstans hur långt in benen ska placeras. Kanske för att det är valfritt.
Fick inga skruvar med till mina ben på mitt blanksvarta Kvik kök jag monterat hemma nyss, liten lim klick och fyra skruv så satt dom fint.
Fick av säljare på Kvik att ben skulle sättas 46 mm in på framsidan och 18 mm på sidorna, jag satt det så och det funkade bra. Men det är nog inte så heligt med dom måtten.
Lycka till.
Fick av säljare på Kvik att ben skulle sättas 46 mm in på framsidan och 18 mm på sidorna, jag satt det så och det funkade bra. Men det är nog inte så heligt med dom måtten.
Lycka till.
I ikea-köket jag monterar just nu är det fördigborrade hål för ben i alla bänkskåpsstommar och då har jag ett gäng varianter, smidigt att bara trycka i benen men som tidigare sagt så klarar den bara belastning rakt uppifrån
Kvik ska/brukar monteras endast med sockel, alltså bänkskåpen sätts direkt på sockel och inga ben används. Kanske därför det saknas hål till ben, har Kvik själv men tänkte inte på om där fanns några hål till att sätta ben.
Korkat inlägg, kanske : )
Korkat inlägg, kanske : )
Klicka här för att svara