D
danieljarl: Tender från Franke är samma fläkt som trinda bara cylinda som satt sitt namn på den. den är cirka 700:- billigare dock. Franke har även en mod som heter Flex där man kompletterar med en instats fläkt Typ FIF 440-16 då har du ett pris runt 5900:-. Dom har även en mod som heter kartano finns även som frihängd som man oxå kör med FIF modellerna. H// Daniel
3 svar · 6,4k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: ja, det råder delade meningar om detta .... jag vet att skanska och khärs har kommit överens om att det inte ska vara golv under skåpen , under Diskmaskin ,kyl/frys och braskamin kan där vara MEN den ska vara delad ifrån resten av golvet
2 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har Ikeas "gummimatta" för skåp o lådor i botten. På den ligger alla kryddburkar bra utan att rulla omkring. I vår 60cm breda låda har vi också en 20 cm smal bestickkorg för stekspadar och annat. På resten får alla kryddburkar plats, även de som har udda mått och som därför inte passar i olika kryddvaggor.
5 svar · 4,4k läst
T
Tom333: [citat] Om jag får ge mig in i diskussionen så håller jag helt med. Däremot skall man se upp lite med Kvänum om man behöver ändra på något från deras standard. T ex ett mått på ett skåp. De drar till med 100% tillägg direkt. Begär alltid specificerade offerter där varje del är prissatt för sig och inte bara ett totalpris. Själv har jag ett Kvänumkök idag som är tre år
39 svar · 85,5k läst
Buuzzz
Buuzzz: kollade med sotaren, bara att borra sa han :D KOmmer att göra som "Chinaski", kakla före !
3 svar · 3,3k läst
P
plattsättare: Öppnade upp en vägg i ett 90-talshus mellan kök och vardagsrum. Takhöjden var 240 och öppningen blev 210 hög ca 2,8 m bred. Enkelgips och stående plåtreglar. Lite tålamodskrävande att få in tråd för infällda spottar i öppningen. Viktigast av allt är riva varsamt...såga upp öppningen med så stor precision som möjligt och varsamt klippa reglarna. Sen förstärka öppningen med
5 svar · 5,0k läst
D
dfallman: Har löst det nu i hela köket för ca 800:- Återkommer med mer info
11 svar · 4,5k läst
Guzzi
Guzzi: 100 x 70 blev det efter lite efterforskningar.
1 svar · 1,3k läst
C
Cuprima: Kjell_G: Det kaklet har jag tittat på men det är för liten platta för min stora vägg det skulle bli för plottrigt. annars är det fint. pitufina: Haha du ska veta att jag nog har kollat på kakel överallt men jag kan bara inte bestämma mig. Just nu lutar det åt blankt kakel då jag fått med mig en matt platta hem och den ser nästan smutsig ut bara man tar på den.
4 svar · 5,1k läst
F
FSS: Hmm... Tittar man på denna häll: http://www.tretti.se/produktblad/PIE%20645Q01E.pdf vill den ha ett inbyggnadsmått på 56 * 49 cm. (62-49)/2 = 6,5 cm (nischmått) (62-50,5)/2 = 5,75 (synligt ovanifrån) Mao kommer det vara 6.5-4.5 = 2 cm skiva kvar på insidan. En 4 cm tjock ekskiva borde väl klara av detta? Funkar det förresten med 62 cm djupa bänkskivor till ett IKEA-kök eller ska man ha
2 svar · 1,1k läst
F
Farzan: Hm, ja, det vore kanske bra med nåt mer seriöst än en tejpbit så jag inte förstör någon lådfront. Ang hålens läge på fronterna, jo, jag köpte en var av topp-, mellan- och understa lådfronten till mallar, så att jag inte ska missa någon sån där skillnad... imported_peter, jag har inget styckepris per lucka eftersom jag bara fick ett totalpris på en beställning som innehöll en
6 svar · 9,2k läst
pitufina
pitufina: ingen mer som har marboal???
9 svar · 7,4k läst
J
julbingo: Tack för era fina kommentarer! Nu börjar det faktiskt bli klart! Som täcksida blev det till slut en MDF-skiva som jag har lämnat in till en lackeringsfirma som skall få den vit i högblank lack. Det borde bli bra, skönt att slippa grubbla mer på det projektet. :) [citat] Det kommer absolut fler bilder inom kort! På onsdag får jag min nya kamera, så räkna med en stor uppdatering efter
7 svar · 3,1k läst
snickarboden
snickarboden: Tänk på att virket måste vara möbeltorrt och inte byggtorrt så det funkar inte att ta det direkt från brädgården. Ett alternativ här är att använda golvbrädor som är torkade och sen inplastade. Är de för breda så kan kanske snickaren hjälpa dig med att klyva och fräsa om dem. /Kent
13 svar · 11,8k läst
F
Forsberg: då är det ju bara att plöja fram bästa häll för bästa peng. Tack tack
2 svar · 2,5k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: Hej, jag har också matt 5x5 kakel fast med vit fog i köket. Har detta dock bara vid diskbänken och där är det inga problem.Har haft det 1-1½ år nu. Mvh, Heidi
3 svar · 3,4k läst
W
wahcar: Jag har vänner som har ett björkkök från Myresjö, och det köket har ändrats väldigt mycket i färg på en del av luckorna, inte snyggt. Så Myresjö björkkök skulle jag passa mig för. Titta på al och alm som träslag, varma färger.
1 svar · 2,8k läst
nimhed
nimhed: [citat] Det finns ju en uppsjö av leverantörer av rostfritt, så det var nog en slump. De är de som ligger närmast oss, så vi ska snart bestämma oss om vi ska få den hitfraktad eller om vi åker och hämtar den själv.
3 svar · 1,2k läst
EB
EB: Tja, matlagning i micro kanske inte är någon höjdare, men hur många använder den till det? Vi använder micron dagligen, men till upptining / uppvärmning: - fisk till katterna (de vill inte alls ha tillagad fisk) - bröd - bullar (ibland, fikar inte varje dag) På jobbet värmer jag min medhavda matsäck, den är redan tillagad. Men var och en gör som den finner bäst, givetvis. Vi
10 svar · 6,3k läst
Eleanor
Eleanor: Vi har ett snickarbyggt kök. Innanförliggande luckor & inmålade tappgångjärn var ett måste! Vår snickare högg in gångjärnen när stommen var på plats & hade inga större problem med att få luckorna raka. Har snäpplås från Sollefteå Antik som fungerar utmärkt & är vackra att se på när luckan är öppen!
3 svar · 4,7k läst
·
Jesca_j
Jesca_j: Vi har ungefär som du (tror jag?), en köksö med underskåp mittemot varandra, totalt ~120cm bred, men vår är "bara" 240cm lång. Den står på benen på golvet och så har vi bara dragit några skruv genom stommarna som står mot väggen som extra säkerhet så den inte varndrar iväg. Övriga stommar är ihopskruvade med varandra. Är du tveksam på att det ska hålla så gör som jon_h
10 svar · 4,7k läst
K
kaffe_med_dopp: Jag har både en manuell och en helautomatisk espressomaskin. Den manuella är en NS Oscar plus Mazzer-kvarn, och den helautomatiska en NS Microbar. Jag har inte provat espresso från just Saeco Odea Giro, men hittills har jag inte fått en bra espresso från en billig automatisk maskin, tyvärr. Det blir mer som starkt kaffe, vilket för all del också kan vara gott! Särskilt med mjölk. Men
6 svar · 2,1k läst
pitufina
pitufina: Kolla på Nordin & Ölwing i Hammarby sjöstad. De brukar ha riktigt bra priser och även andrasorteringsgrejer med mindre sönhetsfel.
5 svar · 1,6k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: mobalpa har en lucka med högpress laminat som är mycket tålig , deras lackade luckor är också mycket bra
1 svar · 1,8k läst
M
Minimalisten: Dahl: Tyvärr får ni vänta lite till på bilder. Det går lååååångsamt fram nu. Vi ska ha hit en kille och kakla, sen sätter vi upp resterande luckor varav en ska kapas på snickeri och målas om sen ska köket också målas om. Så det tar nog veckor till om inte månader. Vi har rivit upp hela trädgården både fram och bak och gjort allt nytt där så vi är inte lika sugna på att
9 svar · 5,2k läst
Y
yens: om du ska använda IKEA-ben och sätta dit dem efteråt, tänk på att om du har under ca 15,8-9 cm så blir det svårt att få dit dem. Socklarna är ju 16 cm, så man bör ju hamna där, då blir bänkskivorna 90 om man har 40 mm skiva, lagom tycker jag iaf...
4 svar · 6,9k läst
C
Cuprima: Ja för att ett sådant system ska fungera så måste de kör den taktiken :-) Det där plastkortet får man bara om man gör beställningen i butiken. Kjell: Klart man ska skicka fram frugan vid förhandlingar ;-) Fördelen med mitt jobb är att jag jobbar just med kundkontakter och jag vet vad som inte funkar om man som kund vill få sin vilja igenom... Min mans omogna beteende går fet bort..
18 svar · 6,0k läst
T
tank77: Jag har Kvik och deras skåp är också 565 mm på djupet, därmed sticker bänkskivan ut ett par centimeter. Fast Ikeas diskhoar är väl 60,6 cm och om då bänksivan är 62 cm så blir det galet, hmmmm......
5 svar · 2,9k läst
T
tank77: [citat] Om man köper möbler hos andra affärer brukar dom också komma i platta paket, det är ju i så fall om man ber dom montera möbeln men då kostar det en extra slant. Då tar jag hellre Ikea då man får ett vettigt pris samt att jag tycker det är kul att montera. Angående luckan så är det väl bara Abstraktluckan som måste härdas med tvållösning och det är väl inte så
7 svar · 9,0k läst
ginnfilt
ginnfilt: Finns här: Dimmertransformatorer
11 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.