2 028 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Köksfläktskanal
Ritar & ritar och funderar på det nya köket. Har dock inte fått mitt "Baltazar-moment" som RicoRider här på forumet snackar om :-[
1. Om jag ska flytta spisen till ett annat ställe så måste fläkten flyttas också :
finns det någon snygg köksfläktskanal man kan sätta upp ? Eller hur mycket bygger en kanal om jag skulle sänka taket. (har 2,44, men betongtak så jag kan INTE fälla in kanalen i taket)
2. Har läst någonstans om vissa mått som man bör tillämpa i ett kök. T ex avstånt till skåpar (när man har skåp på "bägge sidor". Var finns dessa mått ?
1. Om jag ska flytta spisen till ett annat ställe så måste fläkten flyttas också :
finns det någon snygg köksfläktskanal man kan sätta upp ? Eller hur mycket bygger en kanal om jag skulle sänka taket. (har 2,44, men betongtak så jag kan INTE fälla in kanalen i taket)
2. Har läst någonstans om vissa mått som man bör tillämpa i ett kök. T ex avstånt till skåpar (när man har skåp på "bägge sidor". Var finns dessa mått ?
Snackade med sotaren om detta problem härom dan. Han sa att ett Ø160 rör med brandskyddsisolering ska man ha. Sen ska man ha inspektionslucka om det inte blir raka rör upp o skorstenen. Annars kan man råka illa ut vid en eventuell brand eller så...
Ø160 rör med brandskyddsisolering..... [smiley=cry.gif]Ferlin skrev:
Då skiter det sig att flytta vår spis, tror inte att det blir snyggt med sådant rör i taket.
Även om man gör en snygg plåtlåda runt...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Brukar man inte köra 120mm spiro bara? Det har jag gjort iaf och utan brandisolering. Hur stor risk är det att röret antänder nåt i närheten? Jag har aldrig sett nåt fläktrör som har varit isolerat, men jag är ingen ventilationsssnubbe så jag kan ha fel.
Så här ser mit rör ut:

Så här ser mit rör ut:

Lånar tråden lite...
Ska montera spiro ikväll. Kommer att isolera med 3 cm matta med "hönsnät". Min fråga är: Hur långt ner i köket ifrån innertaket skall spiroröret gå, samt hur långt ska isoleringsmattan gå på röret? Måste i vilket fall släppa ett par cm för anslutning av flexslangen...
Please help då detta sker nu...
/Jörgen
Ska montera spiro ikväll. Kommer att isolera med 3 cm matta med "hönsnät". Min fråga är: Hur långt ner i köket ifrån innertaket skall spiroröret gå, samt hur långt ska isoleringsmattan gå på röret? Måste i vilket fall släppa ett par cm för anslutning av flexslangen...
Please help då detta sker nu...
/Jörgen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden