Kök
mankan70: Hej! Söker information om den estninska kökstillverkaren Arens Kök. Finns det någon som har erfarenhet av dem? I så fall hur är kvalitén? prisnivå? utbud?
magda136: Fick en putsduk av leverantören och tro't eller ej men fläcken försvann. Känns skönt och jag hoppas det är slutet på historien... Sent from my mobiltelefon using Byggahus.
SoleboErik: Mycket bra jobbat! Till intäktssidan kan du också lägga panten från de kalla! :-) /Erik Dessutom, riktigt kul med din första bild "före" som till och med har disken kvar :-)
perkaby: Tycker den liknar Mora Temp Ess High Lux. Kanske en äldre modell av den som säljs nu? http://www.moraarmatur.se/en/Productinformation/Kitchen-Mixers/Mora-Temp/Mora-Temp-ESS-High/Mora-Temp-ESS-High-Lux/ /P
andersmc: Man ritar efter diskhon och sedan drar man ett nytt streck 10 mm (eller vad nu tillverkaren anger) innanför det. Sedan sågar man med sticksågen efter det. Det handlar om en operation på 10-15 minuter. Inte mycket att fundera på.
klaskatt: Absolut! Så här ser bänkskiva och plastlist ut. Kanten på skivan mot spisen är också laminerad. [bild] [bild] Hittade detta lim hemma, kan det vara användbart i detta fall? [bild] Tack på förhand!
Paul-Staffanstorp: Detta med att det ska tangera med högskåpen missar många och det ser knepigt ut om det tandar tycker jag iaf...
Hemmakatten: Tycker det verkar knöligt, opraktiskt och oestetiskt att sätta upp en plexiskiva framför fönstret. Den måste man ju också torka av. Däremot är förslaget om en 70 djup bänkskiva bra. Vi har en bänkskiva som är 72cm djup och det är kanon. Man kan inte riktigt fatta hur mycket mer arbetsyta det blir. Vi har inget fönster bakom hällen, däremot har vi en gråtonad spegel som
evertb: Skaffa en list i teak och låt någon falsa ur den så den passar om du nu absolut vill ha en list. Vad gäller området ovanför så finns det färger som man använder i t.ex. duschutrymmen och som går alldeles utmärkt att hålla rena.
mirakelmilla: Här är ett nytt förslag på planlösning. Längst in i hörnet sitter ett jalusiskåp på bänken, efter det följer två grunda (37cm) högskåp, ett 40 och ett 60 och längst ut är det inbyggd kyl och frys (60cm djup). Detta ger möjlighet till följande bänkskåp (från vänster); 1st 40cm, 3x60cm och 1st 80cm för diskho. En nackdel är att det är trångt till höger om diskhon (20cm),
mexitegel: Du måste inte acceptera det, vill du ha fastpris så be dem om det. Vill de inte lämna det så finns det ju andra hantverkare. Men jag tror personligen på löpande räkning eftersom de då troligen blir noggrannare, du kan om du vill begära ett takpris.
Geoff: Det är en Vola-blandare på bilderna. Vad jag minns så stod det även i texten i det reportage som bilderna kommer ifrån...
agaton sax: Så fort du monterar en täcksida bredvid maskinen så har du skapat en nisch. Kapa ner täckskivan på djupet så kan du montera en passbit framför den som täcker de 7cm som är kvar till väggen. I underkant på täckskivan kapar du ur mer för att kunna dra förbi sockeln. Täckskivan kan du fästa med vinklar i vägg/golv/bänkskiva.
Lenasv: Jag känner ägaren till företaget, lite reklam får man väl göra om man är nöjd ;) hihihi!!!
JonasSun: www.nissebysnickeri.se
JOW: Det där är väl inte ett fel vid uppmätningen (mätning på plats). Utan ett fel vid mätningen vill tillsågningen. Just djupet på skivan är väl mer eller mindre standard då man har "vanliga" stommar.
Alfredo: [citat] Kör det i diskmaskinen. Det brukar faktiskt fungera skapligt.
husfrid: Nu var ju det här ett tag sedan men hur gick det, köpte ni en franke swing, varifrån och vad fick ni ge för fläkten? Ska nämligen själv införskaffa mig en sådan men tycker den är för dyr...
ginnfilt: Oj, inlägg i den här gamla tråden, som jag släppt bevakningen på för länge sedan. Jag kan meddela att köket har fungerat bra i drygt fem år, inga direkta brister att rapportera, varken på kök, vitvaror, powerportar eller annat. Det enda problemet jag kommer på är att i Siemens kyl/frys så har dräneringshålet för spillvatten från kylen korkat igen ett par gånger. Nu är huset
Misse: Vi kommer troligtvis att ha den här lampan ovanför vår köksö: http://tekna.be/#/dut/products/p/698/1/109 Vi var först inne på två hängande lampor men tror den här blir bättre.
gorran: Hej. Det lutar åt en Fjäråskupan Arcad med takfläkt. Vindsfläkt bli komplicerat att installera pga utrymmesbrist. / göran Sent from my GT-S5830 using Byggahus
Andreas Hagström: Verkar dock inte som någon av dessa har 60cm höga micros heller... :-(
Misse: [citat] Ja, jag sliter verkligen för nu när vi äntligen skall göra om köket och har alla möjligheter så vill vi så klart att det skall bli perfekt! Det känns som om spisen kan bli ett "smycke" för köket men kyl/frys, njae... (men det SKALL vara snyggt!). Så länge Ilve-spisen inte går sönder direkt så att man kastat pengarna i sjön så blir vi nog nöjda. Tusen tack för all din
Massen: [h=1]installera bänmaskinsvinkel. Svårt eller lätt?[/h] Vi har nygligen köpt en bändiskmaskin och för att koppla in den har vi en anslutning bak på vår blandare. Vi har en äldre version men väldigt standard från fm mattson och tänkt koppla in en sån här: http://alturl.com/i2uqr Kan man göra det själv eller ska man behöva anlita någon för sådant litet jobb?
Martok: Varför inte sätta dit minimala handtag och kunna använda båda teknikerna för att öppna.
frimson: [citat] Det är ju en riktigt bra idé! Tror att jag kan justera höjden några mm nedåt så att det blir en kakelskarv naturligt. Ska undersökas omgående :-)
stella.luna: Jag säger som de andra, det är väl fläkten som låter? Så gör vår Siemensmicro också.
Kimp: Köpte du trafon där också? Är det bäst att sätta trafon vid elcentralen och dra 12v in i köket?