Hej,
Jag har nyligen varit runt och ritat på mitt nya kök hos ett antal kökstillverkare och nu har jag även börjat ta in lite hantverkarofferter för golvläggning, montering och sänkning av tak. Jag fick precis den första offerten och tyckte det blev väldigt dyrt mot vad jag tänkt mig... Jag hoppas kunna få lite feedback på om det här är rimligt och hur jag borde resonera när jag utvärderar offerter framöver. Jag hade självklart tänkt ta in ett antal till innan jag bestämmer mig.

Jag har tänkt göra all rivning själv så när hantverkarna kommer kommer det att vara ett "rent rum" utan skåp eller golv. Layouten kommer att vara ungefär som i bilden nedan. Det är 5 Bänkskåp 2-3 överskåp och 3 högskåp till höger i skissen med integrerad kyl/frys/ugn.
L-format_kok.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Offerten ser ut ungefär såhär:
  • Inbärning och täckning av ytor 6400:-
  • Montering av kök, 38400:-
  • Sänkning av tak 13600:-
  • Målning/spackling av tak, 6400:-
  • Materialkostnad tak 2500:-
  • Borttagning av två element och vvs (montering av blandare och någon meter rör/avloppsdragning), 8000:-
  • Material vvs 1500:-
  • Flytspackling av golv (värmegolv) och klinkerläggning. 19+7 kvm 60x60 plattor. Exklusive klinkers. 49000:-
  • Eldragning i kök och tak, ca 25000:-

Arbetskostnad 146800:- (innan ROT) och 4000:- för material

Tyvärr har dom inte specificerat hur dom kommit fram till delpriserna ovan så jag vet inte hur många timmar dom räknat på.

Ligger det på denna nivå så måste jag nog göra merparten av jobbet själv men jag undviker det gärna eftersom jag inte gjort något liknade tidigare och jag vill att det ska bli bra gjort. Är det verkligen rimligt?

Låter som ett lite för saftigt pris.
Hälften borde vara tillräckligt.

Paul-Staffanstorp
Riktigt riktigt för högt pris måste jag säga...

De kök som kräver mer än 40 timmar att sätta är få och 40 x 500:-/Tim = 20000:-
Nu vet jag inte vad du ska ha för kök men jag har hört att Ikeas hantverkare tar 800:-/skåp för monteringen och det skulle ju bli 8800:- i ditt fall... ;)

Inbärning och täckning av golv tar ett par timmar = 1000:-

Som sagt... Lägg ner detta för det är fiffel och båg om inte du har en lgh på 7 vån utan hiss typ ;)

4:e våningen och hiss finns .. jo jag vet ju inte vad de har för timpris som sagt men säg att de tar 600:-/timmen. I så fall har det alltså räknat på uppbärning och täckning tar ca 11 timmar. Ju mer jag tänker på det och gör lite överslag på hur många timmar de måste räknat på så låter det mer och mer orimligt.

Paul-Staffanstorp
De flesta hantverkare tar ju någonstans 350-450 +moms vilket ger 437-560:-/tim och ett snitt på ca. 500:- /tim.

...precis som du säger... dela upp och räkna på det så ser du att det inte är rimligt alls... ;)

Du har 26kvm golv som ska flytas och läggas och strax innan jul la jag själv 27kvm 30x60 plattor på ett jobb så jag har det färskt i minnet och det tog 16 tim att lägga och foga.
Flytspackling av den ytan tar på ett ungefär 2tim för 2 pers = 4tim.
Ska de sen transportera materialet så går där ju väldigt högt räknat 9tim.
TOTALT : 29 timmars jobb

Det går åt 18 säckar flytspackel á ca. 250:- /st = 4500:-

Om du drar bort dessa 4500:- från priset de gett på 49000:- så är det kvar 44500:- för själva jobbet.

44500:- / 500:- i timmen = 89 timmar

Dra bort de 29 timmarna och så ser man att där är 60 timmar för högt räknat... ;)

(Sen är det märkligt de specat material för tak och vvs men inte för el och golv så hoppas det materialet ingår så som jag räknat med flytspackeln, för annars är det ju ännu värre.)
(Likaså om vad som ingår i "inbärning" för nu räknade jag bara med att det avsåg deras egna maskiner och verktyg typ, och räknade bort ytterligare tid för materialet till golvet som ska bäras in.)

Så visst känns det mesta väldigt orimligt... :rolleyes:

Jag kan bara hålla med i vad Paul-Staffanstorp skriver - Ganska så saltad offert! Ta in fler så får du genast svar på tal att dom är ena riktiga skojare.

Paul-Staffanstorp
Samtidigt vill jag tillägga att jag absolut inte missunnar folk att tjäna pengar men det får vara inom rimliga gränser. ;)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.