Som rubriken lyder så ska vi byta bänkskiva, håller på att renovera hela köket.
Måttet för bänkskivan är 3.01 m men bänkskivan vi har tänkt att köpa finns bara i 3 m, det
är där vårat problem kommer.

Tror ni det blir snyggt om vi tar en bänkskiva på 3 m och kör en silikonfog vid kanterna för att fylla ut?
Ena sidan av bänkskivan är mot väggen och där ska vi kakla sedan, andra sidan är mot ett högskåp.
Jag vet att man brukar ha silikon runt för att vatten inte ska tränga ner, så man kanske inte tänker på att det är en lite tjockare silikonrand på kortsidorna?

Om vi ska måttbeställa som vi isf måste göra för att få 3.01 m så skiljer det runt 500-600 kr metern och det känns väldigt surt med tanke på att det är 1 cm bara det handlar om.

Eller är det någon som har nåt annat tips? :)

Vad är det för bänkskiva, laminat, massiv trä?

Om ni delar på "glappet" så att det blir 5mm/sida så borde det inte vara något problem att få det tätt. Eventuellt får ni foga två varv, först ett för att "fylla glappet" och sedan ett varv till för att få en snygg fog.

5mm på varje sida borde inte bli något problem att foga upp.
Beroende på hur det ser ut kan man kanske sätta en extra gipsskiva bakom det framtida kaklet?

Kommer inte kaklet att äta upp ganska mycket av det glappet? - Dvs, kaklet kommer ju lätt att bygga 8mm ut från vägg och att täcka det längst fram på skivan skulle nog inte se alltför anskrämligt ut.
Skulle nog trycka den ganska så dikt av mot högskåpet och se till att få en fog mot kaklet som täcker det sista.

Paul-Staffanstorp
Ni kan ju absolut INTE släppa något mot högskåpet anser jag !!!
Det kommer ju att se för jä*ligt ut rent ut sagt... ;)

Funkar det inte för er att lägga på en bit gips på väggen där ni ska kakla ?
Det mesta normala kakel bygger ju nästan 8mm med fixet och sen silicon så kan det funka.
Men bästa hade varit om ni kunde bygga på kortväggen med en 6mm gips...

MEN... mot högskåpet måste skivan ligga dikt an för annars kommer ni garanterat ångra er och det kommer som sagt se för jä*ligt ut ;)

Edit: Såg nu att slacker skrivit ganska likvärdigt... sorry ;)

• Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Nu måttbeställde ju vi vår bänkskiva som levererades exakt enligt min ritning (fick "friskriva" mig så att jag inte kunde byta skivan om måtten var fel för IKEA förstod inte min måttsättning), men vi har helt eknelt satt kakel även ut på högskåpet, kaklet i var ända tar ju iallfall 3-4 millimeter vardera, om inte mer, återstår det fortfarande lite glapp döljs det enkelt med den silikonfog man ändå ska ha mellan bänk och kakel.

Vill du inte ha kakel där kan man även sätta en liten smyglist mot högskåpet. silikonfog där utan kakel tror jag ser konstigt ut.

Bonan skrev:
Vad är det för bänkskiva, laminat, massiv trä?
Oj glömde skriva det, vi ska ha massivt trä

Paul-Staffanstorp skrev:
Ni kan ju absolut INTE släppa något mot högskåpet anser jag !!!
Det kommer ju att se för jä*ligt ut rent ut sagt... ;)

Funkar det inte för er att lägga på en bit gips på väggen där ni ska kakla ?
Det mesta normala kakel bygger ju nästan 8mm med fixet och sen silicon så kan det funka.
Men bästa hade varit om ni kunde bygga på kortväggen med en 6mm gips...

MEN... mot högskåpet måste skivan ligga dikt an för annars kommer ni garanterat ångra er och det kommer som sagt se för jä*ligt ut ;)

Edit: Såg nu att slacker skrivit ganska likvärdigt... sorry ;)
Ok, men brukar man inte ha silikon på sidan mot högskåpet i vilket fall? Tänkte på att det kan ju annars komma ner
vatten m.m där.

Tyvärr fungerar det inte att sätta en bit gips på andra sidan för isf skulle vi behöva sätta på hela väggen, det är öppet mellan kök och vardagsrum så det är ca 6-7 m vi måste sätta upp då om det ska se bra ut.

Anna_H skrev:
Nu måttbeställde ju vi vår bänkskiva som levererades exakt enligt min ritning (fick "friskriva" mig så att jag inte kunde byta skivan om måtten var fel för IKEA förstod inte min måttsättning), men vi har helt eknelt satt kakel även ut på högskåpet, kaklet i var ända tar ju iallfall 3-4 millimeter vardera, om inte mer, återstår det fortfarande lite glapp döljs det enkelt med den silikonfog man ändå ska ha mellan bänk och kakel.

Vill du inte ha kakel där kan man även sätta en liten smyglist mot högskåpet. silikonfog där utan kakel tror jag ser konstigt ut.
Tror du att det kan bli så galet om man har en vit silikonfog där? Högskåpet är högglansvit och bänkskivan är mörkbrunbetsad. Bör man inte ha silikon där i vilket fall för att skydda från att vatten kan komma ner där?

En list blir nog inte så bra att ha där för isf måste vi ha det på framkanten av bänkskivan och bänkskivan går lite utanför stommarna/lådorna så det blir nog inte så snyggt.

vojma skrev:
Om ni delar på "glappet" så att det blir 5mm/sida så borde det inte vara något problem att få det tätt. Eventuellt får ni foga två varv, först ett för att "fylla glappet" och sedan ett varv till för att få en snygg fog.
Ja det var min tanke från början också :)

slacker skrev:
Kommer inte kaklet att äta upp ganska mycket av det glappet? - Dvs, kaklet kommer ju lätt att bygga 8mm ut från vägg och att täcka det längst fram på skivan skulle nog inte se alltför anskrämligt ut.
Skulle nog trycka den ganska så dikt av mot högskåpet och se till att få en fog mot kaklet som täcker det sista.
Jo visserligen kommer kaklet att bygga ut en del, så där äts nog det mesta upp.
Om man tar skivan tryckt mot högskåpet, bör man inte ändå ha en fog där så vatten inte kan komma ner?

Sabinas skrev:
Ok, men brukar man inte ha silikon på sidan mot högskåpet i vilket fall? Tänkte på att det kan ju annars komma ner
vatten m.m där.

Tyvärr fungerar det inte att sätta en bit gips på andra sidan för isf skulle vi behöva sätta på hela väggen, det är öppet mellan kök och vardagsrum så det är ca 6-7 m vi måste sätta upp då om det ska se bra ut.
Du sätter ju bara renoveringsgipset där kaklet ska vara, du måste ju ändå göra en snygg avslutning där kaklet slutar. Om det då är 8 eller 14mm tjockt spelar väl mindre roll.

En liten fundering till som jag har, kan man lägga en bänkskiva som passar exakt på måttet eller ska man lämna någon mm så att det kan "röra" sig?
Visserligen så skruvar man ju fast bänkskivan i stommarna så den sitter väl där den sitter då, men var en tanke som kom upp :)

Nimajneb skrev:
Du sätter ju bara renoveringsgipset där kaklet ska vara, du måste ju ändå göra en snygg avslutning där kaklet slutar. Om det då är 8 eller 14mm tjockt spelar väl mindre roll.
Jo de vet jag att jag måste göra men vill gärna inte ha så tjockt där, öppningen mellan vardagrummet och köket som vi har gjort gör så att man ser rakt in där när man sitter i soffan och då vill jag ha det så tunt som möjligt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.