19 300 läst ·
4 svar
19k läst
4 svar
IKEA täcksida för kylskåp
Hej,
Håller på och bygger ett IKEA-kök hemma (högglans vit).
Har ett kylskåp som är 185 cm högt som står brevid ett ikea högskåp som går ända till taket
(234cm takhöjd).
Kylskåpet står som avslutande skåp på väggen och dess ena sida kommer att stå synlig.
Ovanför kylskåpet är det tänkt att sitta ett 35 cm högt överskåp. Mellanrummet som blir kommer att fyllas ut med en avsågad täcksida.
Mitt problem är att jag vet inte hur jag ska lösa det med täcksida på sidan av kylskåpet. Maxhöjden på täcksidorna på IKEA är 217 cm. Hade varit perfekt om jag hade kunnat använda en sockel, men det går inte att fästa sockeln i sidan på kylen
Jag har kommit på några alternativ (se nedan) men jag är inte riktigt nöjd med någon av dom. Någon annan som har något tips eller förslag? Tack på förhand!
- 1st 217cm hög täcksida och sedan kapa till en 17cm hög bit från en annan täcksida. Nackdelarna som jag ser det är att jag får en ful skarv, svårt att få ett fint snitt vid kapning och att det kanske blir ostadigt.
- Jag tar en 60 x 60 cm skiva, skruvar på ben som man kan fästa sockeln på och ställer sedan kylskåpet på denna. Då passar 217 cm täckskiva perfekt. Nackdelen är att då får jag inte plats med överskåpet.
Håller på och bygger ett IKEA-kök hemma (högglans vit).
Har ett kylskåp som är 185 cm högt som står brevid ett ikea högskåp som går ända till taket
(234cm takhöjd).
Kylskåpet står som avslutande skåp på väggen och dess ena sida kommer att stå synlig.
Ovanför kylskåpet är det tänkt att sitta ett 35 cm högt överskåp. Mellanrummet som blir kommer att fyllas ut med en avsågad täcksida.
Mitt problem är att jag vet inte hur jag ska lösa det med täcksida på sidan av kylskåpet. Maxhöjden på täcksidorna på IKEA är 217 cm. Hade varit perfekt om jag hade kunnat använda en sockel, men det går inte att fästa sockeln i sidan på kylen
Jag har kommit på några alternativ (se nedan) men jag är inte riktigt nöjd med någon av dom. Någon annan som har något tips eller förslag? Tack på förhand!
- 1st 217cm hög täcksida och sedan kapa till en 17cm hög bit från en annan täcksida. Nackdelarna som jag ser det är att jag får en ful skarv, svårt att få ett fint snitt vid kapning och att det kanske blir ostadigt.
- Jag tar en 60 x 60 cm skiva, skruvar på ben som man kan fästa sockeln på och ställer sedan kylskåpet på denna. Då passar 217 cm täckskiva perfekt. Nackdelen är att då får jag inte plats med överskåpet.
Hej, ett svar jag gett i tidigare tråd... Jag beställde sidor för kyl samt köksö från lokal snickare, fick inte ihop det snyggt annars... Vi har faktum högglans, snickaren lackade vitt samt två lager lack, ingen har sett skillnad... Inte speciellt dyrt heller för att få allt som jag ville...
Om jag nu förstår dig rätt så låter detta som en opraktisk lösning när man behöver dra fram kylskåpet för att exempelvis dammsuga bakom skåpet och skåpets baksida. Ett normalfyllt skåp väger en hel del och är nog inte så lätta att lyfta ner/fram.Duran skrev:
Välkommen till forumet för övrigt!
1. Såga så skivan linjerar med överskåpet och vänd snittsidan ner i golv, såga sidan som flisar vänder du in mot kylskåpet. Såga till en till bit, snittet mot tak och fäst i skåpsidan. Med skarven i linje med skåpet/luckan så irriterar det inte ögat lika mycket och du har fabriksytorna mot varandra.
2. Köp en 240×60 högblank täcksida från HTH GDS på nätet. Deras täcksidor är för visso tjockare/snyggare än Ikeas, 16 istället för 13mm.
2. Köp en 240×60 högblank täcksida från HTH GDS på nätet. Deras täcksidor är för visso tjockare/snyggare än Ikeas, 16 istället för 13mm.
Tack för alla tips!
Punkt 2 låter definitivt intressant. Hur väl stämmer IKEAS högblank vit överrens med HTH:s?Segge skrev:1. Såga så skivan linjerar med överskåpet och vänd snittsidan ner i golv, såga sidan som flisar vänder du in mot kylskåpet. Såga till en till bit, snittet mot tak och fäst i skåpsidan. Med skarven i linje med skåpet/luckan så irriterar det inte ögat lika mycket och du har fabriksytorna mot varandra.
Klicka här för att svara