8 511 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Bänkskivor i laminat
Sida 1 av 2
Jag letar som bäst bänkskiva till vårt nya kök. Det lutar åt att det blir 30mm laminat med rakkantlist i laminat, då vi sett snygga varianter på Hornbach (LG Collection) och HTH (Implast).
Jag funderar dock på skillnaden mellan dessa två leverantörer; de tycks vara nästan identiska vad gäller färger och alternativ? Är det samma företag i botten? Finns det fler leverantörer för Implast i Sverige än HTH?
Jag kan också passa på att fråga; om vi väljer laminatbänk, och tar två hoar utan avställningsyta, kommer vi att ångra oss? Säljaren på HTH menade att man inte behöver det eftersom laminatbänken är så pass tålig...
Jag funderar dock på skillnaden mellan dessa två leverantörer; de tycks vara nästan identiska vad gäller färger och alternativ? Är det samma företag i botten? Finns det fler leverantörer för Implast i Sverige än HTH?
Jag kan också passa på att fråga; om vi väljer laminatbänk, och tar två hoar utan avställningsyta, kommer vi att ångra oss? Säljaren på HTH menade att man inte behöver det eftersom laminatbänken är så pass tålig...
Implast hittar du hos HTH, Marbodal, Myresjökök och kanske någon mer. De har dock inte samma laminatutbud så det du hittar hos Marbodal behöver du INTE hitta hos de andra. Konstigt, jag vet, men så är det. Implast och Lg Coll. kan ha samma leverantör av laminaten för jag har sett båda kollektionerna och de har flera laminat som är exakt likadana.
Vad gäller avrinningsyta så är det en ren smaksak. Vissa är det ett måste för, andra behöver det inte alls. Personligen tycker jag det är viktigare att själva vasken har tillbehör såsom skärbräda i trä eller plast, durkslag (helst i rostfritt) och kanske en sköljskål.
Vad gäller avrinningsyta så är det en ren smaksak. Vissa är det ett måste för, andra behöver det inte alls. Personligen tycker jag det är viktigare att själva vasken har tillbehör såsom skärbräda i trä eller plast, durkslag (helst i rostfritt) och kanske en sköljskål.
Det kommer inte heller limningen av en vask med avställningsyta i rostfritt att göra särskilt länge om man ställer heta kokkärl på den. Inte ens de som levererar skivor i granit vill att du skall ställa heta saker på deras skivor utan grytunderlägg.Henri skrev:
Jag är mer orolig för vatten.. Redskap man inte kör i maskinen; det blir trots allt en del skrymmande som behöver stå någonstans för att torka.
Ni kanske kan övertyga mig att ha en heltäckande diskbänk i rostfritt istället?
Är lite orolig för estetiken, även om jag förstått att det är himla praktiskt...
Ni kanske kan övertyga mig att ha en heltäckande diskbänk i rostfritt istället?
Bytte för ett par år sedan min gamla diskbänk av rostfritt mot en av laminat. Främsta anledningen var att jag ville känna att jag hade ändrat allt när jag gjorde om köket i övrigt. Jag är i stort sett nöjd med laminatbänken som har ett snyggt ekmönster. Jag känner ingen oro över vattenproblem, även om kanten mot de infällda diskhoarna är en svag punkt.
Men när det blir dags för en ny bänk kommer jag ändå att köpa en så snygg rostfri bänk som möjligt med en kant utåt för att förhindra avrinning. Valet av en rostfri bänk gör jag på grund av känslan av att en sådan är den optimala lösningen när man väger in allt.
Och tyvärr, en snyggt mönstrad eklaminat känns trots allt som lite fejk.
Men när det blir dags för en ny bänk kommer jag ändå att köpa en så snygg rostfri bänk som möjligt med en kant utåt för att förhindra avrinning. Valet av en rostfri bänk gör jag på grund av känslan av att en sådan är den optimala lösningen när man väger in allt.
Och tyvärr, en snyggt mönstrad eklaminat känns trots allt som lite fejk.
Har en laminatbänk med underlimmad vask och framkant i aluminium från danska implast (HTH) som sägs vara dom ledande vad gäller just underlimmning.wanegardh skrev:
Efter 10 års dagligt användande med mycket handdisk och vattenstänk så ser den fortfarande praktiskt taget ny ut. Tills alldeles nyligen vill säga... tyvärr ställde frun ned en stekpanna direkt från spisen på laminatet närmast vasken med resultatet att laminatet bubblade upp på några ställen, så riktigt varma kastruller rekommenderas inte.
Nu letar jag ett sätt att försöka laga laminatet innan det börjar tränga ned fukt, bra tips emottages tacksamt.
Det handlar om ett flertal halvcentimeterstora "blåsor där laminatet släppt, blivit sprött och nu börjat gå hål på.
Kanske epoxy skulle fungera?
Nu vet jag inte hur ditt kök är planerat men man kan välja bänk efter användningsområde och vid disk kan man gott välja det bästa för just disk och mat förberedning area - rostfritt plåt. På andra ställen kan man välja annat utan att ge för mycket avkall på estetiken.flouee skrev:
Rostfritt med kant som stoppar vatten att rinna ner längst skåpdörrar. Disklådan integrerat i bänken- inga fuktkänsliga limkanter, ingen silikon!.
Rostfri bänk - en yta som tål ALLT och är enkel att hålla rent. Kan måttbeställas.
Har aldrig fattat att man tycker att rostfria kyldörrar är estetiskt rätt medan där det rostfria plåten behövs bäst vill man inte ha det????. Kan någon förklara det för mej?
gaia med 2 m rostfritt
Då är Ikea bättre kvalitet.dvraptorone skrev:Har en laminatbänk med underlimmad vask och framkant i aluminium från danska implast (HTH) som sägs vara dom ledande vad gäller just underlimmning.
Efter 10 års dagligt användande med mycket handdisk och vattenstänk så ser den fortfarande praktiskt taget ny ut. Tills alldeles nyligen vill säga... tyvärr ställde frun ned en stekpanna direkt från spisen på laminatet närmast vasken med resultatet att laminatet bubblade upp på några ställen, så riktigt varma kastruller rekommenderas inte.
Nu letar jag ett sätt att försöka laga laminatet innan det börjar tränga ned fukt, bra tips emottages tacksamt.
Det handlar om ett flertal halvcentimeterstora "blåsor där laminatet släppt, blivit sprött och nu börjat gå hål på.
Kanske epoxy skulle fungera?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har du någon fakta att komma med som styrker detta för enligt min erfarenhet är Ikeas laminat av usel kvalité jämfört med både LG och HTH m.flwanegardh skrev:
Betydligt tunnare och mindre reptålig än de andras.
Edit: Felskrivning av stress... "de andras" på slutet skulle det vara och inte "Ikeas".
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
På LG-collections hemsida och i deras skötselanvisningar för laminat kan man läsa följande text:
Använd alltid underlägg för grytor och stekpannor som tas från spisen
eftersom dessa kan ha en temperatur ända upp till 350°C.
Tänk på att keramikhällar ger ännu högre värme på undersidan av
pannor och kastruller.
Om du har en spishäll som är infälld i skivan, måste du också tänka på
att kokkärl alltid står helt på hällen och inte delvis står över laminatytan
och hettar upp den.
En elektrisk kaffebryggare, liksom frityrgrytor och andra varma apparater,
skall för säkerhets skull alltid stå på ett skyddande underlägg.
På Formicas hemsida kan man läsa följande om laminat:
Formica Original Bänkskiva tål temperaturer ända upp till 180°C.
Tänk på att alltid använda underlägg för grytor och stekpannor
som tas direkt från spisen ochatt keramikhällar ger ännu högre
värme på undersidan av pannoroch kastruller.
På Ikeas hemsida kan man läsa följande text gällande laminat:
Vill du ha en bänkskiva som tål lite tuffa tag i vardagen ska du välja en i laminat. Bänkskivorna testas för att säkerställa att de tål varma kastruller (180°) och spill från vin, olja och varma drycker. De tål också repor och hushållskemikalier. Ytan är hård och slät och lätt att hålla ren. Materialet består av tunt plastlaminat som lagts på spånskiva för utmärkt stabilitet.
Ganska stor skillnad mellan 180 och 350 grader kan jag tycka...
Så att påstå laminat håller för att ställa varma kastruller på är nog ingen höjdare.
Använd alltid underlägg för grytor och stekpannor som tas från spisen
eftersom dessa kan ha en temperatur ända upp till 350°C.
Tänk på att keramikhällar ger ännu högre värme på undersidan av
pannor och kastruller.
Om du har en spishäll som är infälld i skivan, måste du också tänka på
att kokkärl alltid står helt på hällen och inte delvis står över laminatytan
och hettar upp den.
En elektrisk kaffebryggare, liksom frityrgrytor och andra varma apparater,
skall för säkerhets skull alltid stå på ett skyddande underlägg.
På Formicas hemsida kan man läsa följande om laminat:
Formica Original Bänkskiva tål temperaturer ända upp till 180°C.
Tänk på att alltid använda underlägg för grytor och stekpannor
som tas direkt från spisen ochatt keramikhällar ger ännu högre
värme på undersidan av pannoroch kastruller.
På Ikeas hemsida kan man läsa följande text gällande laminat:
Vill du ha en bänkskiva som tål lite tuffa tag i vardagen ska du välja en i laminat. Bänkskivorna testas för att säkerställa att de tål varma kastruller (180°) och spill från vin, olja och varma drycker. De tål också repor och hushållskemikalier. Ytan är hård och slät och lätt att hålla ren. Materialet består av tunt plastlaminat som lagts på spånskiva för utmärkt stabilitet.
Ganska stor skillnad mellan 180 och 350 grader kan jag tycka...
Så att påstå laminat håller för att ställa varma kastruller på är nog ingen höjdare.
Det finns olika producenter som gör bänkskivor både i Sverige och i andra länder. Men samtliga av de större kökskedjorna köper sitt laminatskickt från Formica och Duropal. Sedan kallar de olika kökskedjorna sina sorter för olika namn, men en del behåller fasktisk det ursprungliga namn. Så Ballingslöv, HTH, Marbodal, Tibro, Agelito, Kvik, ja listan är lång har samma laminatkvalitet. Men bl a Ikea köper inte sin laminat från dessa 2 världsledande producenter. Så jämför inte Ikea med de andra företagen för Ikea har faktiskt inte samma laminatkvalitet. Bl a så är Ikeas laminatskickt betydligt tunnare.Men oavsett var laminaten kommer från så klarar den inte mer än 180graders värme.