Jag byter köksfläkt.

När jag tog bort slangen som går i "kryddskåpet" märkte jag att den inte bara var rätt smutsig, vilket väl kan vara OK efter några decennier, men det var mer eller mindre stopp i den av något som liknar mineralull.

Jag fattar inte riktigt. Först tänkte jag med viss bävan att det var samlade avlagringar som bildat sådana massor. MEn det är väl ändå inte möjligt.

Sen övervägde jag att man stoppat lite isolering i systemet för att dämpa ljud, men det verkar inte helt välgenomtänkt direkt.

Så kanske har isolering, om det är det det är, lossnat någonstans längre upp..? jag tycker inte att det heller är en särskilt bra förklaring.

Vad är grejen?

Luddet resp rörets anslutning uppåt :eek:Visa bilaga 76182Visa bilaga 76183

Redigerat:
:|ursäkta stora bilder

Puff puff spännande och mystisk fråga! No?

Tyvärr kan jag inte se bilderna, "Ogiltigt bifogad fil" som systemmeddelande när jag klickar på bildikonen.

Jag ser inte heller bilderna, men i min ventilation var det fullt med grenar, pinnar och annat gröfs som fåglarna försökte bygga bo med. Kan det vara något sådant?

2d8oyyo.jpg
14uazr4.jpg

Vet du när ventilationsröret monterades?
Nu vet jag ju inte alls i vilken typ av hus det är monterat men en vild gissning skulle kunna vara om det monterats i efterhand eller man haft det borttaget och sedan trycker ned det igen utifrån yttertaket/vinden att man lyckades få med en del av isoleringen in i röret när det trycktes ned och sen på stosen i innertaket.
Ska definitivt inte finnas sådana här saker i en fläktkanal.

en nödlösning i brist på kallrasskyd i fläkten? En nödlösning som blev kvar på grund av glömska?

Så kan det bli om man inte rakar grisen innan man steker baconet :p

Sorry, skojade bara. Det är ju fredag :D

AndersS tolkning verkar sannolik.

gaia skrev:
en nödlösning i brist på kallrasskyd i fläkten? En nödlösning som blev kvar på grund av glömska?
Liknande lösningar fanns i vårt -60 talshus när vi flyttade in. Samtliga sovrum har en självdragskanal som går upp i takhuv/ar och dessa var igenstoppade med diverse fritidskläder.
Men det känns tveksamt om någon skulle komma på en liknande tanke gällande en köksfläkt, men även det mest osannolika har ju inträffat.

AndersS skrev:
Vet du när ventilationsröret monterades?
Jag tänker mig att kanalen är original från 67 el. 68, fläkten nyare. Flexibla slangen emellan - vet ej.

Jag tror att det är för mycket för att ha kommit ner på detta sätt.

gaia skrev:
Möjligen, vad vet man. Kanske har man en tid varit utan fläkt och i det skedet proppat... och glömt.

Det ser allt mer iproppat underifrån än nedfallet uppifrån ut, om meningsbyggnaden tillåts.

Min tanke var att det inte hade kommit ned uppifrån utan att röret någon gång senare lyfts upp och tryckts tillbaka. När röret trycktes ned på nytt så fick man med sig isolering från vindbjälklaget. Men det är ju bara en gissning, att man vid montering av ny fläkt fick göra någon anpassning eller har man gjord något takarbete där man behövt flytta eller ta bort takhuven, kanske tilläggsisolera kanalen pga kondens i fläkten.
Men det kan ju vara någon som inte gillade kallras. I vårt hus satt det en gammal Futurum köksfläkt med en endast en plastanordning med lite grova lameller som fettfilter och när vi eldade i kaminen blev det ett ordentligt kallras från fläkten.
Men som sagt, det är ju historia och för din del räcker det nu med att rensa bort allt skräp så du får en ren kanal.

Ja, jag rensade ut skräpet och det var inte fullt så mycket som jag trodde. Några enstaka små strån och pinnar fanns bland isoleringen och antyder att det skulle kunna vara någon fågel som har försökt boa. Där var inga skal- eller skelettrester i alla fall. Nätet på huven på taket är inte helt, så där har jag ju lite pyssel i alla fall :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.