Håller på att renovera köket, stommarna får bli kvar men nytt golv, nya luckor, bänkskivor och inte minst byter jag ut kaklet mot fin glasmosaik.

Det är enkelgips bakom kaklet och det följer med när man river ner kaklet, så behöver lägga i nytt gips.

Nu till problemet, måste man sätta i nya reglar bakom det nya gipset? Det är reglar med 60cm mellanrum, och den 50cm höga skivan bör ju svaja en del om man bara skruvar fast det på reglarna?

Jag tänker mig att man får skära bort lite isolering, sätta i två reglar horisontellt (en i överkant och en i underkant) mellan varje existerande regel och sedan tejpa ihop plasten med åldersbeständig tejp.

Eller kan man lösa detta på något enklare sätt?

Det är helt OK det du skriver så gör man.Det är det enkla sättet.

Du menar att sätta dit ett par extra horisontella reglar?

Paul-Staffanstorp
Du behöver inte sätta i kraftiga reglar utan välja något tunnare skruvbart material på typ 12-16mm också och de behöver ju inte gå hela vägen mellan reglarna utan det viktiga är att du kan förankra gipsen så den inte sviktar.

Då slipper du problemet med isolering och tejpa plasten om du är försiktig när du sågar bort gipsen.

Hänger inte riktigt med på hur du menar? Jag kan max ha ett lager material på 12 mm, annars bygger väggen ut för mycket.

Paul-Staffanstorp skrev:
Du behöver inte sätta i kraftiga reglar utan välja något tunnare skruvbart material på typ 12-16mm också och de behöver ju inte gå hela vägen mellan reglarna utan det viktiga är att du kan förankra gipsen så den inte sviktar.

Då slipper du problemet med isolering och tejpa plasten om du är försiktig när du sågar bort gipsen.
Jo han menar om du har en bit kvar av gipsen som sticker ner från överskåpen och en bit som sticker upp från underskåpen så att du kan föra ner respektive upp en tunnare bräda som du får skruvfäste så räcker det. Men det är nog så att gipsen går sönder så det är inget att tänka på, ta och såga längs med bänkskiva och underkant överskåp men endast genom gipsen och gör som du tänkte först det är lättast och blir bra.

Paul-Staffanstorp
Precis så tänkte jag ja och har gjort på åtskilligt antal kök och det har alltid fungerat bra för så mycket går sällan sönder av gipsen utan att där alltid är något att få fäste i...
Men visst... det är jobb med båda varianterna. :)

Det låter bra, får se på vilket sätt det blir. Tack för hjälpen!

När vi tog bort kakel från ett kök med bänk- och överskåpen kvar så visst följde det med en del gips men inte mer än vad man kunde spackla och fylla igen. Sen upp med nytt kakel... gick som en dans.

/S

Paul-Staffanstorp
Tar man bort skåpen är ju det absolut enklaste att såga bort kakel och gips tillsammans och ersätta med ny gips.
I annat fall provar man alltid att ta bort kakeln separat då man ju kan ha tur att det sitter dåligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.