Hej!
Vill koppla in nyköpt induktionshäll. I affären sas att den går på 220v. (2x220v).
Har framdraget 2 faser, nolla + jord. Då kan jag om jag förstår rätt få 2x220 V.
Men då jag tittar på det kopplingsschema som finns på hällens baksida blir jag lite konfunderad.
Bifogar bild. Måste jag månne "bygla" om eller kan jag helt enkelt koppla nolla till nolla fas till fas samt jord till jord? Från hällen finns en kabel med 4 sladdar. Jord ,nolla samt 2 "faser".
Undrar Puskas.
Vill koppla in nyköpt induktionshäll. I affären sas att den går på 220v. (2x220v).
Har framdraget 2 faser, nolla + jord. Då kan jag om jag förstår rätt få 2x220 V.
Men då jag tittar på det kopplingsschema som finns på hällens baksida blir jag lite konfunderad.
Bifogar bild. Måste jag månne "bygla" om eller kan jag helt enkelt koppla nolla till nolla fas till fas samt jord till jord? Från hällen finns en kabel med 4 sladdar. Jord ,nolla samt 2 "faser".
Undrar Puskas.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
I och med att du har två faser framdragna kopplar du enligt alternativet till vänster: 400V 2L-1N: Ingen bygling om du inte vill ha generalkortis! Dubbelkolla så att L1 och L2 inte är ihopbyglade med varandra med någon kopparremsa vid leveransen.
Schemat till höger med byglingen används när man bara en fas + nolla att leka med och är inte aktuellt i ditt fall.
Schemat till höger med byglingen används när man bara en fas + nolla att leka med och är inte aktuellt i ditt fall.
Är du säker på att du har 2 faser + N + PE framdragit? i en del äldre installationer med perilex-uttag kan nollan ibland ha utelämnats, och då är den blåa tråden en fas (och i värsta fall smäller du hällen). Om det är så går det att koppla om den blåa till nollan i centralen och då gäller det vänstra alternativet som sagt.
Hej.
Om jag ska koppla in ugn på 1x220V och Induktions häll på 2x220V. 16A
Behöver jag då dra fram en grövre nolla eller räcker fortfarande 2.5 mm2 ?
Det blir ju som 3 st enfas inkopplingar och alla jobbar ju mot samma nolla, eller jag har helt fel?
Hm...
Om jag ska koppla in ugn på 1x220V och Induktions häll på 2x220V. 16A
Behöver jag då dra fram en grövre nolla eller räcker fortfarande 2.5 mm2 ?
Det blir ju som 3 st enfas inkopplingar och alla jobbar ju mot samma nolla, eller jag har helt fel?
Hm...
Fasföljden ändras inte bara för att man har två olika laster. Nolledaren är dimensionerad för en enfasbelastning, vilket är värsta fallet. Laster på övriga faser gör bara att strömmen i nolledaren minskar.
Det var själva vitsen med Wennströms uppfinning.
Det var själva vitsen med Wennströms uppfinning.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Faserna är förskjutna 120 grader vid trefassystem. Det är därför strömmen i nolledaren minskar vid en symmetrisk last. Lite ström i nollan blir det ju eftersom faserna i en spishäll aldrig belastas exakt lika.RolfBG skrev:
Ursäkta men jag är lite envis.
Ja jo men det är ju ingen trefas koppling.
Till hällen är det 2 x 220volt, 16A alltså måste väl nollan belastas samma som båda fas ledarna tillsammans ?
För att få 2 x 220 volt måste ju nollan vara med, mellan faserna blir ju spänningen 380V
Ugnen vanlig enfas 16A
Hmm......
Ursäkta att jag är envis men jag vill försöka förstå hur det funkar.
Till hällen är det 2 x 220volt, 16A alltså måste väl nollan belastas samma som båda fas ledarna tillsammans ?
För att få 2 x 220 volt måste ju nollan vara med, mellan faserna blir ju spänningen 380V
Ugnen vanlig enfas 16A
Hmm......
RolfBG skrev:Ursäkta men jag är lite envis.
Ugnen vanlig enfas 16A
Hmm......
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Om du studerar tidsdiagrammet och beaktar Kirchhoffs strömlag (summan av alla strömmar i en punkt är alltid = 0) så förstår du
Klicka här för att svara