Misse
Misse: [citat] Vår skiva kommer att sticka ut 35 cm. Köksön kommer att sitta fast i en vägg och jag funderar på ett skåp längst in mot väggen under bänkskivan och tre sittplatser men vi får se. Vi kommer nog att äta frukost vid köksön men jag räknar att vi äter middag etc i matsalen som angränsar till köket.
5 svar · 25,7k läst
K
Kimp: blir det inte väldigt svårt att få bort tex pl400 om man skulle vilja det? dvs lika permanent lösning som att borra?
4 svar · 7,8k läst
A
A-Man_08: usch va fult det var, förstår att du vill byta ut det. Fast det är klart jag skulle nog gilla luckorna om de var vita.
19 svar · 33,7k läst
·
E
Eld: Epoxi gulnar med tiden...
3 svar · 15,2k läst
sir_daniel
sir_daniel: Har ni kollat på blocket? Vi köpte våra stommar och luckor från en familj som skulle renovera, som nya men för en budgetsumma (skadorna som uppkom orsakade vi vid flyttande mellan rum innan fe kunde installerad)
3 svar · 7,1k läst
·
M
m.engdahl: Tjo! Har en tråd som initialt handlade om hur man gör svart betong, men som mynnade ut i en steg för steg arbetsbeskrivning på hela förloppet från cement till klar bänk. Ta en titt här http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/195512-gora-egen-svart-betong.html Hoppas det är till hjälp!
0 svar · 3,4k läst
O
olind: Perfekt. Tack!
2 svar · 2,7k läst
·
3ple
3ple: Ventiler eller pluggar sätter du enkelt dit själv. Se bara till att ha alla grejer hemma. Ev kan det vara bra att inte börja på en lördag kväll när alla butiker har stängt för helgen om du skulle dra sönder nån koppling. Väggdkåpen kan du väl fästa med plugg i murstocken? Är den hyffsat rak/jämn?
3 svar · 3,2k läst
T
Tiger79: Runt hål i samma storlek som doshålen blir bäst...
5 svar · 14,6k läst
M
Mikaela123: Tack för svar.
2 svar · 1,4k läst
E
eviljava: Nja... Jag tvivlar på att det behövs? Men vad säger manualen? Själv har jag aldrig varit med om att man gjort ventilationshål i bänkskivan för ugnen. Tvärtom tror jag att det är en miss att göra det då jag misstänker att smuts kommer att åka ner där. Vem har t.ex. inte råkat koka över pasta eller potatis? Det brukar ju bli en del vatten på och runt om hällen då. Har man hål
1 svar · 2,3k läst
O
Octavianus: Det är speciella gångjärn, och de ska vad jag vet följa med stommen. Så kolla där.
6 svar · 10,8k läst
F
fn76: Den där artikeln kommer jag ihåg att jag läste när den tidningen kom. Den gäller ju garderoberna ur PAX-serien. Kan någon här bekräfta att de även implementerat tekniken i FAKTUM köksskåp?
54 svar · 11,9k läst
·
Lolle
Lolle: Just för fästförmågan inte rört väggen utan låtit den vara sugande. Då har du inga krav om plattans egenskaper och får enklast fullt fäste Även om jag upplever att de fäster bra ändå.
9 svar · 5,6k läst
S
Smulan_renoverar: Hej! Är ny medlem och har läst igenom det jag hittat om linoljefärg här men behöver hjälp. Vårt hus från 1906 är i köket renoverat med luckor/stommar samt köksgolvmålat i vit oljebaserad lackfärg. Jag tycker linoljefärg är vackert, miljövänligt och verkar hälsosamt. Men blir det lika slitstarkt som oljefärgen? Om man tar linoljelack över? Och kan jag isf måla över den gamla
0 svar · 1,9k läst
S
strevert: Var i färghandeln idag, och Ikeas ståt off white S0502-Y05R glans 55 ( inte säkert rätt , tog ur minnet ) som jag fick av ikea kundtjänst. Den finns inte i Jotuns sortiment. Jotun har glans 40 och nästa steg 80. Vi mätte upp en lucka och blandade till en färg efter det uppmätta receptet. matchar så exakt jag kan se.
11 svar · 29,0k läst
·
J
josa100: Har testat http://upplandslack.se/ och jag blev mycket nöjd med resultatet.
1 svar · 16,8k läst
bygga_bo
bygga_bo: [citat] Om det inte är en slät lucka så får man förstås anpassa placeringen till luckan, precis som Paul skriver. På bilden sitter handtagen väldigt nära kanten på skåpsluckorna. Om handtaget sticker ut "för mycket" kan det innebära att intilliggande lucka slår i handtaget när den öppnas (kolla på hörnluckan bredvid micron så förstår du nog vad jag menar - även om det blir
16 svar · 27,0k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: [citat] Jag har (efter lite diskussion med sotarmästaren) satt in min fläkt igenom ytterväggen. För att få en godkännd lösning och inte allt för fula plåtar eller låda använde jag mig av ett brandspjäll. Det stänger kanalen vid 72 grader och kväver på så vis elden. Känns säkrare än en lång kanal som fungerar som en skorsten och ska klara brand i 15 minuter. Bra drag i fläkten
4 svar · 5,3k läst
V
Virri: :))
2 svar · 1,3k läst
M
Mabee: Tusen tack!
4 svar · 1,3k läst
F
fredrik.an: Så får det ju inte se ut, och den typen av uttag har man ju större marginal på än som jag som satte in ett runt uttag. Av 3 uttag blev det ett som blev lite sämre men jag som lekman lyckades få till det i min första kakling så kan dessa hantverkare som jobbar med det inte få till det så ska de nog inte vara hantverkare.. Hade inte godtagit deras resultat! Stå på dig!
23 svar · 10,7k läst
·
H
Holpers: Fick svar från FMM Ta först en övergång som heter 8186905. Sen är det två ledbara som passar. 8242076 som är 2 strålig. 8242041 som är 1 strålig. -------------------------------------------------------------------------------------------------- Köpte övergången 123kr sen beställde jag en snyggare ledad stålsamlare från tyskland för 50kr. Fungerar klockrent.
1 svar · 3,9k läst
pacman42
pacman42: [citat] 50cm över golvet blir för mycket, det blir jobbigt att tömma övre hyllan. Speciellt om man har en tredje diskmaskinshylla för bestick (suverän uppfinning förresten). 30-35cm är mer lagom enligt mitt tycke. Då hamnar även ugnen lagom högt, dvs plåtarna i jämnhöjd med diskbänken... Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
5 svar · 9,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Håller med dig om att det med som teoretiskt skulle kunna gå snett är spikande av bakstycket, men efter att ha satt ihop faktum, pax, Billy, gomorron osv har det aldrig hänt. Att modda höjden är nog nya problem, däremot om man ska ha nya infästningar på andra ställen än dom förstärkta banden så kan det nog bli skört.
25 svar · 6,7k läst
S
sam820921: Tack för svar! Ringde till IKEA och fick tag på en duktig på kundtjänst. Kyl/frys skall ha galler både ovan och undersidan (golvsockel) (som det nämns). Jag har ju taklist dock. I mitt fall behövs ej galler då kyl/frys högskåpet är i hörnet av rummet och vid sidan om högskåpet avslutas det med öppna hyllor, dvs hela högskåpets ena kortsidan har ingen taklist. (jag sket i att
3 svar · 17,7k läst
M
Martok: Jag lyckades till slut. Det är inte den bakre skruven. Det är "hålet" i mitten, där sticker man in skruvmejseln i spår som är till hälften täckta av en metallbit. Därefter ett kvarts varv och fronten är loss.
3 svar · 5,7k läst
M
MMR: Hur tjock är skivan?, kollade på hornbach när jag var där i annat ärende idag och de hade aluminium u-profil på 20 mm yttermått och godstjocklek 1.5 mm så en 16 - 17 mm täcksida borde sitta som en smäck. Sent from my HTC One V using Byggahus
6 svar · 1,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Låter märkligt för jag vet inte en enda stenleverantör idag som limmar fast skivorna så kolla bara så det inte är gamla limrester från den gamla skivan som syns...så din stenskiva i verkligheten ligger löst... ;)
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.