Paul-Staffanstorp
Sabinas skrev:
En liten fundering till som jag har, kan man lägga en bänkskiva som passar exakt på måttet eller ska man lämna någon mm så att det kan "röra" sig?
Visserligen så skruvar man ju fast bänkskivan i stommarna så den sitter väl där den sitter då, men var en tanke som kom upp :)
En massiv skiva rör sig visst, men till den stora delen bara i djupled och inte på längden där det rör sig obetydligt.
En massiv skiva skruvar man inte "fast" utan man använder vinklar med ovala hål i djupledet just för att de ska kunna röra sig på det hållet.

Vad gäller silicon mot högskåpet skulle jag undvika det om det inte är väldigt nära vasken eftersom det blir så otroligt fult med silicon efter en tid.
Måste man lägga silicon där så ska det vara väldigt väldigt väldigt tunn sträng transparent i så fall.

Personligen hade jag klätt hela väggen med ett lager gips i så fall just för att det inte ska bygga typ >14mm tjockt eftersom det kan se ganska fult ut.
Alternativet är att bara klä hela väggen med 13mm gips UTOm där det ska komma kakel och där istället sätta 6mm gips för då får man nästan samma nivå på kaklet som på resten av väggen så det smälter in och man slipper dammsamlarkanten som annars bildas av kaklet. ;)

Finns inga lagar för detta men tro mig... dela upp och lägga en kraftig silicon mot högskåpet blir amatörmässigt och jättefult ! ;)

Slå på en täcksida på högskåpet så är saken biff.
Om det passar dvs

Sabinas skrev:
Jo visserligen kommer kaklet att bygga ut en del, så där äts nog det mesta upp.
Om man tar skivan tryckt mot högskåpet, bör man inte ändå ha en fog där så vatten inte kan komma ner?
Ja - Jag skulle dra ett mycket tunn silikon fog där, helst då transparent då man har en stor kontrast mellan högskåp och bänkskiva. En vit fog mot en träskiva kommer att se mycket tråkigt ut.

Noterade att frågan redan kommit upp men - Har ni satt täcksida på högskåpet?

Ursäkta mitt sena svar här, internet har krånglat och har haft fullt upp med renoveringen här hemma.
Vi gjorde som så att vi hittade en annan bänkskiva på Bauhaus som var 3.02 m istället så slapp vi krånglet med
glappet som skulle bli med den andra. Blev dyrare men det blir finare och mindre jobb så det fick det vara värt :)

Tack för era svar! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.