8 516 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Bänkskivor i laminat
Tilläggas kan att om en bänkskiva är 20, 30, 40mm, alltså slutar med en nolla, så är de tillverkade i Sverige. Medans de som slutar med en 6:a eller 8:a, t ex 26mm eller 38mm, tillverkas i bl a Tjeckien.Kan vara bra att veta 
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
...och alla Ikeas skivor är 28 och 38mm tjocka...Lenasv skrev:
...eller...
2,8cm resp. 3,8cm som de envisas med att skriva !!
Och kom på en sak till som är väldigt viktig. Ikeas bänkskivor som är tunnare än 38mm omfattas inte av deras garantin. Så någon garanti lämnar de inte iheller på den vanligaste tjockleken.
Riktigt dåligt, inte konstigt att de är billiga.
Inte mer fakta än att jag ställer mina kastruller och stekjärn på bänksivorna.Paul-Staffanstorp skrev:
Det har inte med kvalitet att göra det har med tur att göra. Så förr eller senare kommer du kanske att råka sätta ett förvarm stekjärn där och då är det kört. Gjutjärnsstekpannor är de som blir varmast. Synd om skivorna blir förstörda
Ska kanske förtydliga mig lite. Kvalitet på laminat har inget med att göra hur varm kastrull man kan ställat på en bänkskiva. 180grader är riktmärket från samtliga bänkskiveleverantörer oavsätt material (granit, komposit, laminat), och man ska ha underlägg under varma kastruller.
Det var mycket riktigt en gjutjärnspanna direkt från spisen som förstörde min laminatbänkskiva som jag beskrivit ovan...Lenasv skrev:
Klicka här för att svara