Tilläggas kan att om en bänkskiva är 20, 30, 40mm, alltså slutar med en nolla, så är de tillverkade i Sverige. Medans de som slutar med en 6:a eller 8:a, t ex 26mm eller 38mm, tillverkas i bl a Tjeckien.Kan vara bra att veta ;)
 
Paul-Staffanstorp
Upptäckte nyss att jag gjort en felskrivning av all hast i #13 men det är rättat nu. :)
 
Paul-Staffanstorp
Lenasv skrev:
Tilläggas kan att om en bänkskiva är 20, 30, 40mm, alltså slutar med en nolla, så är de tillverkade i Sverige. Medans de som slutar med en 6:a eller 8:a, t ex 26mm eller 38mm, tillverkas i bl a Tjeckien.Kan vara bra att veta ;)
...och alla Ikeas skivor är 28 och 38mm tjocka...

...eller...

2,8cm resp. 3,8cm som de envisas med att skriva !! :mad:
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Och kom på en sak till som är väldigt viktig. Ikeas bänkskivor som är tunnare än 38mm omfattas inte av deras garantin. Så någon garanti lämnar de inte iheller på den vanligaste tjockleken. :thumbdown: Riktigt dåligt, inte konstigt att de är billiga.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du någon fakta att komma med som styrker detta för enligt min erfarenhet är Ikeas laminat av usel kvalité jämfört med både LG och HTH m.fl
Betydligt tunnare och mindre reptålig än de andras.

Edit: Felskrivning av stress... "de andras" på slutet skulle det vara och inte "Ikeas". :)
Inte mer fakta än att jag ställer mina kastruller och stekjärn på bänksivorna.
 
Det har inte med kvalitet att göra det har med tur att göra. Så förr eller senare kommer du kanske att råka sätta ett förvarm stekjärn där och då är det kört. Gjutjärnsstekpannor är de som blir varmast. Synd om skivorna blir förstörda
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ska kanske förtydliga mig lite. Kvalitet på laminat har inget med att göra hur varm kastrull man kan ställat på en bänkskiva. 180grader är riktmärket från samtliga bänkskiveleverantörer oavsätt material (granit, komposit, laminat), och man ska ha underlägg under varma kastruller.
 
Paul-Staffanstorp
wanegardh skrev:
Inte mer fakta än att jag ställer mina kastruller och stekjärn på bänksivorna.
Kan då bara instämma med Lenasv... du har bara tur att de klarat sig hittills ;)
 
Lenasv skrev:
Det har inte med kvalitet att göra det har med tur att göra. Så förr eller senare kommer du kanske att råka sätta ett förvarm stekjärn där och då är det kört. Gjutjärnsstekpannor är de som blir varmast. Synd om skivorna blir förstörda
Det var mycket riktigt en gjutjärnspanna direkt från spisen som förstörde min laminatbänkskiva som jag beskrivit ovan...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.