Kök
Mogg: Gammal tråd, men måste verkligen säga att en hålpunch gjorde jobbet långt över förväntan! Väldigt smidigt!!
AndersMalmgren: Yes, ska beställas från Pickyliving, de tar ca 12 000 för 4 50cm dörrar med höjden 287cm Sedan tillkommer täcksidor etc
Lime113: Likare är en mall man bygger för att saker ska bli "lika". Du kan t ex ha en brädbit när du ska såga upp brädor till ett staket. Då ritar du längden på alla brädor efter den (istället för att göra nästa efter den du precis sågade). I ditt fall så borde du kunna bygga en liten kil eller något som har givna djup jämfört med kakelyta. Du drar då denna längs kakelyta vid fog så
gaia: kanske enklast lyfta upp hela skåpet från sockeln? Lägga ett par kilar där? Se bara till att avloppsrören inte delar på sej. gaia
Frodda: Har inte alls på fötterna när jag säger det här men visst ska din köksventilation vara separerad från din FTX aggregat ? Jag hade personligen gjort så att den gick separat och då kan du välja vilken fläkt som helst. Men poängterar att jag kan inte lagar och regler bakom om de finns några sådana.
harry73: tänkte länka till en nyare tråd av en medlem med negativa erfarenheter https://www.byggahus.se/forum/kok/267817-varning-dekton.html
qnx: Tack för alla svar! Använde spiralrensaren idag och måste varit tillräckligt med skit längre in för efter 2 omgångar så rann det mycket bättre. Till slit kopplade jag ihop systemet och hällde varmt. Det bubblade ett tag, började samlas vatten i vasken men plötsligt rann allt undan och nu är det bra. Stort tack för alla tips!
memike: [citat] Ok, schyssta prylar, lite overkill för mig dock :) Vill ha en sådan här typ http://images.styleroom.se/image/scaled/huge/rzc9/1/23874-k%C3%B6k.jpg
Tsdoesds: En takanslutning tenderar att sitta med enklast möjliga medel. (Ibland bara med akrylfog om händige Henry varit framme.. ) Det ska ju sällan tillfogas särskilt mycket krafter på den lilla passbiten mot taket liksom. Risken när du monterar en högtalare är ju att den inte kommer hantera vibrationerna särskilt bra. Det kan leda till skrammel och även att takanslutningen går sönder. Inte
lilla frugan: Ser spretigt ut?? Hur menar du då? Jag är ny på det här men jag tycker ändå att jag fått till det bra med arbetsytor och att det känns ganska öppet när man kommer in från entrehallen som är nere till höger..vi har ingen sol i köket förrän på eftermiddagen så det är viktigt att det blir ganska öppet. Men jag är inte främmande för nya förslag och idéer :)
Pen: Oj vad många bra svar på kort tid. Jo, jag har också tänkt att om man bara hanterar dem rätt när man tar loss och sätter dit dem så är det ingen fara. Nu är det så att vi är många som tycker om att laga mat i köket så jag tror inte att alla kommer att tänka på det. Brynstål (och även klassisk brynsten) har vi och använder ofta. Nu fick vi också en slip med knivarna som vi
lilla frugan: Ja jag använder deras verktyg men det lämnar väl lite att önska för det hänger sig ganska ofta, använder den för att få ihop planlösningen och välja rätt kombinationer
Anj: Jag skulle inte sätta igång ett sånt där projekt om jag ska byta kök igen om två år. Det känns inte som att det blir en klockren lösning utan en massa jobb för lite nytta. Leta en begagnad spis på blocket istället, en 60 cm spis med induktionshäll och varmluftsugn behöver du inte betala många kronor för där. När ni bygger om köket om ett par år kan du välja vad du vill i form
Nillea: Vi köpte Chicagonit/Chicagoskruv som det ofta kallas på mix fishing och försänkte på baksidan för att kunna ha kortare skruv Läderbitarna kom från ett gammalt bälte. Resultatet kan du se i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/261270-ikeahack-pa-en-brimnesbyra.html
falkn: Jag hade reglat upp cc 600 och sedan plyfa på det i mitt kök så jag skruvade cc 300 med en kullrig träskruv i dimension 5x55 eller liknande (28 läkt, 12 plyfa, 13 gips = 53 mm). Där det bara var plyfa körde jag en kortare skruv med samma dimension. I ditt fall hade jag skruvat med liknande skruv som mig där du har reglar och satt stora mollyplugg på de andra platserna. Detta innebär ju
Karriärmamman: Men tänkte om man vill öppna upp till det rummet och sedan vidare till v-rummet som ligger där till höger om det sovrummet. Så får man en öppen planlösning i ett traditionellt hus
Fel av Åke: Gör som du tänkte från början, kakla upp till pil A. Det ser bäst ut och är som du är inne på, mest praktiskt. Lycka till!
hus_ombyggnad: Hej, tack för din input, håller med, misstänker att det mestadels är det estetiska som har prioriterats där... Tack
hus_ombyggnad: Tack för era svar, jag håller med er, den raka modellen känns mer tidlös, blir nog att satsa på en sådan :-) tack
Anj: Vi är väldigt förtjusta i Bosch och Siemens produkter. Har testat det mesta, en Cylinda diskmaskin som gick sönder efter drygt två år, ett Electrolux kyl/frysskåp som antingen var för kallt eller för varmt och med värdelös belysning invändigt osv. LG har vi aldrig testat, men när vi varit och känt och klämt har vi inte varit så imponerade.
Grantoppen: [citat] Köket är omgjort men inte så mycket som jag från början funderade på. Slog aldrig ut nån vägg i mitt konstiga L-formade kök så jag får nöja mig med ett bord för fyra/fem. Skulle jag ha bordet vid fönstret skulle det bli trångt på ena sidan och bordet skulle behöva vara smalt. Valde därför istället ett bord på 125x100 och att ha det in mot väggen. För att slippa
HSP: Blandare: Jag är helnöjd med FMMattsson kör med 9000 med diskmaskinsavstängning Gjorde en större stabiliseringsbit i plywood eftersom jag monterade min blandare direkt i diskbänksplåten. Fmm:s medföljande plastbit var lite liten tyckte jag. Sågade till en plywoodbit så den passade undersidan på diskbänken perfekt. det blev stadigt och bra.
KnockOnWood: Kampanjerna på kök brukar väl vara april - maj ungefär. Dvs när renoveringslusten sätter igång igen. Nu är väl de flesta ändå panka efter jul, och sitter mest och slickar sina sår, och tittar dystert ner i det svarta hål som kallas plånbok :p :p :p
trojlee: köper du bänkskivan "måttbeställd" på ikea? Upplever på den offert jag fick att bänkskivan blev ruggigt mycket dyrare när man valde måttbeställd. Nu har jag som du att skivan ska gå som ett "u" så det blir väl finare skarvningar om man beställer så samt att man får diskho´n underlimmad. / M