Min fäkt låter nästan ingenting alls och då undrade jag, rent logiskt sett tycker man ju att en fläkt vars motor hörs mer borde ju suga upp os bättre men är verkligen fallet som så? Min är f.ö. av märket Franke och där vrider man upp till antingen 30 eller 60 i hastighet om det kan ha något med saken att göra?

Såhär ser den ut:

Franke-F-210-(70-cm-Vit).jpg

Jag misstänker att du har centralventilation och att det du har är en ren passiv kåpa, där du öppnar ett spjäll när du vrider på reglaget och att reglaget är en mekanisk timer som slår igen spjället efter inställd tid.

För att vi ska kunna hjälpa dig bättre så måste vi vete om du bor i villa eller bostads-/hyresrätt.
Vad det är för modellbeteckning på fläkten/kåpan?

Jag tror också att det är så som du säger men vet faktiskt inte, det ska tilläggas att inuti kåpan finns det ett filter i ett material som liknar skumgummi. Dock så är det som så att inuti själva plattformen där själva ventilen sitter så har det suttit någon svart sak i plast som förmodligen den som bodde i min lgh tidigare tog bort, det syns hursomhelst att den har gått sönder då en bit av den här saken är kvar. Vidare så sitter själva ventilen extremt ocentralt, den sitter ända bort i kanten och den är inte stor. Nån som vet om det ska vara så?

Jag bor f.ö. i en hyresrätt men modellbeteckningen kan jag inte, får ta reda på det till senare för just nu har jag ingen möjlighet till det.

Undrar en sak f.ö., om man ska se till fläktar i allmänhet här, ska de låta eller inte? Oavsett modell.

Hjälper förmodligen inte men för många år sedan, jag var ung och tämligen ignorant gällande allt man borde veta om att bo någon annanstans än hos föräldrarna, delade jag en stor jämrans lägenhet i centrala Göteborg med ett par skolkamrater. Lägenheten hade delats av i två och i "vår" del hade det byggts ett nytt kök. Fläkten i detta kök användes som rökplats vid rätt många fester och visst tyckte vi det var lite dåligt drag i den men ingen orkade/visste hur man skulle kolla vad som inte funkade. Min far kom en dag på besök och av någon anledning började han greja med fläkten. Efter att ha pillat ner undersidan på den visade han oss ett gäng svarta platta kassetter som låg på ett galler i fläkten. Kassetterna var fortfarande snyggt inplastade och släppte inte igenom ett jäkla uns av luft. Det visade sig att då fläktkanal saknades i rummet detta kök byggts så var fläkten som installerades en kolfilterfläkt (har jag för mig det heter?) som filtrerar luften och släpper ut den i samma rum igen. Efter att plasten tagits bort och kassetterna återmonterats vart det ett jädra drag i den. Tog bara något halvår.... :D

P
viblo skrev:
Undrar en sak f.ö., om man ska se till fläktar i allmänhet här, ska de låta eller inte? Oavsett modell.
en spiskåpa låter ingenting vilket verkar vara det du har
ev kan man höra den mekaniska timern gå tillbaka efter man vridit upp den till 30 eller 60

Att en fläkt låter är INTE ett mått på kvalitet eller funktion. Punkt slut.

Vrid på ratten för att öppna spjället och håll en bit toapapper under fläkten.
Om spjället fungerar sugs pappret fast mot intaget. Annars felanmäler du, det där ska värden fixa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.