14 532 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Ikea kitchen planner kan orsaka allvarliga skador på din hälsa
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Härligt med en Ikea-anställd i tråden, som jag givetvis vill ställa några frågor!
Finns det någon plan från Ikeas sida att komma med en ny version?
Finns det någon plan från Ikeas sida att komma med en ny version?
Inget vi känner till, men vi får typ reda på sådant samma vecka. Den uppdateras ofta men har kvar samma grundstomme. I varuhuset är det ett jätte bra program som klarar rätt mycket, bara man känner till alla knep.
Jäkligt trögt här också. Har testat IE, FF och Chrome på windows 7, bredbandet är det full fart på så inget fel där, övriga saker på datorn funkar finfint, liksom att surfa på bygga hus. Allt utom Ikeas kitchenplanner funkar, men hos ikea får man vänta 10-15 sekunder efter varje knapptryckning, och sen händer ändå en massa saker som inte borde hända och allt annat än det man tänkt sig. Helt värdelöst program, IMO. Anmärkninsvärt hur ett företag som IKEA kan misslyckas så kapitalt med något som borde vara så centralt för dem.
Har ni ett annat program i varuhuset, eller kör ni med web-versionen också?Ögonfröjd skrev:
I varuhuset är man direktuppkopplade till programmet. Men som sagt jag har nästan aldrig problem hemifrån vet inte vad de är som gör att vissa har problem. Har några tips dock, arbeta med ritningen ovanifrån och kolla bara 3D för känslans skull. Sätt inte färg och sådant på väggarna förens i slutet. Dessa saker kan sega till det!
Det tar tid för programmet att starta, och så fort man ska justera första väggen är det segt.Ögonfröjd skrev:I varuhuset är man direktuppkopplade till programmet. Men som sagt jag har nästan aldrig problem hemifrån vet inte vad de är som gör att vissa har problem. Har några tips dock, arbeta med ritningen ovanifrån och kolla bara 3D för känslans skull. Sätt inte färg och sådant på väggarna förens i slutet. Dessa saker kan sega till det!
Om du provar nu funkar det bra alltså?
Vad har du för operativsystem och browser?
Har inte försökt något annat.Ögonfröjd skrev:
Men när du markerar något, så tar det alltså 10-15 sekunder innan det händer något, och om du rör musen det minsta under tiden, så hoppar grejerna omkring hej vilt, är det så hos dig också?
Och för varje grej du gör, måste du sitta och vänta 10-15 sekunder för att det du gjorde ska hända?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Märker inget sånt när jag prövar med Internet Explorer 11 i Windows 7. Gjorde visserligen inte så mycket mer än att välja en planlösning och ställa dit några skåp.thomasx skrev:Har inte försökt något annat.
Men när du markerar något, så tar det alltså 10-15 sekunder innan det händer något, och om du rör musen det minsta under tiden, så hoppar grejerna omkring hej vilt, är det så hos dig också?
Och för varje grej du gör, måste du sitta och vänta 10-15 sekunder för att det du gjorde ska hända?
Kan du ha något antivirusprogram som installerat något tillägg i IE, eller kanske något annat tillägg, som stör?
Du kan ju pröva med att inaktivera alla andra tillägg än Ikeas.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är ett otroligt enerverande program, spelar ingen roll om jag sitter på jobbdatorn som är ämnad för CAD, min surface pro eller pappas MacBook pro, otroligt segt på alla maskiner. Jag har testat på Chrome, Edge och Safari utan någon skillnad.
Värst tror jag det är att placera ut överskåp och täcksidor. Bänkskåpen går ju ställa på rätt plats mha piltangenterna, tar ju en stund men drar man dom till ungefär rätt ställe förs och sen finjusterar så blir det bra.
Värst tror jag det är att placera ut överskåp och täcksidor. Bänkskåpen går ju ställa på rätt plats mha piltangenterna, tar ju en stund men drar man dom till ungefär rätt ställe förs och sen finjusterar så blir det bra.
Som jag har sagt så kan det sega sig ibland men inte ofta. Ett annat tips för att underlätta är; när du vill ha ett skåp brevid ett tidigare satt skåp så makera det tidigare först innan du väljer det nya, då hamnar det med automatik brevid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det tog mig ca 2 timmar att göra en modell av hur vårt stora kök ser ut nu och jag upplevde inga konstigheter eller att det skulle vara segt under den tiden. Längsta väntetiderna var på slutet när jag testade olika golv i 3D-vyn och då kunde det ta 1-2 sekunder innan golvet ändrades. Min dator är snart 4 år gammal med en 2:a generationen i3-processor så den är inte särskilt snabb av sig.thomasx skrev:
En sak som skulle kunna ställa till problem är om det finns kvar rester av tidigare versioner av Ikea-tillägget och då kan det hjälpa med att ta bort det och samtliga cache-filer (tillfälliga internetfiler) innan man startar om webbläsaren. Sen kan man ju alltid pröva med det vanliga felsökningstipset att återställa Internet Explorer.
Oja den är fruktansvärd att ha o göra med - eller inlärningskurvan är lång och smärtsam, men nu när man har gjort ett par tre försök så börjar man förstå hur allt fungerar - och det är ju faktiskt riktigt smidigt att man har hela plocklistan klar, och att man kna ändra allt samtigt. Man kommer långt om man har gjort sin hemläxa och har bra koll på sina mått.
Tåls att tillägga att jag har akademisk examen inom data/IT och har jobbat med både CAD och 3D modellering...
Att programmet fungerar sämre hemma än i varuhuset stämmer ju också, detta är ju ett säljknep givetvis för att man ska ta sig dit och "passa på att handla lite värmeljus för 3000 kr".
Tåls att tillägga att jag har akademisk examen inom data/IT och har jobbat med både CAD och 3D modellering...
Att programmet fungerar sämre hemma än i varuhuset stämmer ju också, detta är ju ett säljknep givetvis för att man ska ta sig dit och "passa på att handla lite värmeljus för 3000 kr".
Klicka här för att svara