Hej!
Behöver hjälp med att välja vilket mått på köksfönster jag ska beställa. Snälla! Hjälp mig!
Huset är en 1 1/2-plans trävilla från 30-talet med masadtak. Övriga fönster på nedervåningen är 144 höga x 130 breda de är dock inte på samma ytterväggar som köksfönstren.
Idag finns bara ett fönster och vi ska byta ut det mot tre stycken för att få ett ljusare kök. Fönsterna i köket ska vara ovanför köksbänken. Eftersom det inte finns några andra fönster på nedervåningen på samma ytterväggar så det är inga linjer som vi "måste" följa. Vi funderar på att sätta fönster som är ca 10-15 cm ovanför köksbänken (dvs 120-125 cm höga).
Men bredden? Smalare fönster ger mer luft mellan spis (90-bred) / fönster / hörnskafferi. Bänkskåpen är 145 cm breda respektive sida om spisen. Så 130 breda fönster ger bara ca 2 cm väggyta mellan hörnskafferi och fönsterlist respektive fönsterlist och köksfläkten. Känns lite trångt... eller?
Går man ner till 113 cm i bredd så får köksfönstren samma proportioner som de fönster som är 144x130 cm. Kan inte bestämma mig för om det är det en fördel eller nackdel?
Vad hade ni valt för mått?
De tre likadana bilderna har måtten 125x130 cm, 125x113cm, 120x108 cm på fönstren. Ser inte ut att vara så stor skillnad på skisserna men det kanske märks mer i verkligheten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto