Kök
arneri68: [citat] Väggen ovanför nischen kan placeras på rätt avstånd. I övrigt är väl de hörnplacerade fläktarna effektivast jämfört med de som drar luft från 180 eller 360 grader. Vi har en takplacerad fläkt som suger ca 900 m3/h vilket kräver bra tillflöde i huset.
Charlie2: Jag skulle höja skåpen över kyl o frys så de blir lika höga som högskåpet, lättare att sätta takanslutningen då (jag lite nördig vad gäller raka linjer...)
krabba: Jag har en ikea-kök och ovanför spisfläkten ligger det en förlängningssladd dit jag har kopplat fläkten samt två 12V transformatorer (ikea) som driver LED-belysning (bänkbelysning). Min fråga är om det är tillåtet att ha alla dessa sladdar liggande ovanför spisfläkten? De 12V sladdarna har en enkel isolering medans de andra 230V sladdarna har normal dubbelisolering. Fläkten är
AndersMalmgren: Lite sent nu.. men du borde kapat av bef.skivan och gjort den nya motsvarande så mycket längre
Pagno: Du kan inte sätta en tjockare skiva utan att fräsa/fälla in diskbänken, diskbänken ligger väl an mot skivan eller? Rent estetiskt bör du sätta en list eller fälla in plåten i en tjockare skiva, eller flytta ut diskbänken med en kakellist längsgående.
Rose-Marie Johansson: Hej! Så här ett par månader senare, hur har det gått för er med köket? Hoppas ni kommit framåt :) Kul också att läsa alla forumisters tankar och förslag, tack för det! Och god fortsättning! /Rose-Marie
harry73: Rostfritt får jättefin patina med alla små repor/skrapmärken man får.
Rose-Marie Johansson: Beror väl lite på vilken typ av låda det är? Blum har ju både skensystem för trälådor, och det går ju också att bygga en helt ny låda med med deras lådsidor och behålla den gamla fronten. Beror på fixarhumöret! ;) http://www.theofils.se/Skensystem-Movento-for-tralador.aspx Jag håller på med vårt 60-talskök, kommer göra om alla underskåp genom att ta bort hyllorna (fasta),
kaerdanne: Ja det finns en himmla massa men denna lösning va den enklaste och den billigaste. Har ett lock jag kan skruva bort under blandaren där jag kan sätta dit ett extra uttag men dom är så dyra plus jag hade inga verktyg att få bort de..
Anonymiserad 137805: Nej Faktiskt inte
Rose-Marie Johansson: Håller på att renovera och modernisera ett standard-miljonprogramskök Marbodal (fr 1965). Vill ersätta kryddhylla + fläkt som sattes in i samband med fläktbyte för säkert 15 år sedan, med en inbyggnadsfläkt (centralventilation) och en eller två skåpluckor ovanför. Någon här som har en skåplucka som står och skräpar hemma, och kan tänka sig sälja? (Eller en
Timm: Tack för idén! Får nog bli pärlspontsskivor från golv till tak på högskåpen. Men frågan är ju då om det kommer bli att se konstigt ut med vanliga täcksidor på dom övriga skåpen? 🤔
lobbin: Tack. Men jo, våtskydd tänkte jag ha oavsett, men det blir väl iofs klart lättare att pussla ihop det ju färre anslutningar det är :)
Hamrin: Testar att lyfta denna. Ingen som har ett liggandes?
Johnsvi: Ska ni byta köksskåp också eller bara kaklet? Om ni ska byta skåp också så skulle jag ha rensat väggen från kakelrester. Sen skruvat osb utanpå gipset och sen gipsat utanpå det :) känns onödigt att riva ner allt, dagens väggar har ju ändå alltid 3 lager ändå (dubbelgips och en osb skiva)
[SH]: Vägghängda fläktar och de som sitter under skåp har bäst förutsättningar att göra ett bra jobb eftersom väggen hjälper oset att ta rätt väg. Frihängande fläktar har det betydligt tuffare. Att sedan ta och flytta upp den frihängande fläkten så fettfiltret ligger jäms med taker är att göra der riktigt, riktigt tufft för fläkten. Takfläktar är alltså främst en designgrej.
parola: Fick äntligen svar ifrån Höganäs idag. Det var en by fabrik som dom har samarbete med och dom har kommit fram till att den kakelplattearken går ej att få tight ihop ( som det ser ut att gå på bilder på nätet). Så därför kommer reklamationen bli godkänd, antingen får vi pilla loss varje kakelbit från arken och få ersättning för merarbetet eller så får vi skicka tillbaka
PeterStrandberg: Rakt ur monteringsanvisningen [bild]
Jimp: Exakt! Det känns retligt att fixa till resten av lägenheten och lämna det där...
bjornberg: Hej, funderar på kök från Puustelli med montering (som dom rekommenderar) av företaget ovan. Någon som har erfarenhet av dom?
Anonymiserad 137805: sitter nått fast i pumpen är det inte säkert ens att man hör den brumma. man får i så fall känna på den att den durrar eller bara dela den.
AndersS: [citat] Det beror på vilken Ikea köksö som ts avser, det finns färdig modeller och så kan du ju bygga.
McStewart: [citat] Jo, det var vad jag trodde också. Men enligt ägaren av elfirman så har de ingen rabatt på listpriset när de köper in enstaka artiklar som blir fallet när de gör småjobb åt privatpersoner. Därför blir det höga slutpriser på materialet. Ägaren rekommenderad tom. att jag köpte materialet själv eftersom han var medveten om att det blir så mkt dyrare att ta det genom dem.
kahnilainen: En följdfråga på detta, jag håller också på att sätta upp ett IKEA kök. Jag har kört 8mm nylonplugg och 5mm skruv i pluggen (rekomenderades 4.5mm enligt pluggens förpackning men jag tog lite tjockare, inte helt säker på längden, men skulle tro 5cm. CC på cirka 15. skruvat i universums hårdaste betong... Jag hoppas att detta är tillräckligt för metod systemet.... ja menar, jag
falkn: [citat] Du limmar som sagt de mot insidan på hålet. Inga konstigheter. Piggarna på skenan greppar ju om ovankanten på skivan som då tar lasten.