6 649 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Flytta diskbänk och avlopp?
Hej!
Har nyss köpt ett gammalt hus med ett marbodalkök som inte är planerat precis som jag vill ha det. Är ett rakt kök, så inga konstigheter på så vis. Men skulle vilja flytta själva diskho-delen en sektion åt vänster. Och det underskåpet som står där redan hamnar då där diskho-delen stod förut.
Anledningen är att det är jätteliten arbetsyta bredvid spisen, och gör jag såhär så blir den större. Kommer byta bänkskiva och diskho när jag ändå ska riva ner det.
Är det svårt att byta plats på skåpen under diskbänken på det viset? Hur gör man med avloppet och vattnet? Är en stengrund, och avloppet kommer upp rakt under diskhon i dagsläget.
Någon med erfarenhet?
Har nyss köpt ett gammalt hus med ett marbodalkök som inte är planerat precis som jag vill ha det. Är ett rakt kök, så inga konstigheter på så vis. Men skulle vilja flytta själva diskho-delen en sektion åt vänster. Och det underskåpet som står där redan hamnar då där diskho-delen stod förut.
Anledningen är att det är jätteliten arbetsyta bredvid spisen, och gör jag såhär så blir den större. Kommer byta bänkskiva och diskho när jag ändå ska riva ner det.
Är det svårt att byta plats på skåpen under diskbänken på det viset? Hur gör man med avloppet och vattnet? Är en stengrund, och avloppet kommer upp rakt under diskhon i dagsläget.
Någon med erfarenhet?
Det ska inte vara några svårigheter om man gör det enklaste.
Avloppet och vattnet får du helt enkelt skarva på med böjjar och mer rör åt sidan bara. Men det kommer ju ta lite utrymme på djupet säkert på det som ska vara där ist för diskhon. Om du har ett skåp tex så får rören gå i skåpet tex.
Avloppet och vattnet får du helt enkelt skarva på med böjjar och mer rör åt sidan bara. Men det kommer ju ta lite utrymme på djupet säkert på det som ska vara där ist för diskhon. Om du har ett skåp tex så får rören gå i skåpet tex.
Ok. Men brukar man inte dra rören under skåpen?
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Ta en bild på hur det ser ut just nu så får du snabbare ett bra svar på hur man kan göra
Ska jag absolut göra! Fixar i veckan!
Men hur brukar kök vara byggda? Kan man flytta underskåpet under diskhon ett snäpp åt vänster tex, eller brukar det inte byggas i sektioner så man kan flytta runt hur som helst?Martin Berggren skrev:
Förstår ju att bänkskiva och sådant måste bort först.
Har ingen erfarenhet av detta tyvärr..
Ja, får väl ta dit en röris som kan slänga ett öga!Eld skrev:
Men som jag skrev ovan, brukar kök vara konstruerade så att man kan flytta runt underskåpen? Efter man tagit loss skivan och lossat skåpen från väggen såklart?
Är varje skåp/lådsektion en egen sektion så att säga?
Klicka här för att svara