13 824 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Såga/kapa IKEAS luckor och fronter??
Sida 1 av 2
Hej!
Går det att kapa ikeas fronter och sätta dessa på en skena (3 st) för att den horisontella grepplinjen ska gå hela vägen ut? Se bild så förstår ni
Behöver man skicka fronterna på lackering efteråt? Går det att få samma färg?

Tack på förhand
Går det att kapa ikeas fronter och sätta dessa på en skena (3 st) för att den horisontella grepplinjen ska gå hela vägen ut? Se bild så förstår ni

Tack på förhand
Hade liknande problem när jag satt och ritade vårat kök. Då gällde det ett hörnskåp som inte gick att få i samma linjer som resten av köket. Det blev nästan som en mani när man satt där på Ikea och inte fick till det hur man än vred och vände på köket. Funktion fick gå före form och jag måste säga att jag inte tänk på det är alls när allt kom på plats.
Jag tror personligen att du kommer få det svårt att fräsa till i rätt profil som du har på resten av luckorna. Lyckas du mot förmodan med det då ska du lyckas hitta en lackering firma som kan leverera en färg/glans som stämmer samt att ytan ska kännas liknande. Vi pratar mycket jobb och pengar för två extra linjer. Fast samtidigt är vi alla olika. Kommer det vara så du stör dig på detta om 1 år ska du givetvis göra det. Kan du leva med det då släpp det och lägg dom pengarna på lite uppgraderade vitvaror eller någon annan trevlig finess i köket.
Jag tror personligen att du kommer få det svårt att fräsa till i rätt profil som du har på resten av luckorna. Lyckas du mot förmodan med det då ska du lyckas hitta en lackering firma som kan leverera en färg/glans som stämmer samt att ytan ska kännas liknande. Vi pratar mycket jobb och pengar för två extra linjer. Fast samtidigt är vi alla olika. Kommer det vara så du stör dig på detta om 1 år ska du givetvis göra det. Kan du leva med det då släpp det och lägg dom pengarna på lite uppgraderade vitvaror eller någon annan trevlig finess i köket.
Det blir ju inte så komplicerat om man köper tre st fronter som är 20 cm, som du sedan sätter mot en platta eller liknande, då behöver man bara kapa fronterna rakt av, men sen ska man ju gärna återställa, det kanske kan blir ett bekymmer?EPetterW skrev:Hade liknande problem när jag satt och ritade vårat kök. Då gällde det ett hörnskåp som inte gick att få i samma linjer som resten av köket. Det blev nästan som en mani när man satt där på Ikea och inte fick till det hur man än vred och vände på köket. Funktion fick gå före form och jag måste säga att jag inte tänk på det är alls när allt kom på plats.
Jag tror personligen att du kommer få det svårt att fräsa till i rätt profil som du har på resten av luckorna. Lyckas du mot förmodan med det då ska du lyckas hitta en lackering firma som kan leverera en färg/glans som stämmer samt att ytan ska kännas liknande. Vi pratar mycket jobb och pengar för två extra linjer. Fast samtidigt är vi alla olika. Kommer det vara så du stör dig på detta om 1 år ska du givetvis göra det. Kan du leva med det då släpp det och lägg dom pengarna på lite uppgraderade vitvaror eller någon annan trevlig finess i köket.
Ursäkta, så långt tänkte jag inte. Ska du ha en frisida till vänster om skåpet isåf så kommer knappt den vänstra sidan synas. Så om du klyver ner lådfronter och behåller den högra delen och lämnar in för att lacka kanten så har du löst problemet.
Just det ja, så kan man också göra! Jag tänkte mer att man kan köpa tre st smala (20 cm) och kapa dessa på längden i stället, då blir det undersidan som ska lackas som ligger emot nästa lucka. Så antingen det eller så kan man köpa 3 st 40 cm och kapa dessa hälften på bredden, men då blir det hela sidan som ska lackas :/EPetterW skrev:
Tror du att det går att få till en bra lackering utan att det syns?
Vi har tre lådor på alla skåp i hela köket utom just det lilla utdragsskåpet. Störde mig i planeringsskedet men absolut inte nu några månader senare. Känns som mycket tid och energi på något obetydligt...
Hej!luscious skrev:
Skönt att höra
Ungefär hur mycket störde du dig på det? Hur lång tid tog det innan det släppte? :/
Skulle det annars gå att kapa fronterna utan att man fördärvar dem? Kan en lackeringsfirma lägga på alla lager skydd som behövs för att luckan inte ska ta in vatten och börja svälla?
Släppte det väl typ när köket var klart. Vi hade ju ett skitsnyggt kök istället för ett 70-talskök ☺️ Vi har kapade täcksidor och kanten är inte vrålsnygg trots att det är gjort med proffsverktyg av snickare...
Klart det går att få det snyggt om man lämnar in det till någon som är duktig på det typ en lackfirma eller måleri som sysslar med detta.
Men jag tror precis som loscious säger och efter egna erfarenheter att detta inte kommer störa dig när det är klart. Man kan alltid göra detta i efterhand om du inte kan leva med luckan du har på ritningen. Det är fördelen med Ikea. Att man alltid kan göra om något om man inte blir nöjd.
Men jag tror precis som loscious säger och efter egna erfarenheter att detta inte kommer störa dig när det är klart. Man kan alltid göra detta i efterhand om du inte kan leva med luckan du har på ritningen. Det är fördelen med Ikea. Att man alltid kan göra om något om man inte blir nöjd.
Det viktigaste är att ha täta lacker och att lackerna överlappar. Då du ska lacka en kant så kan jag tänka mig att det inte blir jättesnyggt om du måste överlappa kantlacken på framsidan och då kanske det är bättre att lackera om hela fronten. Normalt lackas kanterna först.katten1234 skrev:
Vad är luckorna gjorda av? är det mdf som är lackerade eller är det folie/laminat? Om det är någon form av folie på så är det väldigt svårt att få det snyggt om du börjar kapa i synliga kanter. Är det lackad mdf kan du lika gärna ta just mdf och få den lackad i sin helhet av en lackeringsfirma.