Kök
Ögonfröjd: Hej, jag håller med övriga flytta diskmaskinen och skaffa större utrymme mellan ho och häll! Hade det varit mitt kök hade jag gjort bara högskåp på ena sidan och haft något liggande väggskåp på andra sidan. Då blir det luftigare och du slipper stå med huvudet i väggskåpen. Samt har jag iallafall en förmåga att lägga massa "skräp" på bänkytor som hamnar vid sidan av! Ha
KnockOnWood: Jag skulle nog inte valt någon av dem. Titta på oljudet de avger, 72 dB! Jag köpte en fläkt för sex år sedan som inte gick att använda pga oljudet den skapade. Så jag sålde den på blocket, och köpte en Cylinda, tror det är den här: [citat] http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/cylinda-nova-trend-60rf Nu kan vi pratas vi i köket igen :)
hsd: Min är från 2003 När jag hade en läckande packning å tappade skruven gick det inte att fiska upp den med en magnet....
DFYD123: [citat] Beror på vilken effekt du väljer. Den klara inte heller full effekt på samtliga zoner även om du har 20amp. Säkerligen inbyggda spärrar.
DFYD123: Det jag menar är att 570 inte är detsamma som endast... det är inget ovanligare att många tillverkare har även 560mm djupa och då borde det inte vara ett bekymmer för då är det bara att dra ut skåpet till motsvarande djup som omgärdande stommar. Eller så missförstår även jag :)
michfris: Hur man gör det snyggt är väldigt subjektivt. Men om ni tar ner väggen så kan ni använda gips för att snygga upp. Hur vill ni att slutresultatet ska bli, vad ser ni framför er? Om ni ska använda er av en balk och klä in den går det bra med limfog, jag förstår inte uttrycket "sträcka upp", menar du från golv till tak då? Limträ fästs fördelaktigt med träskruv av passande längd
Kane: Hyfsad klass på denna trådlyft, nästan 10-års jubileum.....:)
Wide Glide: Det låter bra :) Något problem med juice eller andra vätskor har vi inte på våra granitskivor. De är nu 7 år gamla och ser ut som nya. Inte en fläck eller repa. De kostade en slant men med facit i hand är de bland det bästa vi köpt till huset. Vi har även borstad svart diabas i badrummet och lika nöjda är vi med dem :thumbup:
dan-lind: [citat] Märkligt. En perfekt till synes tejpformad frätskada. Borde vara vanligare med ojämnt spill om skadan uppstått i hemmet. Har någon varit och tittat på märket eller har de bara bedömt dina foton?
mickejn: Sant så sant. Växjö.. Bara 100 mil ifrån typ, resekostnaden blir lite väl hög ;)
baby fat: Om någon annan letar i framtiden kan jag meddela att Järfälla kök säljer egentillverkade handtag (fina men dyra).
DFYD123: [citat] Eftersom vi inte längre vill betala annat än kaffepengar för sakerna är det orimligt att begära ngt alls.
logic: Stort tack för hjälpen! Handfatet fick bli försöksobjekt, och det blev finfint :) [bild]
Ögonfröjd: Dekorlisten tänker man knappt på, kolla om de inte visar ett sådant kök i varuhuset. Jag tror att dagens ugnar på Ikea inte har någon sladd med utan elektrikern kopplar in den själv. Så någon kort sladd behöver man inte oroa sig över.
Gambino: [citat] Väcker lite liv i tråden.... Om man använder Ikeas "upphängningsskena" då ska skivan vara 635mm, men om man väljer att montera utan "upphängningsskena", då ska skivan vara 625mm.
Petter Forsen: Min erfarenhet av ikea och ett okänt lågpris kök (hjälpte en vän att montera och vet inte var det kom från) var att Ikeas var betydlig mer lättmonterat och bättre kvalite. Det andra höll på att driva oss till vansinne bla pga saknade delar eller felaktiga. Trots att det bara var några få skåp så tog det oss längre tid än när vi bytte vårt kök till Ikea förra sommaren. Mitt val
pelpet: 3000 känns lite dyrt, man får 15 Bjursta för ett Bruno :). http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50116263/
DFYD123: [citat] Smegs nya med kyllåda nertill har tyvärr ingen bra polare. Subzero ligger en bit över Gaggenau
Johhyd: Tusen tack för tipsen @slacker! Hittade till slut en klisterlappar långt in under ett av bänkskåpen. Visade sig vara ett Marbodalkök så ni var helt riktigt på rätt väg. Vi tänkte lacka om befintliga luckor så förhoppningsvis kommer färgskiftningarna inte vara något problem. [bild]
TuXy: Avlopp för diskmaskin bör du kunna koppla på höger om där den vita slangen går in (på andra sidan). För att få vatten till diskmaskin brukar man montera en blandare med diskmaskinsavstängning. Köper man en sådan är det bara skruva loss den blandare som sitter där nu och ersätta med en ny, sen skruva fast vattenanslutningen till diskmaskinen i avsedd koppling från blandaren. Skulle
AndersMalmgren: [citat] Väcker en gammal tråd. Vi har nu beställt en Ankarsrum AKM6290 på mellandagsrean, det är precis på det berömda att det går med den lyft vi har enligt en cad jag gjort :D [bild]
nikasp: Nu kanske det mest är att klara besiktning men planerar man småbarn så är det nog inte så dumt att tänka till. De är extremt påhittiga. Få se hur länge diskmaskinsluckan klarar sig för den är väldigt intressant att försöka klättra upp på. Har sagt till 100 gånger säkert och nu har det inte hänt på ett tag :)
Skogen65: Kungälvs natursten har för några veckor sedan levererat till oss. Är mycket nöjda. Duktiga, Gjorde det de skulle. Passade perfekt. De kom och mätte med laser när skåpen var monterade. 10 dagar senare kom de och monterade.
Cosby: Hej! Någon som har en bit bänkskiva liggandes? Hällestad svart. Har varit i kontakt med IKEA, Men den utgick 2014... Den behöver vara minst 800mm bred. 38mm tjock...
maskan: Hej! Efter att ha monterat bönkskivan uppstod en glipa mellan vår "tegelvägg" och bänkskivan eftersom väggen är ojämn. Den varierar i storlek 3-10mm. Hur fixar jag detta på bästa sätt? Letat efter en list, men verkar svårt att få tag på nåt som passar bänkskivan (massiv valnöt). Funderar på silikon, men käns som det är lite för stor glipa och att det kanske inte fäster på
Nizztos: Tack för svaren. Skall försöka precisera mig lite och då svara alla. De första förslagen är ju "portabla" hällar. Jag vill ha en fast installation och där har jag inte sett det jag letar efter. De som finns är "teppanyakihällar" vilket spontant känns inte passar till all typ av stekning. Här kan jag dock ha fel. De är desutom för små. Det gäller också de som går att ställa på
Sezzi: [citat] Jo. Tja det har ju hållt bra nu i ca 65 år sen byggnadsåret :) [citat] Okej! Ja, elegant tror jag säkert det blev, kanske isf är nått för framtiden :) Tack, ska försöka dokumentera så det syns vad jag gör!
A-Man_08: [citat] Är det just mönstret och färgen som gör att du vill ha kvar det istället för att byta ut hela?