Jag bygger ett kök, med Ikea Metod eftersom jag vill vara som alla andra. Det mesta är klart, men nu återstår lite småpyssel som kräver lite tankearbete.
Med mina drygt 240cm i takhöjd satte jag in 100cm överskåp, så jag fortfarande har anständigt avstånd mellan bänk och undersidan på överskåpen. Överskåpen sitter på väggskenor, i princip så högt upp det gick hänga på skena och med lite marginal för takets ojämnhet. Typ 5-6 meter skåp på två väggar, alla skåp har "vanliga dörrar".
Mellan skåpen och taket är det ett mellanrum på ca 8-12mm (det varierar lite då skåpraden är vågrätt och rak, och taket bara nästan är det). Det ser helt okej ut som det är, men jag vill gärna sätta nån sorts list eller nåt där för att slippa ha flera kvadratmeter "ostädbar yta" som över åren samlar fett och damm och andra orenheter.
På två ställen går det elkabel genom springan, från takdosan vid ena armaturen drog jag kabeln in över skåpen, längs skåpraden, och ut vid nästa armatur för att slippa gå tvärs över taket. Har satt tunn kabellist in till skåpkanten, men kabeln ligger sen bara löst ovanpå skåpen (vanlig oval lampsladd).

Har någon några bra idéer eller tips på vad jag kan sätta där?

Att sätta i nån tunn vitmålad trälist skulle nog gå, det skulle bara vara lite pyssligt att få till rätt tjocklek eftersom avståndet varierar lite. Kommer jag bara rätt på nån mm när kan jag försegla med latexfog eller nåt. En annan tanke jag hade är en tunn plastlist som går att fästa på skåpstommens framsida. Måste då vara såpass tunn att den går in bakom dörrarna. Ett tredje alternativ vore att gå bananas med fogskum, trimma ner ytan med kniv, och sen spackla och måla, men det känns inte så värst tilltalande.

Röstar för en liten list och sen latexfog och måla in.

• Gilla
jstck och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.