[SH]
[SH]: [citat] Varken Gorenjes eller Ikeas fläkt duger om de ska användas i en lägenhet med centralventilation. Gorenje diskvalificeras pga att man inte kan ställa grundflödet, Ikeas kan användas med kolfilter men lär vara kass även då. TS, ta en titt på Franke Tender exempelvis. Den finns i utförande för lägenheter med centralventilation. Besök en fackhandlare (Elon eller Electrolux Home)
3 svar · 10,1k läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Precis, därför känns det lite onödigt, vilket kanske inte framgick riktigt i mitt inlägg :)
9 svar · 5,1k läst
Snailman
Snailman: Jag har 600 mm diskbänk, så jag skippade skenan och dessutom ingen gipsskiva just bakom skåpen, plus har kakel ovan bänkskiva/ diskbänk Tänk också på hur nära överkanten du sätter handtagen, jämfört med hur långt skivan sticker ut - blir problem om skivan sticker ut mycket och handtagen sitter högt upp.
2 svar · 10,0k läst
·
peterwesterlund
peterwesterlund: Vet inte om jag missförstår dig nu men. Alltså den blir rosa när jag oljar in den med hårdvaxoljan ju.
2 svar · 6,1k läst
·
P
Pkalle120: Problemet är att vägen var lite böjd hela vägen samt vägen där bänkskivan skulle gå emot var också sned, så det var svårt att planera! Hade man gjort bänkskivan i ett så hade den varit ca 3,5 meter lång.
17 svar · 5,3k läst
·
fremax
fremax: Man brukar använda 19mm floatglas (oftast frostat) som bänkskiva. Denna kan man inte få härdad(vad jag vet) tjockaste som jag vet man härdar är 12mm, nackdelen med härdat är att om det går sönder så försvinner allt till smågrus, en ohärdad skiva slår man oftast bort en kant på eller dylikt. Fråga närmaste glasmästeri så hjälper de dig. Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 1,7k läst
K
Kane: Har du kvar upphängningsanordningen som följde med maskinen så använder du den. Ser ut så här http://www.clasohlson.com/se/Avloppsslangsats/40-9749
1 svar · 1,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nej, det beror ju som sagt på. Till DM sätter du ett envägs-uttag på ca 40-60 cm ög i diskbänksskåpet bredvid DM. Uttag till kyl/frys brukar sättas i överskåpet över, säg ca 10-15cm över botten. Uttag till ugn och micro i skåpet som den är i. Var uppmärksam på ugnen, det brukar vara snålt om plats bakom, du får nog kolla hur just din ugn ser ut. Uttag till hällen beror helt
5 svar · 1,5k läst
T
tommyf: Jag har beställt rätt mycket grejer från tretti.se och har bara haft bra erfarenheter av dem. Vi köpte bl a alla våra köksmaskiner därifrån när vi renoverade köket. Det var ju iofs några år sedan så det kan ju ha hänt saker...
21 svar · 5,8k läst
R
rightnow: Tycker verkligen inte man ska starta igång den här tråden igen som hade självdött mer eller mindre 2013. Posta i en ny tråd. HTH är verkligen inte världens sämsta kök. Dom är skitbra
29 svar · 15,1k läst
·
H
hempularen: Jag läser slarvigt ibland, sorry.
11 svar · 8,8k läst
·
P
Pollyester: Körde Osmo pigmenterad olja (granit) och Osmo hårdvaxolja sidenmatt på våra nyslipade ekbänkskivor, blev kanon. Inga gifter när oljorna torkat enligt produktbladet. Hade precis som du slattar kvar sen golvoljningen :)
9 svar · 23,2k läst
Peter2400
Peter2400: Du kan givetvis köpa en sådan här kvarn som jag har:) http://www.sinks-taps.com/item-7488-EVOLUTION_200_Waste_Disposal_Unit.aspx
10 svar · 6,7k läst
·
C
Anonymiserad 137805: Generellt suger sida sida inluft bak och blåser u4 fram
4 svar · 4,2k läst
·
Wide Glide
Wide Glide: Tack för svaren :thumbup: Det fick bli en Samsung MS28J5255UW/EE. Den passade perfekt efter våra önskemål. Och speciellt tack BirgitS med länken från www.prisjakt.se Vi hade sökt på prisjakt.se tidgare men har troligen pillat lite för mycket på parametrarna och därmed fått för mycket orelevanta förslag. Återigen tack :thumbup:
4 svar · 1,9k läst
T
thomasx: Annars har jag ett helt gäng i obehandlad mässing, fast de passar nog tyvärr inte med brons gissar jag. Men de är jäkligt snygga. Råkade köpa dubbelt av misstag, så har en uppsättning om 19st tror jag det är, över ;) http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/handtag-och-knoppar/handtag/handtag-bolmen-polerad-obehandlad-massing/p-404205-402310 Någon annan kanske är intresserad? :)
1 svar · 747 läst
maah
maah: Uppföljningen av bänkskivan hamnar här https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/280695-70-tals-lagenhet-som-behover-lite-glamour-7.html?perpage=15#post2606686 för den som vill läsa.
5 svar · 2,1k läst
·
E
Eld: Min köksfläkt suger på lägsta fart (fyra steg) fast ett A4-papper från sex centimeters håll. på högsta fart suger den fast ett A4-papper från 18 centimeters håll.
16 svar · 5,5k läst
michfris
michfris: Hej, kolla länken för undermonterade expansionsbeslag. http://www.beslagsbutiken.se/produkter/expansionsbeslag-och-ladskenor/futura-undermonterade-ladskenor-expansioner.html När jag byggde lådor i vårat kök använde jag Futura Unica 6558 som man även trycker lätt på för att lådan ska åka ut. Närmast IKEA (blum tror jag) blir väl Salice Futura 6555.
1 svar · 4,9k läst
A
AG A: Det är väl bara en vanlig underlagsfoam som du menar. Med det sagt kan eventuellt köksskåpen sätta sig någon halv centimeter som mest. Om inte köket är allt för gammalt kan man justera benen som köket står på.
2 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Ovansidan av bänkskivan är normalt 90 cm över golv, kan anpassas om man är kortare eller längre än normalt. Tillverkare av köksfläkt och häll/spis anger minimimått för avståndet mellan dem. Hittills har det varit standard att undersidan av överskåp är 50 cm över bänkskivan, men Ikea har börjat med större avstånd. Man behöver se till att överkanten på överskåpens dörrar
1 svar · 1,3k läst
S
sk61bulldog: Hej igen, Tack för all hjälp! Bänken sitter i vårt semesterhus i Spanien och är installerad av en lokal leverantör. Därav att jag inte trodde att namnet på leverantören skulle intressera någon. Leverantören dömde som sagt ut skadan som permanent. Jag har dock varit i kontakt med ett annat företag som menar att skadan är i själva poleringen och som tror sig kunna få bort den. Jag
18 svar · 2,5k läst
·
T
TuXy: Det sägs som du säger att gips ska kunna användas runt spiro, men hade jag varit du hade jag ringt sotaren och kollat upp det så är du på säkra sidan. Annars har du ju att välja på att sänka skåpen 3 cm, gå ner i dimension eller att dra slang och hålla tummarna :)
3 svar · 2,3k läst
fahlis
fahlis: [citat] Det är toleransen. dvs hålet ska vara det angivna och får vara högst 1 mm större.
2 svar · 2,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det är bara att läsa lagtexter, BBR, BKR osv. Jag läste min KA på gamla BBR så jag är inte helt säker på vad som står idag, men jag är rätt övertygad om att kravet finns idag. Sen är det naturligtvis inte säkert att den/de som besiktigar och har slutsamråd och/eller KA bryr sig eller ens tänker på det.
5 svar · 8,7k läst
Stefan N
Stefan N: https://www.bauhaus.se/fix-kiilto-flexfix-20-kg-racker-till-7-10-m.html
4 svar · 7,7k läst
Miles
Miles: [citat] Det är sant, då finns det ju inte en chans att man väljer Ikea med en standardspis.
16 svar · 4,6k läst
J
jeremiamorling: [citat] Jag vet att tråden är flera år gammal, men jag chansar: Får man fråga hur du gjorde denna "mindre modifiering av hålet"? Borrar man blir hålet ju runt och det är väldigt trångt att såga.
12 svar · 5,9k läst
B
Barnrikehuset: Många bra förslag! Hällen är 59x52cm (glasskivans yttermått) och det hade varit fint om den varit 59,5x52. Och det är en laminatskiva. Köket är som sagt gammalt men funktionabelt. Huset håller på att fixas upp inför försäljning (ingen renovering bara städ och lagning av uppenbara skador). Så enkla men funktionella lösningar (som ser ok ut) är topprio. Ska kolla in om det finns
12 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.